logo
Karta przedmiotu
logo

Integracja procesów projektowania - (BIM)

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 6592

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Rafał Lichołai

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów ze współczesnymi technikami projektowania technicznego, metodologią modelowania informacji o budynku (BIM).

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu student zapoznaje się z ideą projektowania w technologii BIM w ramach modelowania oraz przygotowania dokumentacji architektoniczno-budowlanej.

Materiały dydaktyczne: Przykłady i zadania udostępnianie na zajęciach.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 D. Kasznia, J. Magiera, P. Wierzowiecki BIM w praktyce. Standardy. Wdrożenie. Case Study Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2018
2 A. Tomana BIM. Innowacyjna technologia w budownictwie. Podstawy, standardy, narzędzia Kraków. 2015
3 P. Przybyłowicz, L. Włochyński Od 2D do BIM Materiały Budowlane, 5 (489), s. 71-72. 2013
4 P. Miecznikowsk Oprogramowanie wykorzystywane w procesie Modelowania Informacji o Budynku (BIM) Materiały Budowlane, 9 (493), s. 66-67. 2013
5 P. Nowak, R. Szczepaniak Praktycy o barierach stosowania metodologii BIM Materiały Budowlane, 5, s. 73. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 K. Adach Revit Architecture 2011 - Mój pierwszy projekt Autodesk, Inc... 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończone studia I stopnia na kierunku Architektura.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa znajomość systemów CAD, BIM, wymiany plików, sieci.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie potrzebę stałego doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności. Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretację.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 B.W5. Zna i rozumie zaawansowaną problematykę budownictwa, technologii i instalacji budowlanych, konstrukcji i fizyki budowli, obejmującą kluczowe, złożone zagadnienia w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planistycznym wykład Test pisemny K_W09+
K_W10+
P7S_WG
P7S_WK
02 B.W8. Zna i rozumie sposoby komunikowania idei projektów architektonicznych, urbanistycznych i planistycznych oraz ich opracowywania wykład Test pisemny K_W11+
K_W12++
P7S_WG
P7S_WK
03 B.U1. Potrafi integrować zaawansowaną wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki, w tym historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury, gospodarki przestrzennej podczas rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich ćwiczenia problemowe Zadania cząstkowe, praca zaliczeniowa K_U02++
P7S_UW
04 B.U4. Potrafi formułować wypowiedzi o charakterze analizy krytycznej z zakresu architektury, a także przedstawiać i syntetycznie opisywać podstawy ideowe projektu w oparciu o przyjęte założenia ćwiczenia problemowe Zadania cząstkowe, praca zaliczeniowa K_U04+
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
05 B.U6. Potrafi przygotować i przedstawić prezentację poświęconą szczegółowym wynikom realizacji projektowego zadania inżynierskiego przy użyciu różnych technik komunikacji, w tym sformułowaną w sposób powszechnie zrozumiały ćwiczenia problemowe obserwacja wykonawstwa K_U03++
P7S_UK
06 B.U8. Potrafi odpowiednio stosować normy i reguły zawodowe i etyczne oraz przepisy prawa w zakresie projektowania architektonicznego, urbanistycznego i planowania przestrzennego ćwiczenia problemowe Zadania cząstkowe, praca zaliczeniowa K_U05+
P7S_UO
P7S_UU
07 B.S2. Jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych, jak i przyjmowania krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań, ustosunkowywania się do krytyki w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dostępnego dorobku w dyscyplinie naukowej, oraz twórczego i konstruktywnego wykorzystania krytyki dyskusja dydaktyczna obserwacja wykonawstwa K_K04+
P7S_KK
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Teoria technologii BIM W01 MEK01
2 TK02 Założenia i technologia modelowania elementów budynku: materiały budowlane i struktury warstwowe, profile złożone ścian, słupów i belek – modyfikatory profili złożonych, wyświetlanie 3D i filtrowanie elementów W02-05, L01-05 MEK03
2 TK03 Zaawansowane narzędzia i techniki modelowania: narzędzia interaktywne, relacje, operacje bryłowe, formy złożone, tworzenie własnych form i obiektów, dodatki wspomagające modelowanie. W06-10, L06-10 MEK06
2 TK04 Reprezentacja modelu i dokumentacja; reprezentacja modelu i widoki, szablony, arkusze i publikacje, automatyzacja procesu przygotowania dokumentacji, warianty graficzne – wizualizacja informacji, etapy przebudowy. W11-13, L11-13 MEK02 MEK05
2 TK05 Zarządzanie dokumentacją: zarządzanie zmianami w projekcie – rewizje arkuszy i lista korekt, zestawienia informacji o dokumentacji W15, L14 MEK04 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Test pisemny
Laboratorium Zadania cząstkowe, praca zaliczeniowa
Ocena końcowa Ocena końcowa uwzględnia ocenę z testu pisemnego, frekwencję oraz ocenę pracy zaliczeniowej.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie