logo
Karta przedmiotu
logo

Hydraulika i hydrologia

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Budownictwo blok HEP1 SPEC1, Budownictwo blok HEP1 SPEC2, Budownictwo blok HEP2 SPEC1, Budownictwo blok HEP2 SPEC2

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Geodezji i Geotechniki im. Kaspra Weigla

Kod zajęć: 6616

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W10 P10 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Grzegorz Straż

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest uzyskanie efektów kształcenia w zakresie znajomości rozkładu ciśnienia i parcia cieczy na ściany zbiorników i budowli inżynierskich, przepływów cieczy pod ciśnieniem w rurociągach zamkniętych, ze swobodnym zwierciadłem w rurociągach lub korytach otwartych, w porowatym ośrodku skalnym oraz w zakresie hydronomii i hydrografii.

Ogólne informacje o zajęciach:

Inne: Założenia ćwiczeń pisemnych, wydawane indywidualnie

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Sobota J. Hydraulika WAR. 1994
2 Książyński K. W. Hydraulika Wydaw. Politechn. Krak.. 2000
3 Czetwertyński E. Hydrologia Arkady. 1958
4 Lambor J. Hydrologia inżynierska Arkady. 1971
5 Zasady obliczania przepływów średnich i niskich rzek polskich Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. 1991
6 Zasady obliczania maksymalnych rocznych przepływów rzek polskich o określonych prawdopodobieństwach Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. 1991
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Baran-Gurgul K. Zbiór zadań z hydrauliki z rozwiązaniami : podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych Wydaw.Politech.Krak. 2005
2 Bajkiewicz-Grabowska E. Przewodnik do ćwiczeń z hydrologii ogólnej PWN. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kędracki M. Hydraulika z elementami hydrologii : (dla studentów inżynierii środowiska i budownictwa) Wydaw.Politech.Łódz. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Posiada wiedzę i umiejętności z zakresu fizyki i matematyki

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu fizyki i matematyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi określać cechy fizyczne cieczy, potrafi określać podstawowe parametry ruchu oraz rozwiązywać równania liniowe i proste równawia różniczkowe

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student zna zasady i potrafi obliczać, wykonywać rozkład ciśnienia i parcia cieczy dla zadanych parametrów zbiornika. Zna reżimy ruchu jednostajnego cieczy pod ciśnieniem w rurociągach zamkniętych i potrafi projektować proste rurociągi. Student umie i potrafi określić paramerty spiętrzenia cieczy w korycie otwartym. wykład, ćwiczenia kolokwium cząstkowe z ćwiczeń, zaliczenie ćwiczeń pisemnych, kolokwium z wykładów K_W06++
K_W20++
K_U15+
K_U20+++
K_K02+++
K_K04+++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
02 Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu hydromomii i hydrografii. Student ma podstawową wiedzę na temat zasad obniżania zwierciadła wód podziemnych. wykład kolokwium z wykładów K_W20+++
K_K03++
P6S_KK
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Podstawowe prawa hydrostatyki. Ciśnienie i parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie i krzywoliniowe. W01, C01, C02 MEK01
6 TK02 Hydrodynamika cieczy doskonałej i cieczy rzeczywistej: hydraulika rurociągów. W02, C03 MEK01
6 TK03 Hydrodynamika cieczy doskonałej i cieczy rzeczywistej: ruch cieczy w korytach otwartych. W03, C04, C05 MEK01
6 TK04 Podstawy hydronomii i hydrografii: opady i parowanie, retencja gruntowa i spływ powierzchniowy, dział wodny i zlewnia. Charakterystyczne stany wody w korytach rzecznych, krzywe hydrograficzne. W04 MEK02
6 TK05 Podstawy hydrogeologii. Hydrodynamika cieczy rzeczywistej: podziemny przepływ cieczy w gruntach. Sposoby obniżania zwierciadła wód podziemnych. W05 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena na podstawie frekwencji i dodatkowo kolokwium pisemnego
Projekt/Seminarium Ocena na podstawie wykonanych projektów, aktywności w zajęciach i dodatkowo kolokwium pisemnego.
Ocena końcowa Średnia ważona ocen z kolokwium z wykładu, kolokwium cząstkowego oraz ćwiczeń pisemnych

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 G. Straż The Preliminary Researches of Pull-Out of GFRP Rods From Mineral Coarse-Grained Soils 2023
2 G. Straż The effect of methodology on determining the liquid limits values of selected organic soils 2022
3 A. Borowiec; G. Straż Evaluation of the unit weight of organic soils from a CPTM using an Artificial Neural Networks 2021
4 A. Borowiec; G. Straż Estimating the unit weight of local organic soils from laboratory tests using artificial neural networks 2020
5 G. Straż The delayed effects of flooding a residential building – case study 2019
6 P. Gąska; G. Straż Foundation of the Building on Short Concrete Piles in a Thin Layer of Non-Cohesive Soils 2019