Cykl kształcenia: 2015/2016
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Budownictwo
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Budowa i Utrzymanie Dróg, Budowa i Utrzymanie Mostów, Budownictwo Zrównoważone, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Budowlanych
Kod zajęć: 6673
Status zajęć: wybierany dla specjalności Konstrukcje Budowlane Inżynierskie
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W20 L10 P10 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: mgr inż. Jerzy Łukaszyński
Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć
Główny cel kształcenia: Poznanie historii i właściwości konstrukcji sprężonych, ich analogii i różnic w stosunku do innych konstrukcji z betonu. Zdobycie umiejętność zaprojektowania i obliczenia konkretnych elementów konstrukcyjnych, określenia ich technologii i specyfikacji wykonawczych w realizacji.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot "Konstrukcje sprężone" obejmuje zagadnienia teoretyczne i praktyczne (projektowanie i realizację) dotyczące konstrukcji sprężonych, których istotą jest dodanie do istniejących obciążeń racjonalnie dobranego obciążenia dodatkowego, które superponując z efektami programowych obciążeń poprawia stan naprężenia likwidując niebezpieczne rozciągania w betonie. Zwykle, ale nie tylko, to dodatkowe obciążenie jest wywołane wstępnie napiętymi prętami zbrojenia stalowego stając się w konsekwencji normalnym zbrojeniem żelbetu. Jest to najbardziej nowoczesna i rozwinięta gałąź konstrukcji z betonu, umożliwiająca wykorzystanie najbardziej wytrzymałych materiałów dla uzyskiwania efektów użytkowych o szczególnym znaczeniu (mosty, reaktory atomowe, zbiorniki, podkłady kolejowe itp). Zastosowanie konstrukcji sprężonych stale rośnie.
1 | Normy konstrukcyjne: PN-EN-1992 - konstrukcje z betonu | . | ||
2 | Komentarz naukowy do PN-B-03264:2002 Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone ITB i sama norma pom | . | ||
3 | Katalog projektów konstrukcji sprężonych "BISTYP" 1957 | . | ||
4 | Konstrukcje sprężone: Konferencja Naukowo - Techniczna KS2012, materiały konferencyjne Kraków 2012 | . | ||
5 | Kuś, Włodarz, Żórawski | Konstrukcje sprężone - poradniki ARKADY | . | |
6 | Miesięcznik Inżynieria i Budownictwo - dziesiątki podręćzników, wykłady autorskie - omównienie konst | . | ||
7 | Kuś, Żórawski | Poradnik inżyniera i technika budowlanego tom 5, rozdział 5 "Betonowe Konstrukcje Sprężone" | . |
1 | Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych | . | ||
2 | Ajdukiewicz A., Mames J. | Konstrukcje z betonu sprężonego | Polski Cement. | 2004 |
Wymagania formalne: Ukończone studia I stopnia na kierunku budownictwo, tytuł zawodowy inżyniera.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, mechaniki ogólnej i mechaniki budowli, wytrzymałości materiałów oraz konstrukcji betonowych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z mechaniki ogólnej, mechaniki budowli, wytrzymałości materiałów i konstrukcji betonowych, do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Twórcza wyobraźnia i zdolność do pracy samodzielnej i w zespole. Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretację.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna normy, przepisy i wytyczne projektowania konstrukcji sprężonych. | Wykład, projekt zespołowy. Wspólne z grupą studentów omawianie konkretnych tematów projektowych. | Bezpośrednia rozmowa przy oddawaniu projektu. Doświadczenie pedagogiczne. Pośrednie pisane kolokwium. Ustny egzamin końcowy. |
K_W002++ K_W005++ K_W014++ K_U001++ K_U002++ K_U010++ K_U015++ K_K002++ |
T2A_W02++ T2A_W04++ T2A_W05++ T2A_W07++ T2A_U01++ T2A_U02++ T2A_U03++ T2A_U15++ T2A_U16++ T2A_U17++ T2A_U18++ T2A_K01++ T2A_K07++ |
02 | Potrafi samodzielnie zaprojektować sprężony element konstrukcyjny z betonu. | Wykłady na podstawowe tematy wspólne dla całej grupy zgodnie z treścią. Konsultacje, korekty i omawianie konkretnych zrealizowanych projektów, wzory matematyczne i rysunki, szkice. | Obrona i prezentacja konkretnego projektu wybranego przez studenta z zestawienia tematów projektowych. Komputerowe sprawdzenie obliczeń, wstępnie przeprowadzonych "ręcznie". |
K_W002++ K_W003++ K_W005++ K_W008++ K_W014++ K_U001++ K_U005++ K_U006++ K_U010++ K_U015++ K_K002++ |
T2A_W02++ T2A_W04++ T2A_W05++ T2A_W07++ T2A_U01++ T2A_U02++ T2A_U03++ T2A_U15++ T2A_U16++ T2A_U17++ T2A_U18++ T2A_K01++ T2A_K07++ |
03 | Zna technologiczne zagadnienia konstrukcji sprężonych (technologie i systemy sprężania). Odbył ćwiczenia laboratoryjne obsługi siłowników i umie obliczyć naciąg cięgien. | Ćwiczenia laboratoryjne oraz omówienie i prezentacja technologii i systemów sprężania (z wykorzystaniem eksponatów: cięgien, zakotwień, naciągarek i innych). | Zaliczenie - kolokwium. |
K_W007++ K_U012++ K_K002++ |
T2A_W02++ T2A_W04++ T2A_W05++ T2A_W07++ T2A_U01++ T2A_U02++ T2A_U03++ T2A_U15++ T2A_U16++ T2A_U17++ T2A_U18++ T2A_K01++ T2A_K07++ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | Wykładach - 30 godzin. | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK02 | Projektach - 15 godzin. | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK03 | Laboratorium - 15 godzin. | MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
20.00 godz./sem. |
||
Laboratorium (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
||
Projekt/Seminarium (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem.. |
||
Konsultacje (sem. 3) | |||
Egzamin (sem. 3) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | |
Laboratorium | |
Projekt/Seminarium | |
Ocena końcowa | Średnia ważona ocen z wykładu, projektu i laboratorium: 0,4W + 0,4P + 0,20L. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Scan0002.jpg
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie