logo
Karta przedmiotu
logo

Inżynieria materiałowa

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Budowa i Utrzymanie Dróg, Budowa i Utrzymanie Mostów, Budownictwo Zrównoważone, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Inżynierii Materiałowej i Technologii Budownictwa

Kod zajęć: 6669

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Budownictwo Zrównoważone, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W10 L10 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Andriy Huts

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przekazanie wiedzy dotyczącej współczesnych metod analizowania i badań materiałów inżynierskich

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot przekazuje wiedzę z obszaru inżynierii materiałowej, stosowaną do materiałów inżynierskich.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Blicharski M. Wstęp do inżynierii materiałowej WNT Warszawa. 1998
2 Grabski M.W., Kozubowski J.A. Inżynieria materiałowa. Geneza, istota, perspektywy. Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej. 2003
3 Prokopski G. Mechanika pękania betonów cementowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2009
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Prokopski G. Mechanika pękania betonów cementowych Oficyna Wyd. Polit. Rzeszowskiej. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Petigen H.O., Jurgens H., Saupe D. Granice chaosu. Fraktale Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. 1997

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Wiedza z matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych danych o materiałach inżynierskich

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność logicznego myślenia i kojarzenia faktów

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Rozumie istotę inżynierii materiałowej we współczesnym świecie wykład, laboratorium sprawdzian pisemny, sprawozdanie z projektu K_W07+
K_K01+
P7S_KO
P7S_UO
P7S_WG
02 Ma wiedzę dotyczącą współczesnych metod badań materiałów inżynierskich wykład, laboratorium sprawdzian pisemny, sprawozdanie z projektu K_U05+
K_U12+
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Liniowo-sprężysta mechanika pękania, podstawowe pojęcia, teoria Griffith’a i Irwin’a, wartości krytyczne współczynnika intensywności naprężeń KIc i energii pękania GIc i ich związki, modele pękania, metody badań odporności na pękanie. Zastosowanie parametrów mechaniki pękania w praktyce inżynierskiej, wymagania dotyczące wielkości próbek. W02 MEK01
2 TK02 Stereologia materiałów, klasyfikacja stereologicznych parametrów struktury materiałów. Skład objętościowy struktury kompozytu, zasada Cavalieriego i Cavalieriego-Hacquerta. Mikroskopowe metody określania wielkości ziarna. Określania średniej liczby płaskich ziaren NA: porównawcza, Jeffriesa, punktów węzłowych, planimetryczna. Faktografia: rodzaje przełomów, podstawowe parametry-współczynnik rozwinięcia linii profilowej przełomu RL i pola powierzchni przełomu RS. - MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Laboratorium
Ocena końcowa średnia z ocen zaliczenia obu rodzajów zajęć

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały :

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Dvorkin; A. Huts; J. Konkol; V. Marchuk Efficient, Fine-Grained Fly Ash Concrete Based on Metal and Basalt Fibers 2023
2 L. Dvorkin; A. Huts; J. Konkol; V. Marchuk Effectiveness of Polymer Additives in Concrete for 3D Concrete Printing Using Fly Ash 2022
3 A. Huts; V. Marchuk; G. Prokopski The use of granite dust as an effective filler of concrete mixtures 2021
4 A. Huts ; V. Marchuk; G. Prokopski Granite dust as a mineral component of a dry cement mortar mixtures 2020
5 A. Huts ; V. Marchuk; G. Prokopski The effect of using granite dust as a component of concrete mixture 2020
6 A. Huts Rodzaj cementu ma znaczenie 2019
7 L. Dvorkin; A. Huts ; V. Marchuk; G. Prokopski The use of mathematical experiments planning in building materials quality research 2019