logo
Karta przedmiotu
logo

Konstrukcje nawierzchni drogowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2014/2015

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Budowa i Utrzymanie Dróg, Budowa i Utrzymanie Mostów, Budownictwo Zrównoważone, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Dróg i Mostów

Kod zajęć: 6672

Status zajęć: wybierany dla specjalności Budowa i Utrzymanie Dróg

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W20 P20 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Lesław Bichajło

Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. Jacek Wandasiewicz

semestr 2: mgr inż. Jan Kuczałek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Umiejętność zaprojektowania podatnej i sztywnej konstrukcji nawierzchni

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów specjalizacji "Budowa i utrzymanie dróg"

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w/s warunków technicznych jakim powinny odp . 1999
2 Cz. Lewinowski Wymiarowanie podatnych nawierzchni drogowych PWN. 1980
3 A. Szydło Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego. Teoria. Wymiarowanie. Realizacja Polski Cement sp. z.o.o.. 2004
4 K. Błażejowski, S. Styk Technologia warstw asfaltowych WKŁ. 2009
5 J. Piłat, P. Radziszewski Nawierzchnie asfaltowe WKŁ. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych IBDiM. 1997
2 Katalog wzmocnień i remontów nawierzchni podatnych i półsztywnych IBDiM. 1998
3 Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych IBDiM. 1998

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na semestr i specjalność

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza w zakresie materiałów drogowych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi w podstawowym zakresie dobrać materiały nawierzchni oraz określić rodzaj podłoża gruntowego i warunków wodnych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania oraz funkcjonowania w zespołach ludzkich

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Student zna nowoczesne materiały, technologie budowy oraz kierunki rozwoju w zakresie studiowanej tematyki oraz ich oceny ekonomicznej. Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni dostosowaną do obciążenia i wymaganej trwałości. wykład, projekt indywidualny kolokwium, prezentacja projektu, referat pisemny K_W005+
K_W008++
K_W014++
K_U001+
K_U003+
K_U005++
K_U014++
K_U020+++
K_K001++
K_K002++
K_K003++
K_K005+++
K_K007++
T2A_W03+
T2A_W04+
T2A_W05+
T2A_W06+
T2A_W07+
T2A_W08+
T2A_U05+
T2A_U07+
T2A_U15+
T2A_U16+
T2A_U17+
T2A_U18+
T2A_K01++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Konstrukcja nawierzchni drogowej – definicje, wiadomości ogólne. Klasyfikacje konstrukcji drogowych. Czynniki niszczące konstrukcje nawierzchni drogi. Klasyczne metody projektowania nawierzchni podatnych. Metody projektowania nawierzchni podatnych: PJ-IBD, CBR, OSŻD. Klasyczne metody wzmacniania konstrukcji nawierzchni drogowych. Klasyfikacja ruchu pojazdów w wymiarowaniu konstrukcji nawierzchni drogi. Metoda ugięć sprężystych jako metoda wzmacniania konstrukcji nawierzchni drogi. Mechanistyczne metody projektowania i wzmacniania konstrukcji nawierzchni podatnych. Przykład wykorzystania metody mechanistycznej w projektowaniu wzmacniania konstrukcji nawierzchni podatnej. Katalog „Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych” – zasady wymiarowania konstrukcji nawierzchni. Metoda mechanistyczna. Podstawy projektowania konstrukcji nawierzchni sztywnej drogi. Charakterystyka szczelin dylatacyjnych konstrukcji nawierzchni sztywnej. Projektowanie nawierzchni sztywnej metodami klasycznymi: Westergarda i OSŻD. Współczesne metody projektowania konstrukcji nawierzchni sztywnej. Charakterystyka zniszczeń konstrukcji nawierzchni sztywnej. - MEK01
2 TK02 Projekty: 1. Projekt konstrukcji nawierzchni podatnej metodą: PJ-IBD, CBR, OSŻD 2. Projekt wzmocnienia nawierzchni metodą ugięć sprężystych 3. Projekt konstrukcji nawierzchni sztywnej metodą: Westergarda i OSŻD - MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe z wykładu
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektów związanych z tematyką prowadzonych zajęć.
Ocena końcowa Ocena z przedmiotu= 0,4 oceny zaliczeniowej z projektu + 0,6 oceny zaliczeniowej z wykładu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie