logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie architektoniczne - zabudowa mieszkaniowa II

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 6661

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 P45 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. arch. prof. PRz Adam Rybka

Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu pracy jednostki

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Beata Walicka-Góral

Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu pracy jednostki

Imię i nazwisko koordynatora 3: mgr inż. arch. Łukasz Bajda

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania budynków mieszkalnych wielorodzinnych w zabudowie miejskiej wraz z usługami ze skomplikowanym programem funkcjonalno-użytkowym.

Ogólne informacje o zajęciach: Nauka projektowania architektonicznego i urbanistycznego w zakresie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej.

Materiały dydaktyczne: prezentacje do wykładów, przezrocza, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe

Inne: Czasopisma branżowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Kucza - Kuczyński K. Czwarty wymiar architektury miasta Arkady, Warszawa. 1975
2 Skibniewska H. Tereny otwarte w miejskim środowisku mieszkaniowym Arkady, Warszawa . 1979
3 Wejhert K. Elementy kompozycji urbanistycznej Arkady, Warszawa . 2008
4 Wejchert K. Przestrzeń wokół nas Fibak Nova Press . 1993
5 Peters P, Rosner R. Małe zespoły mieszkaniowe, domki jednorodzinne, małe osiedla, Arkady, Warszawa . 1983
6 Grandjean E. [Tł. z j. niem.] Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu Warszawa, Arkady. 1978
7 Kuldschun H. Budownictwo dla upośledzonych fizycznie Warszawa, Arkady. 1980
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Sowa K. Z. Miasto, środowisko, mieszkanie, skrypt dla studentów szkół wyższych tech¬nicznych Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. 1988
2 Rybka A., Dudek J. Teoria i projektowanie architektoniczne - zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Fikus M. Przestrzeń w autorskich zapisach graficznych. PP, Poznań . 1991
2 Jaranowska K. Adaptacja mieszkań dla inwalidów Wydawnictwo Spółdzielcze, Warszawa . 1983
3 Tuan Yi-Fu Przestrzeń i miejsce, Space and Place. The Perspective of Experience Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. 1987

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚiA, kierunek Architektura.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma wiedzę z zakresu projektowania budynków mieszkalnych wielorodzinnych, teorii i projektowania urbanistycznego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną, potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z budownictwa ogólnego i materiałów budowlanych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania architektonicznego.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę na temat kształtowania funkcjonalnego i formalnego różnych form zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej wraz z podstawowymi usługami towarzyszacymi. wykład kolokwium, projekt K_W28+++
T1A_W04+
InzA2W07+++
02 Potrafi projektować budynki w kontekście miejskim z uwzględnieniem sąsiednich obiektów. projekt indywidualny projekt, klauzura rysunkowa K_U16+++
InzA6U14+++
InzA7U15+++
InzA8U16++
03 Potrafi zaprojektować budynek mieszkalny wielorodzinny z funkcjami towarzyszącymi wraz z otoczeniem w kontekście zabudowy wielorodzinnej na terenie miasta. projekt indywidualny projekt, przegląd K_U16+++
InzA6U14+++
InzA7U15+++
InzA8U16+
04 Posiada umiejętność krytycznej analizy architektury budynków wielorodzinnych projektowanych w otoczeniu zabudowy miejskiej. projekt indywidualny projekt, prezentacja projektu K_U16++
InzA6U14++
InzA7U15+
InzA8U16+
05 Potrafi dokonać oceny formalnej budynku mieszkalnego wielorodzinnego, jego formy i funkcji. projekt indywidualny projekt, prezentacja projektu K_K03+++
T1A_K01+++
InzA1K02++
T1A_K04++
T1A_K05+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Zasady projektowania architektonicznego. Elementy kompozycji architektonicznej. W01, P01, P02,P03,P04 MEK01 MEK02
5 TK02 Przekazanie wiedzy o zasadach projektowania architektury użyteczności publicznej w powiązaniu z zabudową mieszkaniową wielorodzinną. Wykłady obejmują wiedzę dotyczącą projektowania i realizacji małych obiektów usługowych jako uzupełnienia zabudowy mieszkaniowej. W02,W03, P05, P06, P07,P08 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK03 Usługi towarzyszące wielorodzinnej zabudowie mieszkaniowej. W04, W05, P09, P10, P11,P12,P13,P14 MEK01 MEK02
5 TK04 Problemy projektowania obiektów szkolno-wychowawczych, handlu, usług i gastronomii. W06, W07, P15, P16, P17,P18,P19,P20 MEK01 MEK02
5 TK05 Przystosowanie obiektów użyteczności publicznej dla potrzeb osób niepełnosprawnych. W08, W09, P21, P22, P23,P24,P25,P26 MEK01 MEK02
5 TK06 Projektowanie obiektów służby zdrowia W10, W11, P27, P28, P29,P30,P31,P32 MEK01 MEK02
5 TK07 Kształtowanie obiektów wolnostojących z zagospodarowaniem związanych z nimi terenów w powiązaniu z obsługiwanym otoczeniem mieszkalnym. Poszukiwanie rozwiązań architektonicznych związanych z określonym środowiskiem przestrzennym i społecznym: identyfikacja z miejscem. W12, W13, P33, P34, P35, P37,P38,P39,P40,P41 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
5 TK08 Dobór środków i standardów stosowanych dla takich obiektów. szkoły podstawowe, ogólne, zawodowe, zespoły handlowo-usługowe, obiekty kultury, miejsca kultu, obiekty rekreacji i sportu, obiekty służby zdrowia. W14, W15, P42, P43, P44, P14, P45 MEK01 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 45.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe lub inna forma zaliczenia wg. decyzji koordynatora przedmiotu.
Projekt/Seminarium Ocena za projekt: cześć oceny stanowią wartości merytoryczne: oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań: część oceny stanowią walory graficzne opracowania, czytelność prezentacji projektu i estetyka; ocena części opisowej i zawarte w niej wartości merytoryczne. Ocena z klauzury rysunkowej, ocena z przeglądu stanu zaawansowania projektu. Ocena z aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena z kolokwium, projektu, przeglądu, klauzury rysunkowej oraz aktywności na zajęciach.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 B. Walicka-Góral Środowisko akustyczne uzdrowisk - uzdrowisko Polańczyk 2023
2 B. Walicka-Góral; K. Woźniak Odpowiedzialna urbanizacja a komfort akustyczny w środowisku mieszkaniowym 2023
3 R. Mazur; A. Rybka Teoria i praktyka w działalności Zakładu Urbanistyki i Architektury na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej 2022
4 A. Hajduk; B. Walicka-Góral Zielona infrastruktura a komfort klimatyczny miast 2021
5 B. Walicka-Góral; D. Wojciechowska Niskoemisyjne i samowystarczalne budynki wsparciem gospodarki niskoemisyjnej miast 2021
6 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021
7 Ł. Bajda; E. Gotkowska; M. Piekarski Transformation of Socialist Realistic Residential Architecture into a Contemporary Sustainable Housing Habitat—General Approach and the Case Study 2021
8 A. Brudnicka; A. Rybka Green IT Strategies: Information Management in Architectural Regenerative Design 2020
9 B. Walicka-Góral Noise from refuse collection and disposal in residential developments in the context of Polish legal and formal conditions 2020
10 M. Chrzanowska; C. Michalakelis; R. Mitoula; S. Novak-Zezula; A. Rybka; S. Sulima; U. Trummer; M. Zielińska-Sitkiewicz How Structural Compensation Facilitates Health Care for the Homeless. A Comparative View on Four European Union Member States 2020
11 A. Brudnicka; A. Rybka Creating a Smart City – Supporting Management of Regional 2019
12 A. Brudnicka; A. Rybka Information management in architecture – off-grid capable complex 2019
13 A. Brudnicka; A. Rybka Początki Głogowa Małopolskiego - koncepcja przestrzeni utopijnych 2019
14 G. Dombay; K. Kozłowska; A. Rybka Shaping relations between natural and artificial landscapes on the example of selected riverside cities: Budapest and Rzeszow 2019
15 R. Mazur; A. Rybka Podrzeszowskie miasteczka jako zalążek aglomeracji 2019