logo
Karta przedmiotu
logo

Ochrona środowiska w turystyce

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)

Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Systemy ochrony atmosfery, Systemy ochrony wód i gleby

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Oczyszczania i Ochrony Wód

Kod zajęć: 6599

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Witold Niemiec

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie zakresu negatywnego oddziaływania turystyki na środowisko oraz sposobów zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot realizowany na drugim semestrze drugiego stopnia studiów

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Niemiec W., Sadowska S., Niemiec O. Wybrane zagadnienia ochrony środowiska w turystyce. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2010
2 Niemiec W., Pacana A., Niemiec O. Wybrane instrumenty ochrony środowiska Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2012
3 Niemiec W., Pacana A., Jurgilewicz O., Jurgilewicz M Aspekty zarządzania środowiskiem w praktyce inżynierskiej Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Ustawa z dn. 27.04.2001 z późn. zmianami Prawo ochrony środowiska .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończone kierunkowe studia pierwszego stopnia. Zaliczone poprzedzające semestry

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student zna zasady ochrony środowiska, potrafi konstruować urządzenia techniczne, zna zasady zarządzania środowiskiem

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi samodzielnie dotrzeć do fachowej literatury i proponować konstrukcyjne rozwiązania projektowanych urządzeń

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi rozwiązywać problemy w sytuacji ograniczonego dostępu do dóbr materialnych

