Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów z zagadnieniami czynnika ludzkiego, w tym psychologii i fizjologicznymi aspektami funkcjonowania człowieka, w kontekście bezpieczeństwa w lotnictwie oraz organizacji pracy w branży lotniczej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia w formie wykładów.
Materiały dydaktyczne:
Prezentacja multimedialna przygotowana przez prowadzącego
Inne:
Prezentacje FAA i EASA dot. parszywej dwunastki (dirty dozen) i wymagań formalnych dla personelu lotniczego dostępne na stronie: faasafety.gov i www.easa.europa.eu
1 | J. Walters, R. Sumwalt | Aircraft Accident Analysis | McGraw-Hill Education. | 2000 |
2 | B. Staruch | Investigating Human Error | Routledge. | 2004 |
1 | Shari Standford Krause | Aircraft Safety. Accident Investigations Analyses & Applications | McGraw-Hill Education. | 2003 |
Wymagania formalne:
Wpis na semestr 8 specjalności Zarządzanie ruchem lotniczym, pierwszego stopnia kierunku Lotnictwo i kosmonautyka
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy ludzkiego organizmu.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi przeprowadzać proste eksperymenty badawcze, opracowywać wyniki i formułować sprawozdania.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student potrafi współpracować w grupie w celu osiągania wymaganych przedmiotem zajęć wymagań.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami budowy organizmu człowieka w kontekście branży lotniczej | wykład | zaliczenie cz. ustna |
K-K03+ |
P6S-KR |
MEK02 | Wiedza podstawowych zagadnień związanych z czynnikiem ludzkim i psychologią w lotnictwie. | wykład problemowy | obserwacja wykonawstwa |
K-W13+ |
P6S-WK |
MEK03 | Umiejętności związane z formułowaniem problemów dotyczących czynnika ludzkiego, a także stosowaniem wybranych metod związanych z przeciwdziałaniem tymże problemom. | wykład | referat pisemny |
K-K03++ |
P6S-KR |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
8 | TK01 | W01 | MEK01 MEK02 | |
8 | TK02 | W02 | MEK01 | |
8 | TK03 | W03 | MEK01 | |
8 | TK04 | W04 | MEK02 MEK03 | |
8 | TK05 | W05 | MEK02 | |
8 | TK06 | W06 | MEK03 | |
8 | TK07 | W07 | MEK02 | |
8 | TK08 | W08 | MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 8) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
3.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 8) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 8) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen uzyskanych z weryfikacji MEK1 (W_MEK1), MEK2 (W_MEK2) i MEK3 (W_MEK3) w proporcji: K = 0.4*W_MEK1 + 0.2*W_MEK2 + 0.4*W_MEK3 przy czym oceny weryfikacji MEK1, MEK2 i MEK3 muszą być różne od oceny niedostatecznej. Ocena W_MEK1 wystawiana jest na bazie zaliczenia w formie ustnej realizowanego po skończonym cyklu zajęć. Ocena W_MEK2 wystawiana jest na bazie obserwacji uczestnictwa w ciągu wszystkich zajęć. Ocena W_MEK3 jest wystawiana jako ocena z referatu. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest oceną końcową z wykładów. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analysis of changes in European air traffic flow after the 2022 armed conflict in Ukraine | 2025 |
2 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Wpływ konfliktów zbrojnych w wybranych rejonach świata na obniżenie jakości informacji z systemów nawigacji satelitarnej | 2025 |
3 | J. Prusik; T. Rogalski; A. Wal; A. Włoch | Układ zabezpieczający dla samolotów z mechanicznym układem sterowania | 2025 |
4 | K. Kosacki; P. Kot; T. Rogalski | Airmanship - koncepcja nowoczesnego szkolenia lotniczego | 2025 |
5 | L. Bichajło; G. Drupka; P. Grzybowski; P. Szczerba | Examination of the influence of the integrated mission management system on the pilot’s situational awareness | 2025 |
6 | P. Grzybowski; K. Ziółkowski | In-flight testing of the integrated mission management system | 2025 |
7 | P. Grzybowski; P. Rzucidło; P. Szwed; K. Warzocha | Determination of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane—3D Problem | 2025 |
8 | T. Rogalski; L. Rolka | Airmanship – the concept of modern aviation training | 2025 |
9 | A. Kozłowska; M. Malczyk; D. Nowak; T. Rogalski | Zastosowanie wybranych metod uczenia maszynowego w systemie sterowania lotem | 2024 |
10 | E. Chmiel-Szukiewicz; P. Cieciński; M. Drajewicz; J. Pieniążek; T. Rogalski; R. Smusz; M. Szukiewicz | Fire Test of an Equipment for Hydrogen Powered Aircraft | 2024 |
11 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy | 2024 |
12 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu | 2024 |
13 | P. Grzybowski; A. Pacana; D. Siwiec | An iterative method for survey improvement using statistical analysis | 2024 |
14 | M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek | Automatic take-off control system | 2023 |
15 | M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski | Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor | 2023 |
16 | S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory | 2023 |
17 | T. Rogalski | Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku | 2023 |
18 | D. Kordos; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu | 2022 |
19 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
20 | K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson | The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges | 2022 |
21 | T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed | Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations | 2022 |
22 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
23 | B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System | 2021 |
24 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
25 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
26 | G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System | 2021 |
27 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
28 | K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski | Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield | 2021 |
29 | P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha | Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System | 2021 |
30 | S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre | 2021 |
31 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
32 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
33 | G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Simulation studies of a vision intruder detection system | 2020 |
34 | J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver | 2020 |
35 | P. Grzybowski; E. Szpakowska-Peas | Flight reconfiguration system-an emergency system of the future | 2020 |
36 | T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery | 2020 |