Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 6661
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 P45 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Beata Walicka-Góral
semestr 5: mgr inż. arch. Łukasz Bajda
Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania budynków mieszkalnych wielorodzinnych w zabudowie miejskiej wraz z usługami ze skomplikowanym programem funkcjonalno-użytkowym.
Ogólne informacje o zajęciach: Nauka projektowania architektonicznego i urbanistycznego w zakresie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej.
Materiały dydaktyczne: prezentacje do wykładów, przezrocza, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe
Inne: Obowiązujące Rozporzadzenia, akty prawne i normy. Mapy miasta Rzeszowa
1 | Kucza - Kuczyński K. | Czwarty wymiar architektury miasta | Arkady, Warszawa. | 1975 |
2 | Skibniewska H. | Tereny otwarte w miejskim środowisku mieszkaniowym | Arkady, Warszawa . | 1979 |
3 | Wejhert K. | Elementy kompozycji urbanistycznej | Arkady, Warszawa . | 2008 |
4 | Wejchert K. | Przestrzeń wokół nas | Fibak Nova Press . | 1993 |
5 | Peters P, Rosner R. | Małe zespoły mieszkaniowe, domki jednorodzinne, małe osiedla, | Arkady, Warszawa . | 1983 |
6 | Grandjean E. [Tł. z j. niem.] | Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu | Warszawa, Arkady. | 1978 |
7 | Kuldschun H. | Budownictwo dla upośledzonych fizycznie | Warszawa, Arkady. | 1980 |
1 | Sowa K. Z. | Miasto, środowisko, mieszkanie, skrypt dla studentów szkół wyższych tech¬nicznych | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. | 1988 |
2 | Rybka A., Dudek J. | Teoria i projektowanie architektoniczne - zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2012 |
1 | Fikus M. | Przestrzeń w autorskich zapisach graficznych. | PP, Poznań . | 1991 |
2 | Jaranowska K. | Adaptacja mieszkań dla inwalidów | Wydawnictwo Spółdzielcze, Warszawa . | 1983 |
3 | Tuan Yi-Fu | Przestrzeń i miejsce, Space and Place. The Perspective of Experience | Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | 1987 |
Wymagania formalne: Statut studenta Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚiA, kierunek Architektura.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego w tym budynków mieszkalnych wielorodzinnych oraz projektowania urbanistycznego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną, potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z budownictwa ogólnego i materiałoznawstwa.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania architektonicznego i urbanistycznego.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | klauzura rysunkowa, obserwacja wykonawstwa |
K_W02+++ K_W03+++ K_W04++ K_W06+++ K_W09+++ K_W10++ K_W12++ K_W13+++ |
P6S_WG P6S_WK |
02 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | klauzura rysunkowa, obserwacja wykonawstwa |
K_W02+++ K_W03+++ K_W05+++ K_W06+++ K_W13+++ K_W14+++ |
P6S_WG P6S_WK |
03 | A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U02+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
04 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
05 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
06 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_K04+++ |
P6S_KK P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
07 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
08 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U02+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
09 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K_K01++ K_K04++ |
P6S_KK P6S_KO P6S_KR |
10 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K_K02+++ K_K03+++ |
P6S_KK P6S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01, W02, P01-06 | MEK02 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
5 | TK02 | W03, W04, P01-06 | MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK10 | |
5 | TK03 | W05, W06, P07-45 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK08 MEK09 | |
5 | TK04 | W07, W08, W09, W10, P07-45 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK07 MEK08 MEK09 | |
5 | TK05 | W11, W12, P10-45 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 | |
5 | TK06 | W13, P04-45 | MEK01 MEK04 MEK05 MEK10 | |
5 | TK07 | W14, W15, P01-45 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK08 MEK10 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 5) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | |||
Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Inne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Weryfikacja zdobytej wiedzy podczas cotygodniowej korekty projektu, klauzura rysunkowa lub inna forma zaliczenia wg. decyzji koordynatora przedmiotu. |
Projekt/Seminarium | Na ocenę końcową składa się: ocena z klauzury rysunkowej, ocena z przeglądu stanu zaawansowania projektu, ocena z oddania projektu i aktywność na zajęciach. |
Ocena końcowa | Ocena z klauzury rysunkowej, przeglądu, projektu oraz aktywność na zajęciach. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | B. Walicka-Góral | Środowisko akustyczne uzdrowisk - uzdrowisko Polańczyk | 2023 |
2 | B. Walicka-Góral; K. Woźniak | Odpowiedzialna urbanizacja a komfort akustyczny w środowisku mieszkaniowym | 2023 |
3 | A. Hajduk; B. Walicka-Góral | Zielona infrastruktura a komfort klimatyczny miast | 2021 |
4 | B. Walicka-Góral; D. Wojciechowska | Niskoemisyjne i samowystarczalne budynki wsparciem gospodarki niskoemisyjnej miast | 2021 |
5 | B. Walicka-Góral | Noise from refuse collection and disposal in residential developments in the context of Polish legal and formal conditions | 2020 |