logo
Karta przedmiotu
logo

Przedmiot hum. -psychologia lotnicza

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania

Kod zajęć: 667

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Zarządzanie ruchem lotniczym

Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Tomasz Rogalski

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Piotr Borowik

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. Piotr Grzybowski

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z USOS

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z zagadnieniami czynnika ludzkiego, w tym psychologii i fizjologicznymi aspektami funkcjonowania człowieka, w kontekście bezpieczeństwa w lotnictwie oraz organizacji pracy w branży lotniczej.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia w formie wykładów.

Materiały dydaktyczne: Prezentacja multimedialna przygotowana przez prowadzącego

Inne: Prezentacje FAA i EASA dot. parszywej dwunastki (dirty dozen) i wymagań formalnych dla personelu lotniczego dostępne na stronie: faasafety.gov i www.easa.europa.eu

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J. Walters, R. Sumwalt Aircraft Accident Analysis McGraw-Hill Education. 2000
2 B. Staruch Investigating Human Error Routledge. 2004
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Shari Standford Krause Aircraft Safety. Accident Investigations Analyses & Applications McGraw-Hill Education. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Wpis na semestr 8 specjalności Zarządzanie ruchem lotniczym, pierwszego stopnia kierunku Lotnictwo i kosmonautyka

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy ludzkiego organizmu.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi przeprowadzać proste eksperymenty badawcze, opracowywać wyniki i formułować sprawozdania.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi współpracować w grupie w celu osiągania wymaganych przedmiotem zajęć wymagań.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami budowy organizmu człowieka w kontekście branży lotniczej wykład zaliczenie cz. ustna K_K03+
P6S_KR
02 Wiedza podstawowych zagadnień związanych z czynnikiem ludzkim i psychologią w lotnictwie. wykład problemowy obserwacja wykonawstwa K_W13+
P6S_WK
03 Umiejętności związane z formułowaniem problemów dotyczących czynnika ludzkiego, a także stosowaniem wybranych metod związanych z przeciwdziałaniem tymże problemom. wykład referat pisemny K_K03++
P6S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Zapoznanie studentów z zakresem i przedmiotem zajęć. Ogólne wiadomości o czynniku ludzkim w lotnictwie (parszywa dwunastka, model SHELL, model Sera Szwajcarskiego) W01 MEK01 MEK02
8 TK02 Układ wzrokowy: budowa oka, cechy widzenia, wady układu wzrokowego, złudzenia optyczne, (temat realizowany pod kątem zagadnień związanych z projektowaniem statków powietrznych) W02 MEK01
8 TK03 Układ słuchowy i błędnik: budowa ucha środkowego i wewnętrznego, błędnik, środowisko akustyczne pracy, ochrona słuchu. W03 MEK01
8 TK04 Komunikacja: ogólne zasady komunikacji, komunikacja językowa, komunikacja werbalna, komunikacja niewerbalna, omówienie metod pozwalających na skuteczną komunikację W04 MEK02 MEK03
8 TK05 Zarządzanie zasobami ludzkimi w zespole: typy charakterów, budowanie zespołu, przywództwo, facylitacja społeczna W05 MEK02
8 TK06 Współpraca człowiek - maszyna: omówienie zagadnień związanych z ergonomią kokpitu, budowanie interfejsów człowiek-maszyna, pozyskiwanie informacji z przyrządów pokładowych W06 MEK03
8 TK07 Błędy ludzkie: omówienie przyczyn wybranych wypadków lotniczych W07 MEK02
8 TK08 Stres, hierarchia potrzeb, Q&A W08 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 8) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 8) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen uzyskanych z weryfikacji MEK1 (W_MEK1), MEK2 (W_MEK2) i MEK3 (W_MEK3) w proporcji: K = 0.4*W_MEK1 + 0.2*W_MEK2 + 0.4*W_MEK3 przy czym oceny weryfikacji MEK1, MEK2 i MEK3 muszą być różne od oceny niedostatecznej. Ocena W_MEK1 wystawiana jest na bazie zaliczenia w formie ustnej realizowanego po skończonym cyklu zajęć. Ocena W_MEK2 wystawiana jest na bazie obserwacji uczestnictwa w ciągu wszystkich zajęć. Ocena W_MEK3 jest wystawiana jako ocena z referatu.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest oceną końcową z wykładów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy 2024
2 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu 2024
3 M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek Automatic take-off control system 2023
4 M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor 2023
5 S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory 2023
6 T. Rogalski Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku 2023
7 D. Kordos; T. Rogalski System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu 2022
8 G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing 2022
9 K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges 2022
10 T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations 2022
11 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project 2022
12 B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System 2021
13 B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych 2021
14 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
15 G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System 2021
16 J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
17 K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield 2021
18 P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System 2021
19 S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre 2021
20 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
21 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
22 G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba Simulation studies of a vision intruder detection system 2020
23 J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver 2020
24 P. Grzybowski; E. Szpakowska-Peas Flight reconfiguration system-an emergency system of the future 2020
25 T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery 2020
26 D. Nowak; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej; Ł. Wałek Control System for Aircraft Take-off and Landing Based on Modified PID controllers 2019
27 G. Drupka; T. Rogalski Free Route Airspace-nowe regulacje przestrzeni powietrznej 2019
28 G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych 2019
29 J. Prusik; T. Rogalski Sterowanie trajektorią podczas lotu akrobacyjnego 2019
30 S. Pluta; T. Rogalski System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego znajdującego się na płycie lotniskowej 2019