logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Chemia


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Budownictwo
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
niestacjonarne
Specjalności na kierunku:
Budownictwo blok HEP1 SPEC1, Budownictwo blok HEP1 SPEC2, Budownictwo blok HEP2 SPEC1, Budownictwo blok HEP2 SPEC2
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska
Kod zajęć:
6608
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 1 / W15 L30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
prof. dr hab. inż. Renata Gruca-Rokosz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Uzyskanie wiedzy oraz umiejętności w zakresie zrozumienia podstawowych procesów chemicznych w budownictwie i bezpiecznego stosowania materiałów budowlanych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot przekazuje informacje o właściwościach materii, podstawach kinetyki i statyki chemicznej oraz elektrochemii. Przekazywane są informacje o metalach, mineralnych i organicznych materiałach budowlanych, ich procesach korozji oraz badaniach chemicznych.

Materiały dydaktyczne:
Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych, materiały do wykładów

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Czarniecki L., Broniewski T., Henning O. Chemia w budownictwie Arkady, Warszawa. 1996
2 Barycka I., Skudlarski K. Podstawy chemii Oficyna Wyd. Pol. Wroc.. 2001
3 Bentkowska H., Grzędzicki K. Chemia budowlana Skrypt Pol.Gd.. 1983
4 Czerwieniec E. Chemia. Materiały pomocnicze Oficyna Wyd. PRz. 2010
5 Wojtaś R. Chemia ogólna i budowlana Skrypt Politechniki Świętokrzyskiej. 1988
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Gruca-Rokosz R., Bartoszek L. Chemia w budownictwie. Laboratorium. Materiały pomocnicze Oficyna Wyd. PRz.. 2021
2 Ujma J, Banaszkiewicz A., Mazanek A. Ćwiczenia laboratoryjne z chemii budowlanej Skrypt Pol. Częst.. 1990
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Liwski J Chemia budowlana PWN Warszawa . 1978
2 - Czasopisma branżowe -. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
znajomość podstawowych pojęć i praw chemicznych

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
umiejętność opisu właściwości materii, posługiwania się podstawowymi wielkościami chemicznymi do obliczeń składu materiałów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
umiejętność wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
umiejętność pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 zna podstawowe pojęcia i prawa chemiczne oraz wielkości chemiczne stosowane w obliczeniach składu materiałów, zna właściwości materii w różnych stanach skupienia, posiada wiedzę dot. fizykochemii wody i układów koloidalnych, zna podstawy statyki i kinetyki chemicznej, zna podstawy chemii materiałów stosowanych w budownictwie oraz procesy korozji metali i materiałów niemetalicznych. wykład, laboratorium kolokwium K-W01+
K-K04+
P6S-KK
P6S-WG
MEK02 potrafi wykonać proste analizy chemiczne, zna podstawowe techniki analityczne, umie obsługiwać podstawową aparaturę chemiczną laboratorium obserwacja wykonawstwa, sprawozdzania, kolokwium K-U24+
K-K01+
P6S-KK
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Budowa atomu. Wiązania chemiczne. Systematyka związków nieorganicznych: kwasy, zasady, sole. Układy wieloskładnikowe: stan koloidalny materii, roztwory rzeczywiste. Elektrolity i dysocjacja elektrolityczna, pH, hydroliza, hydratacja. Woda w budownictwie: korozyjność, twardość, agresywny dwutlenek węgla. Podstawy kinetyki i statyki chemicznej. Surowce mineralne. Skład chemiczny i mineralogiczny cementu, hydratacja cementu. Podstawy elektrochemii. Korozja materiałów budowlanych (metalowych i mineralnych). W 1-15 MEK01
1 TK02 Organizacja pracy w laboratorium. Przepisy BHP, wyposażenie pracowni chemicznej. Kinetyka chemiczna - badanie wpływu stężenia substratów na szybkość reakcji chemicznej. Statyka chemiczna - badanie wpływu stężenia reagentów na stan równowagi chemicznej. Elektrolity - pomiar pH i wyznaczanie stałej dysocjacji. Badania techniczne wody - ocena przydatności wody do zarabiania betonów. Badania techniczne wody - oznaczanie agresywnego dwutlenku węgla. Badania techniczne wody - oznaczanie twardości. Analiza chemiczna cementu - oznaczanie zawartości tlenku wapnia i obliczanie modułów. Analiza chemiczna cementu - kolorymetryczne oznaczanie żelaza. Korozja - badanie odporności korozyjnej metali. Korozja - badanie korozji kwasowej betonu. L 1-30 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład uczestnictwo w zajęciach
Laboratorium na podstawie wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz ocen z kolokwiów zaliczeniowych
Ocena końcowa Ocena końcowa = ocena z laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie