Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 665
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Samoloty
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W30 P30 / 6 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Daniel Lichoń
Główny cel kształcenia:
Ogólne informacje o zajęciach:
Materiały dydaktyczne: http://www.prz.rzeszow.pl/zbigklep/
1 | Brusow W | Optymalizacja parametrów samolotów wielocelowych | Wyd. ILot, Warszawa. | 1966 |
2 | Raymer D. P. | Aircraft Design. A Conceptual Approach | AIAA Education Series, Washington . | 1989 |
3 | Roskam J. | Airplane Design, Part I - VIII | The University of Kansas. | 1989 |
4 | Torenbeek E. | Synthesis of Subsonic Airplane Design | Delft University Press. | 1976 |
5 | Skarbiński A., Stafiej W. | Projektowanie i konstrukcja szybowców | WKŁ. Warszawa . | 1965 |
Wymagania formalne: Zaliczenie semestru VI
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | posiada wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę punktu materialnego i bryły sztywnej, ruch drgający i falowy, termodynamikę, fizykę statystyczną, elektryczność i magnetyzm, oraz optykę niezbędną do zrozumienia i opisu zjawisk fizycznych występujących w zagadnieniach technicznych, a szczególnie lotniczych. |
K_W02++ |
P6S_WG |
||
02 | posiada uporządkowaną wiedzę na temat materiałów inżynierskich, technik wytwarzania, technologii oraz metod pomiarowych stosowanych w lotnictwie |
K_W08++ |
P6S_WG |
||
03 | orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych w obszarze lotnictwa |
K_W12++ |
P6S_WK |
||
04 | ma umiejętność samokształcenia się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych |
K_U04++ |
P6S_UU |
||
05 | posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także czytania ze zrozumieniem katalogów, instrukcji obsługi urządzeń, opisów narzędzi informatycznych oraz podobnych dokumentów. |
K_U05++ |
P6S_UK |
||
06 | potrafi posługiwać się odpowiednio dobranymi technikami oraz narzędziami informatycznymi do realizacji zadań inżynierskich |
K_U06++ |
P6S_UW |
||
07 | ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji postawionego zadania |
K_K04++ |
P6S_KO |
||
08 | potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |
K_K05++ |
P6S_UO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | W01 | MEK01 | |
7 | TK02 | W02 | MEK02 | |
7 | TK03 | W03, W04 | MEK03 | |
7 | TK04 | W05 | MEK04 | |
7 | TK05 | W06,W07 | MEK05 | |
7 | TK06 | W08,W09 | MEK06 | |
7 | TK07 | W10 | MEK07 | |
7 | TK08 | W11 | MEK08 | |
7 | TK09 | W11 | ||
7 | TK10 | W13, W14, W15 | ||
7 | TK11 | C01 | ||
7 | TK12 | C02 | ||
7 | TK13 | C03, C04, C05 | ||
7 | TK14 | C06 | ||
7 | TK15 | C07 | ||
7 | TK16 | P01, P02 | ||
7 | TK17 | P03, P04 | ||
7 | TK18 | P05, P006, P07 | ||
7 | TK19 | P08, P09, P10 | ||
7 | TK20 | P011, P12 | ||
7 | TK21 | P14, P15, P16 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 7) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
7.50 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 7) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
7.50 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 7) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 7) | Egzamin ustny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | |
Projekt/Seminarium | |
Ocena końcowa |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion | 2023 |
2 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
3 | M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe | 2023 |
4 | P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz | Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing | 2023 |
5 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
6 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
7 | A. Majka | Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA | 2020 |
8 | A. Majka; P. Wacnik | Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 | 2020 |
9 | D. Lichoń | Modelling of the reference STARs procedures in the context of RPAS integration in non-segregated airspace | 2020 |
10 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
11 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |
12 | D. Lichoń; M. Orkisz | Models of the reference departure and arrival IFR procedures for the purpose of research in RPAS integration in controlled airspace | 2019 |