logo
Karta przedmiotu
logo

Urbanistyka i architektura

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: blok A/1, blok A/2, blok B/1, blok B/2

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 6635

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W10 P20 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Magdalena Szpytma

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania domu wielorodzinnego wybranego typu wraz z najbliższym otoczeniem

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł przekazuje informacje o tym czym jest i jaką rolę spełnia współczesna architektura i urbanistyka w kontekście branży budowlanej

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 BAGENAL P., MEADES J. Słynne budowle świata (album historii architektury) Warszawa . 1996
2 BAGIŃSKI E. Małe miasta w strukturze osiedleńczej Polski Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. 1998
3 CZERNY W. Architektura zespołów osiedleńczych Arkady, Warszawa . 1972
4 OSTROWSKI W. Urbanistyka współczesna Warszawa . 1975
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 NEUFERT E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa . 1969
2 Projekt zagospodarowania terenu: PN-B-01027 – rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki .
3 Projekt koncepcyjny PN-70-B-01025 oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych .
4 Projekt koncepcyjny DZ. U. Nr 15 poz. 140 z 14 XII 1994 w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem kierunku Budownictwo

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student musi posiadać podstawowa wiedzę z zakresu konstrukcji budowlanych, materiałów budowlanych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczno-budowlaną, potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z budownictwa i materiałów budowlanych oraz konstrukcji

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania architektonicznego-budowlanego

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada wiedzę na temat kształtowania funkcjonalnego i formalnego obiektu architektonicznego i przestrzeni urbanistycznej wykład kolokwium K_W21+++
P6S_WG
02 Potrafi wyodrębnić główne style architektoniczne w budynkach, zasady kształtowania urbanistycznego w tym przestrzeni publicznych zastosować do analiz podstawową wiedzę budowlaną i konstrukcyjną studium przypadku referat pisemny, referat ustny, prezentacja dokonań K_U12+++
K_U15+
P6S_UU
P6S_UW
03 Posiada świadomość potrzeby posiadania wiedzy i umiejętności w zakresie kształtowania formy budynków i przestrzeni studium przypadku referat pisemny, referat ustny, prezentacja dokonań K_K03+++
P6S_KK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 System planowania przestrzennego w Polsce. Wpływ planowania na projektowanie obiektów architektonicznych W01 MEK01 MEK03
7 TK02 Proste układy urbanistyczne, kształtowanie zespołów zabudowy mieszkaniowej i usługowej W02 MEK03
7 TK03 Zasady kształtowania obiektów architektonicznych o funkcji mieszkaniowej. Przykłady polskie i zagraniczne. W03, P01-05 MEK01 MEK02 MEK03
7 TK04 Zasady kształtowania obiektów architektonicznych o funkcji usługowej i przemysłowej. Przykłady polskie i zagraniczne. W04 MEK01 MEK03
7 TK05 Kompozycja i percepcja przestrzeni - zastosowanie w budownictwie W05 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 20.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Rozmowa w formie dyskusji. Student powinien wykazać, że opanował odpowiednie efekty kształcenia
Projekt/Seminarium Ocena merytoryczna opracowania - referatu
Ocena końcowa Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen z projektu (referatu) oraz kolokwium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 C. Szpytma; M. Szpytma School architecture for primary education in a post-socialist country: a case study of Poland 2022
2 C. Szpytma; M. Szpytma Modułowy regał wspornikowy, meblowy 2021
3 C. Szpytma; M. Szpytma Regał modułowy 2021
4 C. Szpytma; M. Szpytma Regał ścienny 2021
5 C. Szpytma; M. Szpytma System regałowy wspornikowy 2021
6 C. Szpytma; M. Szpytma Transformacja zdekapitalizowanych obiektów na tymczasowe przestrzenie pracy. Studium przypadku 2021
7 C. Szpytma; M. Szpytma Mobilna wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
8 C. Szpytma; M. Szpytma Wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
9 C. Szpytma; M. Szpytma Model of 21st century phisical learning environment (MoPLE21) 2019