logo
Karta przedmiotu
logo

Technologie energooszczędne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Budownictwo blok HEP1 SPEC1, Budownictwo blok HEP1 SPEC2, Budownictwo blok HEP2 SPEC1, Budownictwo blok HEP2 SPEC2

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Budownictwa Ogólnego

Kod zajęć: 6634

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W10 P10 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Lech Lichołai

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Michał Musiał

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest: zrozumienie zasad kształtowania budynków energooszczędnych, nabycie umiejętności projektowania budynków energooszczędnych wyposażonych we współczesne technologie ograniczające zużycie energii.

Ogólne informacje o zajęciach: Zapoznanie się z zagadnieniami wpływającymi na energooszczędność obiektu budowlanego. Poznanie nowoczesnych technologii w zakresie realizacji i modernizacji obiektów energooszczędnych i pasywnych. Umiejętność dokonania oceny stanu budynku i możliwości jego termomodernizacji zgodnie z wymaganiami technicznymi.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Smolec W. Fototermiczna konwersja energii słonecznej PWN, Warszawa . 2000
2 Mikoś J. Budownictwo ekologiczne Politechnika Śląska, Gliwice. 1996
3 Lisik A. Odnawialne źródła energii w architekturze Politechnika Śląska, Gliwice. 1995
4 Nowicki J. Promieniowanie słoneczne jako źródło energii Arkady, Warszawa . 1980
5 Feist W. Podstawy budownictwa pasywnego. Polski Instytut Budownictwa Państwowego Gdańsk .
6 Lewandowski W. Proekologiczne źródła energii odnawialnej WN-T Warszawa . 2002
7 Pluta Z. Słoneczne instalacje energetyczne Politechnika Warszawska, Warszawa . 2003
8 Kotarska K., Kotarski Z. Ogrzewanie energią słoneczną. Systemy pasywne WCziKT, Warszawa . 1989
9 Moore F. Environmental Control Systems. Heating Cooling Lighting McGraw-Hill, USA . 1993
10 Sodha M.S., Bansan N.K., Bansal P.K., Kumar A., Malik M.A.S. Solar Passive Building. Science and Design Pergamon UK . 1986

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończony kurs podstawowy z zakresu wybranych działów matematyki, fizyki i chemii.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza o możliwości zastosowania niekonwencjonalnych źródeł energii w budownictwie.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego korzystania z norm przedmiotowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy samodzielnej oraz w grupach.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe zasady projektowania budynków energooszczędnych oraz możliwości wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii w budownictwie. wykład kolokwium K_W06++
K_W16++
P6S_WG
P6S_WK
02 Potrafi zaprojektować budynek energooszczędny z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii. projekty oddanie wykonanego prawidłowo projektu według indywidualnych założeń K_U15++
P6S_UU
03 Potrafi przeprowadzić analizę budynków w zakresie ich charakterystyki cieplnej oraz obliczyć efektywność ekonomiczną realizacji budynku oszczędnego. projekty oddanie wykonanego prawidłowo projektu według indywidualnych założeń K_U10++
P6S_UW
04 Potrafi samodzielnie formułować opinie, ma świadomość konieczności samokształcenia Projekty oddanie wykonanego prawidłowo projektu według indywidualnych założeń K_K03++
K_K05++
P6S_KK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Zasady projektowania budynków energooszczędnych.Wymagania normowe związane z budownictwem energooszczędnym. W01-02 MEK01
7 TK02 Możliwości wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii w budownictwie. Budownictwo heliogrzewcze. W03-04 MEK01
7 TK03 Technologie wznoszenia budynków energooszczędnych, energooszczędne materiały wykończeniowe. W05-06 MEK01
7 TK04 Zagadnienia ekonomiczne w budownictwie energooszczędnym. W07-08 MEK01
7 TK05 Optymalizacja rozwiązań budowlanych dla kryterium najmniejszego zużycia energii. W09-10 MEK01
7 TK06 Analiza budynków w zakresie ich charakterystyki cieplnej. Możliwości wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii w budownictwie energooszczędnym. P01-02 MEK01 MEK03
7 TK07 Wymiarowanie aktywnych oraz pasywnych systemów wykorzystujących energię promieniowania słonecznego, a także innych niekonwencjonalnych systemów energetycznych w budownictwie energooszczędnym. P03-05 MEK03
7 TK08 Obliczanie efektywności ekonomicznej realizacji budynku oszczędnego. P06-07 MEK03
7 TK09 Ćwiczenie projektowe dotyczące budynku energooszczędnego. P08-10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 6.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium pisemne z zagadnień dotyczących przedmiotu.
Projekt/Seminarium Oddanie poprawnie wykonanego projektu wg indywidualnych założeń.
Ocena końcowa Średnia ważona: 0,5 ocena z projektów, 0,5 ocena z kolokwium zaliczeniowego