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę na temat rozwoju zrównoważonego wykład, projekt zespołowy kolokwium K_W06++
K_W07+
K_W11+
T2A_W03++
T2A_W04++
P2A_W05++
T2A_W05++
T2A_W08++
T2A_W09++
02 Posiada wiedzę dotyczącą zasad zarządzania środowiskiem, rozwiązywania konfliktów społecznych, planowania przestrzennego i wydawania pozwoleń na inwestycje wpływające na stan środowiska w działalności turystycznej wykład, projekt zespołowy kolokwium, prezentacja projektu w wersji roboczej K_W07+++
K_W11++
T2A_W04++
P2A_W05+
T2A_W05+
T2A_W08++
T2A_W09++
03 Potrafi wykorzystać metody obliczeniowe i statystyczne, eksperymentalne i analityczne do formułowania i rozwiązywania problemów w zakresie ochrony środowiska w turystyce ćwiczenia problemowe kolokwium K_U10+++
K_U15++
P2A_U06++
T2A_U10+
T2A_U14++
T2A_U15++
04 Potrafi stosować w praktyce zasady planowania i wydawania pozwoleń środowiskowych na inwestycje w turystyce ćwiczenia problemowe prezentacja i obrona projektu K_U14++
K_U15+++
T2A_U10++
T2A_U14+
T2A_U15++
05 Pracuje indywidualnie i kreatywnie w zespole. Ma świadomość konieczności podnoszenia swojej wiedzy i ponoszenia konsekwencji społecznych wpływu własnych decyzji na środowisko naturalne. ćwiczenia problemowe prezentacja projektu K_K01+
K_K02++
K_K03++
T2A_K01+
T2A_K02+
T2A_K05+
T2A_K06+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 1. Zrównoważony rozwój w turystyce. W-01 MEK01
2 TK02 2. Prawo ochrony środowiska w turystyce. W-02 MEK02
2 TK03 3. Ochrona środowiska w zagospodarowaniu turystycznym. W-03 MEK04
2 TK04 4. Sprzężenia zwrotne w turystyce i ich wpływ na degradację i dewastację środowiska. W-04 MEK03
2 TK05 5.Efekt mnożnikowy w zrównoważonym rozwoju turystyki. Pętla jakości w turystyce. W-05 MEK02
2 TK06 6. Jakość środowiska w zagospodarowaniu turystycznym. W-06 MEK03
2 TK07 7. Ocena oddziaływania zagospodarowania turystycznego na stan środowiska. W-07 MEK02 MEK05
2 TK08 Wydanie tematów projektów z zagospodarowania turystycznego środowiska. Omówienie zasad opracowania projektu, celu projektu i organizacji zajęć. P-01 MEK03
2 TK09 Sukcesywne omawianie postępu w realizacji projektu i wyznaczanie kolejnych zadań etapowych zgodnie z tematyką wydaną dla poszczególnych grup realizujących zadania. P-02-05 MEK03 MEK05
2 TK10 Prezentacja i obrona projektu przez poszczególne grupy. P-06 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Obecność na wykładach. Zaliczenie kolokwium
Projekt/Seminarium Obecność na zajęciach. Prezentacja i zaliczenie projektu
Ocena końcowa Ocena końcowa ważona: 60% z wyniku kolokwium, 40% z wyniku zaliczenia projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 W. Niemiec; T. Trzepieciński Powietrzny kolektor słoneczny z ogniwami fotowoltaicznymi 2024
2 W. Niemiec; T. Trzepieciński Urządzenie do dozowania rękawic jednorazowych, zwłaszcza foliowych, wykonanych w postaci perforowanej taśmy nośnej oraz sposób dozowania rękawic jednorazowych w postaci perforowanej taśmy z wykorzystaniem tego urządzenia 2024
3 W. Niemiec; T. Trzepieciński Urządzenie do korowania kłód drewna 2024
4 W. Niemiec; T. Trzepieciński Urządzenie do usuwania zanieczyszczeń ze zdrewniałych pędów roślin 2024
5 W. Niemiec; T. Trzepieciński Wycinarka pędów o napędzie pneumatycznym 2024
6 W. Niemiec; T. Trzepieciński Siłownik mechaniczny z zespołem sterującym 2023
7 W. Niemiec; T. Trzepieciński Urządzenie do sortowania zdrewniałych pędów roślin 2023
8 W. Niemiec; T. Trzepieciński Urządzenie do wyrywania karp drzew oraz sposób wyrywania karp drzew z wykorzystaniem tego urządzenia 2023
9 W. Niemiec; T. Trzepieciński Sadzarka zrzezów 2022
10 W. Niemiec; T. Trzepieciński Suszarnia do płodów rolnych, zwłaszcza ziół 2022
11 W. Niemiec; T. Trzepieciński Suszarnia kontenerowa 2022
12 W. Niemiec; T. Trzepieciński Urządzenie do korowania zdrewniałych pędów roślin, zwłaszcza wikliny 2022
13 W. Niemiec; T. Trzepieciński Kolektor słoneczny o budowie modułowej oraz sposób sterowania tym kolektorem 2021
14 W. Niemiec; T. Trzepieciński Urządzenie do korowania wiotkich pędów zdrewniałych roślin 2021
15 W. Niemiec; T. Trzepieciński Urządzenie do mechanicznego usuwania zanieczyszczeń ze zdrewniałych pędów roślin, zwłaszcza wikliny 2021
16 W. Niemiec; T. Trzepieciński Współczesne środki agrotechniczne w mechanizacji uprawy wikliny oraz pozyskiwania salicyny 2021
17 I. Kiełb-Sotkiewicz; W. Niemiec; A. Pastuszczak; T. Trzepieciński Innowacyjne środki techniczne determinantą zrównoważonego rozwoju ekologicznych gospodarstw rolnych 2020
18 W. Niemiec; T. Trzepieciński Innowacyjne urządzenia w suszarnictwie płodów rolnych oraz roślin zielarskich 2020
19 W. Niemiec; T. Trzepieciński Suszarnia do objętościowych płodów rolnych 2020
20 W. Niemiec; T. Trzepieciński Wóz asenizacyjny do podpowierzchniowego dawkowania nawozów płynnych 2020
21 W. Niemiec; T. Trzepieciński Development of small-scale low-cost methods of drying herbs and agricultural products 2019
22 W. Niemiec; T. Trzepieciński Piec do ogrzewania powietrza 2019
23 W. Niemiec; T. Trzepieciński Pozyskiwanie i suszenie surowców zielarskich szansą na podniesienie opłacalności produkcji rolnej na obszarze Pogórza Dynowskiego 2019
24 W. Niemiec; T. Trzepieciński Suszarnia do płodów rolnych, zwłaszcza ziół 2019
25 W. Niemiec; T. Trzepieciński Urządzenie do korowania wiotkich pędów zdrewniałych roślin 2019
26 W. Niemiec; W. Ślenzak; T. Trzepieciński Palnik do spalania biomasy, zwłaszcza w postaci zrębków 2019