logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie samolotu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 665

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Samoloty

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W30 P30 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Daniel Lichoń

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:

Ogólne informacje o zajęciach:

Materiały dydaktyczne: http://www.prz.rzeszow.pl/zbigklep/

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Brusow W Optymalizacja parametrów samolotów wielocelowych Wyd. ILot, Warszawa. 1966
2 Raymer D. P. Aircraft Design. A Conceptual Approach AIAA Education Series, Washington . 1989
3 Roskam J. Airplane Design, Part I - VIII The University of Kansas. 1989
4 Torenbeek E. Synthesis of Subsonic Airplane Design Delft University Press. 1976
5 Skarbiński A., Stafiej W. Projektowanie i konstrukcja szybowców WKŁ. Warszawa . 1965

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczenie semestru VI

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 posiada wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę punktu materialnego i bryły sztywnej, ruch drgający i falowy, termodynamikę, fizykę statystyczną, elektryczność i magnetyzm, oraz optykę niezbędną do zrozumienia i opisu zjawisk fizycznych występujących w zagadnieniach technicznych, a szczególnie lotniczych. K_W02++
P6S_WG
02 posiada uporządkowaną wiedzę na temat materiałów inżynierskich, technik wytwarzania, technologii oraz metod pomiarowych stosowanych w lotnictwie K_W08++
P6S_WG
03 orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych w obszarze lotnictwa K_W12++
P6S_WK
04 ma umiejętność samokształcenia się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych K_U04++
P6S_UU
05 posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także czytania ze zrozumieniem katalogów, instrukcji obsługi urządzeń, opisów narzędzi informatycznych oraz podobnych dokumentów. K_U05++
P6S_UK
06 potrafi posługiwać się odpowiednio dobranymi technikami oraz narzędziami informatycznymi do realizacji zadań inżynierskich K_U06++
P6S_UW
07 ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji postawionego zadania K_K04++
P6S_KO
08 potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy K_K05++
P6S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Wprowadzenie. Proces projektowania samolotu. W01 MEK01
7 TK02 Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne projektu. W02 MEK02
7 TK03 Projekt ofertowy, wstępny i techniczny, badania samolotu (stoiskowe i w locie) W03, W04 MEK03
7 TK04 Postać samolotu, warunki techniczno-ekonomiczne W05 MEK04
7 TK05 Formalizacja procesy projektowania (zadanie jedno i wielokryterialne, uwzględnianie zbioru zadań). W06,W07 MEK05
7 TK06 Kryteria wyboru najlepszego wariantu samolotu (kryteria techniczne, ekonomiczne, specjalne) W08,W09 MEK06
7 TK07 Cena samolotu W10 MEK07
7 TK08 Metody agregacji kryteriów w zadaniach wielokryterialnych W11 MEK08
7 TK09 Definiowanie zbioru zadań samolotu (wyliczeniowe, generowanie zbioru zadań) W11
7 TK10 Projektowanie głównych zespołów samolotu (skrzydeł, kadłuba, usterzeń, podwozia zespołu napędowego itd.). W13, W14, W15
7 TK11 Projekt wstępny lekkiego samolotu dyspozycyjnego o napędzie odrzutowym. C01
7 TK12 Wstępne kształtowanie samolotu na podstawie przyjętych wymagań projektowych. C02
7 TK13 Formułowanie wymagań operacyjnych (funkcjonujących jako ograniczenia funkcyjne) oraz optymalizacja wybranych parametrów konstrukcyjnych. C03, C04, C05
7 TK14 Kompozycja układu C06
7 TK15 Rysunki i opis zaprojektowanego samolotu - podsumowanie ćwiczeń C07
7 TK16 Statystyczne opracowanie wybranej klasy samolotów - osiągi, moce i masy P01, P02
7 TK17 Statystyczne opracowanie wybranej klasy samolotów- proporcje geometryczne P03, P04
7 TK18 Uproszczona metoda wyznaczania biegunowej samolotu poddzwiękowego - program P05, P006, P07
7 TK19 Model masowy samolotu, wyważenie samolotu - program P08, P09, P10
7 TK20 Numeryczna analiza startu samolotu - program P011, P12
7 TK21 Uproszczona analiza korkociągu samolotu -program P14, P15, P16

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 7.50 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 7.50 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 7) Egzamin ustny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion 2023
2 D. Lichoń; T. Lis; A. Majka RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace 2023
3 M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe 2023
4 P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing 2023
5 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
6 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
7 A. Majka Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA 2020
8 A. Majka; P. Wacnik Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 2020
9 D. Lichoń Modelling of the reference STARs procedures in the context of RPAS integration in non-segregated airspace 2020
10 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
11 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020
12 D. Lichoń; M. Orkisz Models of the reference departure and arrival IFR procedures for the purpose of research in RPAS integration in controlled airspace 2019