logo
Karta przedmiotu
logo

Kształtowanie i rozwój obszarów wiejskich

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)

Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Systemy ochrony atmosfery, Systemy ochrony wód i gleby

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Zaopatrzenia w Wodę i Odprowadzania Ścieków

Kod zajęć: 6598

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 P30 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. Zenon Pijanowski

Terminy konsultacji koordynatora: Wg harmonogramu konsultacji w poszczególnych semestrach

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studenta z problematyką inżynieryjnego kształtowania środowiska dla zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Przygotowanie do pracy w zespole nad projektami interdyscyplinarnymi oraz opracowania rozwiązań inżynierskich w przestrzeni obszarów pozamiejskich zapewniających poprawę warunków pracy i życia mieszkańców, jak również ochrone środowiska naturalnego oraz walorów krajobrazowych i kulturowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Kształtowanie środowiska w ujęciu inżynieryjnym jest to więc dostosowanie obszaru do określonych funkcji: gospodarki rolnej i leśnej, produkcji przemysłowej, mieszkaniowej, wypoczynkowej, eksploatacji surowców, komunikacji, handlu , usług i innych, jakie powinny (mogą) pełnić obszary wiejskie. Aby wymienione funkcje urzeczywistnić, potrzebne są konkretne przedsięwzięcia inżynierskie. W ujęciu praktycznym kształtowanie środowiska to proces inwestycyjny, w ramach którego na bazie planowania przestrzennego przez realizację przedsięwzięć techniczno – przyrodniczych z zakresu inżynierii środowiska, przystosowujemy dany obszar do pełnienia założonych funkcji, które będą stanowić podstawę zrównoważonego rozwoju. Dla opracowania koncepcji programów i projektów dla zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich (wsi, gminy) wykorzysta się technikę inżynierii systemowej.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Pijanowski Z. Analiza stosowanych długości uprawowych oraz ustalenie optymalnej długości działek i gęstości dróg Zesz. nauk AR Kraków. Rozprawa habilitacyjna nr 170. 1992
2 Pijanowski Z. Zusammenarbeit zwischen der Landwirtschaftlichen Akademie in Kraków und dem Institut für Kulturtechn Vermessung, Photogrammetrie, Kulturtechnik 4/93. 1993
3 Pijanowski Z. Kompleksowe kształtowanie rolniczej przestrzeni produkcyjnej w Polsce Zeszyty Naukowe AR Kraków nr 420, ser.Inżynieria Środowiska z. nr 5. 2005
4 Pijanowski Z., Brożek M. Postępowanie na rzecz kompleksowego kształtowania rolniczej przestrzeni produkcyjnej w Polsce Zeszyty Naukowe AR w Krakowie nr 420 ser. Inż. Środowiska z. 26. 2005
5 Pijanowski Z. Cele i zadania dyscypliny naukowej kształtowanie środowiska Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych nr 560 . 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Czynny udział w wykładach i ćwiczeniach projektowych, wykonanie i obrona projektu.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Biologia i ekologia, geodezja i kartografia, wodociągi i kanalizacje, techniki ochrony środowiska

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umie odczytywać rysunki techniczne i geodezyjne, potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych (GIS, geoportal) i innych źródeł

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować w zespole, rozumie możliwość samokształcenia, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Wykazuje znajomość podstawowych metod i technik stosowanych w ochronie środowiska pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. projekt zespołowy, wykład egzamin cz. pisemna, zaliczenie projektu. K_W006+
K_W011++
T2A_W03
T2A_W04
P2A_W05
T2A_W08
02 Ma wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, zna systemy informatyczne do pozyskiwania, przetwarzania i udostępniania informacji o środowisku naturalnym. wykład, projekt zespołowy egzamin cz. pisemna, zaliczenie projektu K_W006++
K_W007++
K_U006++
T2A_W03
T2A_W04
T2A_W05
P2A_W05
T2A_W08
P2A_U05
P2A_U06
T2A_U09
03 Potrafi wykorzystać metody inżynierii systemowej do rozwiązywania problemów technicznych, technologicznych i organizacyjnych związanych z ochrona i kształtowaniem obszarów wiejskich. projekt zespołowy prezentacja i zaliczenie projektu K_U017+
P2A_U01
T2A_U10
T2A_U17
04 Ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. wykład, projekt zespołowy prezentacja i zaliczenie projektu K_K002+
T2A_K02
T2A_K05
05 Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizacje zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniejący dotrzymanie terminów. projekt zespołowy prezentacja i zaliczenie projektu projektu K_K003+
T2A_K01
T2A_K06
06 Zna prawodawstwo związane z problematyką ochrony i kształtowania środowiska. wykład egzamin cz. pisemna K_U014++
K_U015+
P2A_U01
T2A_U10
T2A_U14
T2A_U15

