logo
Karta przedmiotu
logo

Urbanistyka i architektura

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Budownictwo blok HEP1 SPEC1, Budownictwo blok HEP1 SPEC2, Budownictwo blok HEP2 SPEC1, Budownictwo blok HEP2 SPEC2

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 6635

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W10 P20 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora

Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu pracy jednostki

semestr 7: dr inż. arch. Magdalena Szpytma , termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania domu wielorodzinnego wybranego typu wraz z najbliższym otoczeniem

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł przekazuje informacje o tym czym jest i jaką rolę spełnia współczesna architektura i urbanistyka w kontekście branży budowlanej

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 BAGENAL P., MEADES J. Słynne budowle świata (album historii architektury) Warszawa . 1996
2 BAGIŃSKI E. Małe miasta w strukturze osiedleńczej Polski Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. 1998
3 CZERNY W. Architektura zespołów osiedleńczych Arkady, Warszawa . 1972
4 OSTROWSKI W. Urbanistyka współczesna Warszawa . 1975
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 NEUFERT E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa . 1969
2 Projekt zagospodarowania terenu: PN-B-01027 – rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki .
3 Projekt koncepcyjny PN-70-B-01025 oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych .
4 Projekt koncepcyjny DZ. U. Nr 15 poz. 140 z 14 XII 1994 w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem kierunku Budownictwo

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student musi posiadać podstawowa wiedzę z zakresu konstrukcji budowlanych, materiałów budowlanych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczno-budowlaną, potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z budownictwa i materiałów budowlanych oraz konstrukcji

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania architektonicznego-budowlanego

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę na temat kształtowania funkcjonalnego i formalnego obiektu architektonicznego i przestrzeni urbanistycznej wykład kolokwium K_W21+++
02 Potrafi wyodrębnić główne style architektoniczne w budynkach, zasady kształtowania urbanistycznego w tym przestrzeni publicznych zastosować do analiz podstawową wiedzę budowlaną i konstrukcyjną studium przypadku referat pisemny, referat ustny, prezentacja dokonań K_U12+++
K_U15+
InzA3U10+
03 Posiada świadomość potrzeby posiadania wiedzy i umiejętności w zakresie kształtowania formy budynków i przestrzeni studium przypadku referat pisemny, referat ustny, prezentacja dokonań K_K03+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 System planowania przestrzennego w Polsce. Wpływ planowania na projektowanie obiektów architektonicznych W01 MEK01 MEK03
7 TK02 Proste układy urbanistyczne, kształtowanie zespołów zabudowy mieszkaniowej i usługowej W02 MEK03
7 TK03 Zasady kształtowania obiektów architektonicznych o funkcji mieszkaniowej. Przykłady polskie i zagraniczne. W03, P01-05 MEK01 MEK02 MEK03
7 TK04 Zasady kształtowania obiektów architektonicznych o funkcji usługowej i przemysłowej. Przykłady polskie i zagraniczne. W04 MEK01 MEK03
7 TK05 Kompozycja i percepcja przestrzeni - zastosowanie w budownictwie W05 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 20.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Rozmowa w formie dyskusji. Student powinien wykazać, że opanował odpowiednie efekty kształcenia
Projekt/Seminarium Ocena merytoryczna opracowania - referatu
Ocena końcowa Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen z projektu (referatu) oraz kolokwium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Sikora Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego 2023
2 C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak Identification of land system transformations in the Rzeszów city square 2023
3 E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego 2023
4 R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills 2023
5 W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych 2023
6 A. Sikora Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów 2022
7 A. Sikora Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze 2022
8 A. Sikora Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era 2021
9 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy 2021
10 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa 2021
11 M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment 2021
12 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021
13 A. Sikora Dom w \"mieście-osiedlu\" 2019
14 A. Sikora Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities 2019
15 A. Sikora Multi-family residential development in the landscape of the small city 2019
16 A. Sikora Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study 2019
17 P. Deroń; A. Sikora Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa 2019