Cykl kształcenia: 2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Budownictwo
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Budownictwo blok HEP1 SPEC1, Budownictwo blok HEP1 SPEC2, Budownictwo blok HEP2 SPEC1, Budownictwo blok HEP2 SPEC2
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Budownictwa Ogólnego
Kod zajęć: 6634
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W10 P10 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Lech Lichołai
semestr 7: dr inż. Michał Musiał
Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest: zrozumienie zasad kształtowania budynków energooszczędnych, nabycie umiejętności projektowania budynków energooszczędnych wyposażonych we współczesne technologie ograniczające zużycie energii.
Ogólne informacje o zajęciach: Zapoznanie się z zagadnieniami wpływającymi na energooszczędność obiektu budowlanego. Poznanie nowoczesnych technologii w zakresie realizacji i modernizacji obiektów energooszczędnych i pasywnych. Umiejętność dokonania oceny stanu budynku i możliwości jego termomodernizacji zgodnie z wymaganiami technicznymi.
1 | Smolec W. | Fototermiczna konwersja energii słonecznej | PWN, Warszawa . | 2000 |
2 | Mikoś J. | Budownictwo ekologiczne | Politechnika Śląska, Gliwice. | 1996 |
3 | Lisik A. | Odnawialne źródła energii w architekturze | Politechnika Śląska, Gliwice. | 1995 |
4 | Nowicki J. | Promieniowanie słoneczne jako źródło energii | Arkady, Warszawa . | 1980 |
5 | Feist W. | Podstawy budownictwa pasywnego. | Polski Instytut Budownictwa Państwowego Gdańsk . | |
6 | Lewandowski W. | Proekologiczne źródła energii odnawialnej | WN-T Warszawa . | 2002 |
7 | Pluta Z. | Słoneczne instalacje energetyczne | Politechnika Warszawska, Warszawa . | 2003 |
8 | Kotarska K., Kotarski Z. | Ogrzewanie energią słoneczną. Systemy pasywne | WCziKT, Warszawa . | 1989 |
9 | Moore F. | Environmental Control Systems. Heating Cooling Lighting | McGraw-Hill, USA . | 1993 |
10 | Sodha M.S., Bansan N.K., Bansal P.K., Kumar A., Malik M.A.S. | Solar Passive Building. Science and Design | Pergamon UK . | 1986 |
Wymagania formalne: Ukończony kurs podstawowy z zakresu wybranych działów matematyki, fizyki i chemii.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza o możliwości zastosowania niekonwencjonalnych źródeł energii w budownictwie.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego korzystania z norm przedmiotowych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy samodzielnej oraz w grupach.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna podstawowe zasady projektowania budynków energooszczędnych oraz możliwości wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii w budownictwie. | wykład | kolokwium |
K_W06++ K_W16++ |
|
02 | Potrafi zaprojektować budynek energooszczędny z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii. | projekty | oddanie wykonanego prawidłowo projektu według indywidualnych założeń |
K_U15++ |
|
03 | Potrafi przeprowadzić analizę budynków w zakresie ich charakterystyki cieplnej oraz obliczyć efektywność ekonomiczną realizacji budynku oszczędnego. | projekty | oddanie wykonanego prawidłowo projektu według indywidualnych założeń |
K_U10++ |
InzA3U10+ |
04 | Potrafi samodzielnie formułować opinie, ma świadomość konieczności samokształcenia | Projekty | oddanie wykonanego prawidłowo projektu według indywidualnych założeń |
K_K03++ K_K05++ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | W01-02 | MEK01 | |
7 | TK02 | W03-04 | MEK01 | |
7 | TK03 | W05-06 | MEK01 | |
7 | TK04 | W07-08 | MEK01 | |
7 | TK05 | W09-10 | MEK01 | |
7 | TK06 | P01-02 | MEK01 MEK03 | |
7 | TK07 | P03-05 | MEK03 | |
7 | TK08 | P06-07 | MEK03 | |
7 | TK09 | P08-10 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 7) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 7) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
4.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 7) | Przygotowanie do konsultacji:
6.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
15.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Kolokwium pisemne z zagadnień dotyczących przedmiotu. |
Projekt/Seminarium | Oddanie poprawnie wykonanego projektu wg indywidualnych założeń. |
Ocena końcowa | Średnia ważona: 0,5 ocena z projektów, 0,5 ocena z kolokwium zaliczeniowego |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | Z. Blikharskyy; D. Katunský; P. Koszelnik; L. Lichołai; P. Nazarko | Proceedings of CEE 2023: Civil and Environmental Engineering and Architecture | 2024 |
2 | D. Katunský; L. Lichołai; M. Musiał | Modern Thermal Energy Storage Systems Dedicated to Autonomous Buildings | 2023 |
3 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; D. Mikušová; A. Żelazna | The Effects of Using a Trombe Wall Modified with a Phase Change Material, from the Perspective of a Building’s Life Cycle | 2023 |
4 | L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna dla budownictwa i jej układ sterowania | 2023 |
5 | L. Lichołai; M. Musiał; A. Pękala | Analysis of the Thermal Performance of Isothermal Composite Heat Accumulators Containing Organic Phase-Change Material | 2023 |
6 | L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna | 2022 |
7 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | The Influence of Glazing on the Functioning of a Trombe Wall Containing a Phase Change Material | 2021 |
8 | L. Lichołai; M. Musiał | The Impact of a Mobile Shading System and a Phase-Change Heat Store on the Thermal Functioning of a Transparent Building Partition | 2021 |
9 | . Brigolini Silva; B. Dębska; L. Lichołai | Effects of waste glass as aggregate on the properties of resin composites | 2020 |
10 | . Brigolini Silva; M. Caetano; B. Dębska; L. Lichołai | Assessment of the Mechanical Parameters of Resin Composites with the Addition of Various Types of Fibres | 2020 |
11 | B. Dębska; J. Konkol; L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda budowlana izolacyjno-akumulacyjna i sposób jej wytwarzania | 2020 |
12 | B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai | Application of Taguchi method for the design of cement mortars containing waste materials | 2020 |
13 | B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai | The evaluation of possible utilization of waste glass in sustainable mortars | 2020 |
14 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Methods for Determining Mold Development and Condensation on the Surface of Building Barriers | 2020 |
15 | L. Lichołai; M. Musiał | Experimental Analysis of the Function of a Window with a Phase Change Heat Accumulator | 2020 |
16 | B. Dębska; B. Dębska; L. Lichołai | Evaluation of the Utility of Using Classification Algorithms when Designing New Polymer Composites | 2019 |
17 | B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai | Assessment of the applicability of a phasechange material in horizontal building partitions | 2019 |
18 | B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai | Designing Cement Mortars Modified with Cork and Rubber Waste Using Theory of the Experiment | 2019 |
19 | B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Analysis of the Thermal Characteristics of a Composite Ceramic Product Filled with Phase Change Material | 2019 |
20 | B. Dębska; L. Lichołai; P. Miąsik | Assessment of the Applicability of Sustainable Epoxy Composites Containing Waste Rubber Aggregates in Buildings | 2019 |
21 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Analysis of the thermal characteristics of anti-icing driveway plates | 2019 |
22 | L. Lichołai; A. Starakiewicz | Opinia o innowacyjności projektu „Całoroczny Mobilny Dom na Kołach\". | 2019 |
23 | L. Lichołai; A. Starakiewicz | Opinia o innowacyjności projektu „Uruchomienie produkcji innowacyjnych bram dla małych hangarów lotniczych i obiektów przemysłowych\" . | 2019 |
24 | L. Lichołai; A. Starakiewicz; J. Szyszka | Opinia o innowacyjności projektu \"Pustak izolowany pianką poliuretanową\" | 2019 |
25 | L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna | 2019 |
26 | L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Opinia o innowacyjności projektu „Drzwi aluminiowe zewnętrzne PASSIV ZERO+\" | 2019 |