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wprowadzenie w problematykę kształtowania środowiska - definicje podstawowych pojęć dotyczących kształtowania i ochrony środowiska. Funkcje obszarów wiejskich - planistyczne i inwestycyjne kierunki przeobrażeń przestrzeni wiejskiej. Polityka rolna. Kształtowanie środowiska - zakres dyscypliny naukowej, cele, metody i sposoby kształtowania. Wiadomości ogólne z planowania przestrzennego - wprowadzenie w zasady ładu przestrzennego, istota planowania przestrzennego, jego cele i zadania; środowisko a planowanie przestrzenne; akty prawne i ustawodawstwo w planowaniu przestrzennym. Planowanie miejscowe na obszarach wiejskich - plany gminne; materiały wejściowe do studium (planu ogólnego gminy); etapy i zasady powstawania oraz pragmatyka zatwierdzania i realizacji planów miejscowych. Inżynieria systemowa. - Schematyczny tok postępowania: analiza sytuacji, problemy, cele, środki realizacji celów, studium wariantów rozwiązań, ocena wariantów rozwiązań, opracowanie najlepszego wariantu. Budowa systemu celów. Matryca konfliktów. Ziemia i jej podział na podstawowe obiekty powierzchniowe – użytki gruntowe, definicje i ich podział; ewidencja gruntów; oznaczania użytków na mapach ewidencyjnych,; definicja działki, parceli, nieruchomości, gospodarstwa rolnego, obrębu; jednostki ewidencyjnej; oznaczenie na mapach ewidencyjnych. Rozłóg gospodarstwa i jego elementy przestrzenne - kształt, wymiary i układy działek; układy i parametry dróg rolniczych; układy osiedli wiejskich; szachownica gruntów; różniczanie; współczynniki rozdrobnienia. Poprawa struktury agrarnej gospodarstw – korygowanie granic zewnętrznych; wymiana gruntów; scalanie gruntów; przebieg prac scaleniowych; planowanie przestrzenne a scalanie gruntów; ochrona środowiska a scalanie gruntów. Ewidencja gruntów – przepisy ogólne (definicje, podział kraju dla cel ów ewidencyjnych); dane ewidencyjne, prowadzenie ewidencji gruntów i budynków; postępowanie ewidencyjne. Kształtowanie i zagospodarowanie obszarów wiejskich w Europie zachodniej - na przykładzie Niemiec, Austrii i Szwajcarii. Kształtowanie i ochrona krajobrazu – definicja krajobrazu; składniki krajobrazu; rodzaje, stany i typy krajobrazu; ochrona krajobrazu. Wykład MEK01 MEK02 MEK04 MEK06
1 TK02 Zakres i harmonogram. - Omówienie problematyki ćwiczeń i formy opracowania ćwiczenia, wydanie materiałów źródłowych. Zapoznanie z problematyką kartografii (mapa, ewidencja, rodzaje map). Zagospodarowanie wsi. - Zapoznanie z problematyką kształtowania przestrzeni i z planem zagospodarowania przestrzennego gminy oraz zasadami kształtowania głównych funkcji obszaru: rolnictwo i leśnictwo, turystyka i wypoczynek, usługi i drobny przemysł, mieszkalnictwo, obsługa społecznych potrzeb ludności, ewidencja gruntów. Charakterystyka warunków gospodarczych. - Udostępnienie danych statystycznych dla opracowania warunków przyrodniczych ekonomicznych i społecznych danego obiektu. Omówienie zakresu opracowania, układ działek, rozłóg gospodarstw. Charakterystyka warunków przyrodniczych. - Udostępnienie danych dotyczących opracowania: użytkowania, topografii i morfologii, charakterystyki gleb, klimatu, stosunków wodnych. Charakterystyka warunków fizjograficznych. - Wykreślenie mapy użytkowania obszaru wsi oraz mapy gleb. Opracowanie mapy spadków. Na podstawie podanych parametrów oraz zebranych danych opracowanie mapy natężenia erozji oraz koncepcji zabezpieczeń przeciwerozyjnych. Analiza układu komunikacyjnego. - Analiza istniejących dróg - drogi na obszarze zabudowanym; drogi w przestrzeni rolniczo-leśnej; wykreślenie na mapie; opracowanie zestawienia tabelarycznego. Opracowanie analizy SWOT. - Zidentyfikowanie na podstawie prac analitycznych i studialnych mocnych i słabych stron opracowywanej wsi. Opracowanie kierunków rozwoju wsi. - Opracowanie systemu celów w zakresie gospodarki, osadnictwa oraz ochrony środowiska analizowanej wsi. Wykonanie matrycy konfliktów. Wstępny projekt kształtowania, zagospodarowania i rozwoju wsi. - Wyznaczenie na terenie wsi obszarów pod względem przestrzenno-funkcyjnym zawierających: tereny zabudowane, nowe tereny budowlane, tereny dla rolnictwa i leśnictwa, tereny przeznaczone do transformacji, tereny i obiekty ochrony przyrody. Opracowanie koncepcji nowego układu działek i dróg rolniczych. Wykreślenie w/w elementów na mapie 1 : 5 000. Sposoby realizacji podstawowych przedsięwzięć inwestycyjnych. - Ustalenie koniecznych rodzajów przedsięwzięć inwestycyjnych na obszarze zabudowanym oraz w przestrzeni rolniczo-leśnej. Opracowanie części opisowej. - Omówienie wykonania części opisowej do projektu w formie sprawozdania technicznego. Wykonanie całościowe ćwiczenia. Cwiczenia projektowe MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Pozytywny wynik egzaminu końcowego.
Projekt/Seminarium Wykonanie, oddanie i obrona projektu.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią ważoną wyznaczoną zgodnie z algorytmem: ocena z zaliczenia ćwiczeń projektowych z wagą 0,4 i ocena z egzaminu z wagą 0,6.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie