logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy projektowania konstrukcji

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Budowa i Utrzymanie Dróg, Budowa i Utrzymanie Mostów, Budownictwo Zrównoważone, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Budowlanych

Kod zajęć: 6683

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Budownictwo Zrównoważone, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W20 P10 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Szczepan Woliński

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć

semestr 2: dr hab. inż. prof. PRz Lidia Buda-Ożóg

semestr 2: dr hab. inż. prof. PRz Izabela Skrzypczak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie metod oceny niezawodności konstrukcji oraz ich związku z metodami projektowania konstrukcji budowlanych. Zdobycie umiejętności oceny niezawodności i probabilistycznych obliczeń konstrukcji. Podniesienie kompetencji w zakresie formułowania opinii na temat procesów technicznych w budownictwie.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot "Podstawy projektowania konstrukcji" zawiera informacje dotyczące wymagań i koncepcji oceny i zapewnienia niezawodności, probabilistycznych modeli nośności i odziaływań oraz metod projektowania konstrukcji budowlanych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Woliński Sz., Wróbel K. Niezawodność konstrukcji budowlanych Oficyna Wyd. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2000
2 Gwóźdź M., Machowski A. Wybrane badania i obliczenia konstrukcji budowlanych metodami probabilistycznymi Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków. 2011
3 Nowak A., Collins K. Reliability of Structures MC Graw Hill, Boston. 2000
4 PN-EN 1990. Eurokod: Podstawy projektowania PKN, Warszawa. 2004
5 PN-EN 1991. Eurokod 1: Oddziaływania na konstrukcje. Części 1-1,..., 1-7 PKN, Warszwa, 2004,.... 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 literatura wykorzystywane podczas zajęć wykładowych i literatura uzupełniająca .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończone studia I stopnia na kierunku budownictwo, tytuł zawodowy inżyniera.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, mechaniki ogólnej i mechaniki budowli oraz wytrzymałości materiałów. Zna właściwości materiałów budowlanych stosowanych w budownictwie.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z matematyki, mechaniki ogólnej, wytrzymałości materiałów i mechaniki budowli do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretację.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna normy oraz wytyczne projektowania obiektów budowlanych i ich elementów. Ma wiedzę na temat współczesnych metod projektowania elementów i konstrukcji budowlanych. wykład, projekt indywidualny egzamin pisemny, obrona projektu K_W14++
K_U01++
T2A_W03++
T2A_U01+
02 Zna zasady probabilistycznej oceny niezawodności konstrukcji budowlanych. wykład, projekt indywidualny egzamin pisemny, obrona projektu K_U05+
T2A_U01+
03 Zna i potrafi stosować do rozwiązywania praktycznych zadań inżynierskich probabilistyczne modele nośności i efektów oddziaływań. wykład, projekt indywidualny egzamin pisemny, obrona projektu K_W08+
K_U01++
T2A_W03++
T2A_U01+
04 Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretację. projekt indywidualny obrona projektu K_K02+
T2A_K01+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 WYKŁAD: Metody projektowania i oceny niezawodności konstrukcji - zarys rozwoju. Niezawodność, bezpieczeństwo i jakość. Wymagania niezawodności. Charakterystyki stanu konstrukcji, miary niezawodności. Statystyki danych. Probabilistyczne modele nośności elementów i systemów konstrukcyjnych. Modele obciążeń i ich kombinacji. Metody proketowania konstrukcji: półprobabilistyczne, uproszczone probabilistyczne i probabilistyczne. zarządzanie jakością w projektowaniu. Metody niekonwencjonalne. Analiza ryzyka systemów konstrukcyjnych. PROJEKT: projekt prostej konstrukcji z wykorzystaniem tradycyjnych i probabilistycznych metod analizy i wymiarowania. - MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 2)
Egzamin (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa Średnia ważona ocen z wykładu i projektu: 0,6W + 0,4P

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie