logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie silników lotniczych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 666

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Silniki lotnicze

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W30 L15 P30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Stanisław Antas

Terminy konsultacji koordynatora: Codziennie w godz. 9-15

semestr 7: mgr inż. Natalia Marszałek , termin konsultacji Środa: 10:30-12:00 Czwartek: 8:45-10:15

semestr 7: mgr inż. Kamil Szczerba

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student poznaje etapy realizacji silnika lotniczego, jego modyfikacji oraz obliczeń podstawowych typów silników przy założeniu stałych i zmiennych wartości ciepła właściwego powietrza i spalin

Ogólne informacje o zajęciach:

Inne: programy obliczeń termogazodynamicznych dla zmiennych ciepeł właściwych powietrza i spalin

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Antas S., Wolański P. Obliczenia termogazodynamiczne lotniczych silników turbinowych Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 1989
2 Ahmedzianow A.M. Projektirowanie awiacionnych gazoturbinnych dwigatielej Maszinostroenie, Moskwa. 2000
3 Kułagin W.W. Teoria, rasczet i projektirowanie awiacionnych dwigatielej i energeticzeskich ustanowok. Kniga III. Maszinostroenie, Moskwa. 2005
4 Grieb H. Projektierung von Truboflugtriebwerken Birkahauser Verlag, Basel. 2004
5 Antas S. Ocena wpływu wybranych metod modyfikacji maszyn wirnikowych turbinowych silników śmigłowych i śmigło Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2006
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Antas S., Wolański P. Obliczenia termogazodynamiczne lotniczych silników turbinowych Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 1989
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Antas S. Etapy realizacji lotniczego silnika turbinowego. Rozważania ogólne Prace Instytutu Lotnictwa, Z. 141, Nr 2, str. 79-87. 1995
2 Antas S. The methods of modifications of turboprop and turoshaft civil and military engines Prace Instytutu Lotnictwa, Nr 165-166, str. 43-53. 2001
3 Antas S., Łunarski J. Etapy realizacji lotniczego silnika turbinowego. Technologiczne przygotowanie produkcji seryjnej Prace Instytutu Lotnictwa, Z. 146, Nr 3, str. 119-128. 1996
4 Antas S.,Zadiabin W. Etapy realizacji silnika turbinowego. Zasady wyboru podstawowych parametrów sprężarki osiowej Prace Instytutu Lotnictwa, Z. 152, Nr 1, str. 106-119. 1998
5 Antas S., Zielecki W. Etapy realizacji lotniczego silnika turbinowego. Przygotowanie technologiczne produkcji prototypu i Prace Instytutu Lotnictwa, Z. 152, Nr 1, str. 120-128. 1998
6 Antas S., Żurkowski S. Considerations on stages of aviation turbine engine test program Prace Instytutu Lotnictwa, Z. 170-171, Nr 3, str. 5-14. 2002
7 Antas S.,Żurkowski S. Etapy realizacji lotniczego silnika turbinowego. Badania eksperymentalne Prace Instytutu Lotnictwa, Z. 152, Nr 1, str. 93-105. 1998

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na semestr siódmy

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: znajomość teorii i budowy turbinowych silników lotniczych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: prowadzenie obliczeń numerycznych oraz posługiwanie się programami do obliczeń termogazodynamicznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma znajomość etapów realizacji lotniczego silnika turbinowego oraz typów i rodzajów jego badań eksperymentalnych. Zna specyfikę doboru warunków obliczeniowych, sprawności i współczynników jakości działania jego zespołów. Zna szczegółowe algorytmy obliczeń termogazodynamicznych zasadniczych typów silników przy założeniu stałych i zmiennych ciepeł właściwych powietrza i spalin oraz wykonuje oblicze wykład, projekty obowiązkowa obecność i czynny udział w projektach, kolokwium z wykładu K_W07+
K_W09++
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Proces konstrukcyjnego i technologicznego przygotowania produkcji seryjnej. Wytyczne taktyczno-techniczne. Projekt wstępny. Projekt techniczny. Robocza dokumentacja konstrukcyjna. Technologiczne przygotowanie produkcji prototypu. Technologiczne przygotowanie produkcji serii próbnej i produkcji seryjnej. Naukowe badania stosowane. Badania doświadczalne. Dobór wlotu i dyszy wylotowej. Metody modyfikacji lotniczych silników turbinowych - poprawa sprawności zespołów, zmiana sprężu sprężarki, zmiana strumienia masy powietrza. Zastosowanie stopnia zerowego, zmiana prędkości obrotowej roboczych zakresów pracy, zmiana temperatury spalin przed turbiną. Zmiana temperatury spalin wylotowych, modelowanie, rozszerzenie użytecznego zakresu pracy sprężarki. W01 - W15 MEK01
7 TK02 Warunki obliczeniowe lotu silnika. Wybór parametrów obiegu silnika jednoprzepływowego i dwuprzepływowego. Dobór sprawności i współczynników jakości działania zespołów silnika odrzutowego. Model jednoprzepływowego silnika odrzutowego. Model silnika śmigłowego i śmigłowcowego z wolną turbiną napędową. Model silnika dwuprzepływowego z oddzielnymi wylotami z obu kanałów. Obliczenia termogazodynamiczne jednoprzepływowego silnika: odrzutowego, śmigłowego i śmigłowcowego oraz dwuprzepływowego z oddzielnymi wylotami z obu kanałów. P01 - P15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 4.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 7) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład ocena uzyskana z egzaminu pisemnego.
Laboratorium
Projekt/Seminarium średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z projektów
Ocena końcowa średnia arytmetyczna ocen zaliczenia wykładu i projektów

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 S. Antas Teoria maszyn przepływowych lotniczych silników turbinowych 2023
2 S. Antas Układ wylotowy typu kolana sprężarki promieniowej i osiowo-promieniowej 2020
3 S. Antas Exhaust System for Radial and Axial-Centrifugal Compressor with Pipe Diffuser 2019
4 S. Antas Rozpylacz pneumatyczny 2019