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Bodog; M. Kida; P. Koszelnik; M. Musiał; H. Pizzo; K. Pochwat; W. Strojny; S. Ziembowicz Modeling of microplastics degradation in aquatic environments using an experimental plan 2024
2 Z. Blikharskyy; D. Katunský; P. Koszelnik; L. Lichołai; P. Nazarko Proceedings of CEE 2023: Civil and Environmental Engineering and Architecture 2024
3 D. Katunský; L. Lichołai; M. Musiał Modern Thermal Energy Storage Systems Dedicated to Autonomous Buildings 2023
4 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; D. Mikušová; A. Żelazna The Effects of Using a Trombe Wall Modified with a Phase Change Material, from the Perspective of a Building’s Life Cycle 2023
5 L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda kolektorowo-akumulacyjna dla budownictwa i jej układ sterowania 2023
6 L. Lichołai; M. Musiał; A. Pękala Analysis of the Thermal Performance of Isothermal Composite Heat Accumulators Containing Organic Phase-Change Material 2023
7 L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda kolektorowo-akumulacyjna 2022
8 M. Musiał; A. Pękala Functioning of Heat Accumulating Composites of Carbon Recyclate and Phase Change Material 2022
9 T. Galek; M. Musiał; A. Pękala Pyritization in Stone-Building Materials Modeling of Geochemical Interaction 2022
10 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz The Influence of Glazing on the Functioning of a Trombe Wall Containing a Phase Change Material 2021
11 L. Lichołai; M. Musiał The Impact of a Mobile Shading System and a Phase-Change Heat Store on the Thermal Functioning of a Transparent Building Partition 2021
12 M. Kaczmarzyk; M. Musiał Parametric Study of a Lunar Base Power Systems 2021
13 M. Musiał Materiał zmiennofazowy i sposób wytwarzania materiału zmiennofazowego 2021
14 M. Musiał; A. Pękala Modelling the Leachability of Strontium and Barium from Stone Building Materials 2021
15 . Brigolini Silva; B. Dębska; L. Lichołai Effects of waste glass as aggregate on the properties of resin composites 2020
16 . Brigolini Silva; M. Caetano; B. Dębska; L. Lichołai Assessment of the Mechanical Parameters of Resin Composites with the Addition of Various Types of Fibres 2020
17 B. Dębska; J. Konkol; L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda budowlana izolacyjno-akumulacyjna i sposób jej wytwarzania 2020
18 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai Application of Taguchi method for the design of cement mortars containing waste materials 2020
19 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai The evaluation of possible utilization of waste glass in sustainable mortars 2020
20 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Methods for Determining Mold Development and Condensation on the Surface of Building Barriers 2020
21 L. Lichołai; M. Musiał Experimental Analysis of the Function of a Window with a Phase Change Heat Accumulator 2020
22 M. Musiał Experimental and Numerical Analysis of the Energy Efficiency of Transparent Partitions with a Thermal Storage Unit 2020
23 B. Dębska; B. Dębska; L. Lichołai Evaluation of the Utility of Using Classification Algorithms when Designing New Polymer Composites 2019
24 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai Assessment of the applicability of a phasechange material in horizontal building partitions 2019
25 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai Designing Cement Mortars Modified with Cork and Rubber Waste Using Theory of the Experiment 2019
26 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Analysis of the Thermal Characteristics of a Composite Ceramic Product Filled with Phase Change Material 2019
27 B. Dębska; L. Lichołai; P. Miąsik Assessment of the Applicability of Sustainable Epoxy Composites Containing Waste Rubber Aggregates in Buildings 2019
28 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Analysis of the thermal characteristics of anti-icing driveway plates 2019
29 L. Lichołai; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Całoroczny Mobilny Dom na Kołach\". 2019
30 L. Lichołai; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Uruchomienie produkcji innowacyjnych bram dla małych hangarów lotniczych i obiektów przemysłowych\" . 2019
31 L. Lichołai; A. Starakiewicz; J. Szyszka Opinia o innowacyjności projektu \"Pustak izolowany pianką poliuretanową\" 2019
32 L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda kolektorowo-akumulacyjna 2019
33 L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Drzwi aluminiowe zewnętrzne PASSIV ZERO+\" 2019
34 M. Kaczmarzyk; M. Musiał; G. Piątkowski Preliminary assessment of a flat roof radiation on radiative heat gains of nearby windows – a case study 2019
35 M. Musiał Untersuchung des Einflusses der Geometrie von  PCM-Elementen auf ihre Wärmespeichereffizienz 2019