logo
Karta przedmiotu
logo

Zaawansowane konstrukcje budowlane

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Budowlanych

Kod zajęć: 6587

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Zdzisław Pisarek

Terminy konsultacji koordynatora: środa 10-12, czwartek 12-14 B piątek 10-12 A

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Utrwalenie wiedzy o koncepcyjnym kształtowaniu konstrukcji budowlanych. Zdobycie wiedzy na temat nowych trendów w projektowaniu konstrukcji budynków wysokich, hal, stadionów i mostów. Zapoznanie się ze stosowanymi metodami komputerowymi w projektowaniu i analizie konstrukcji budowlanych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot przekazuje wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w projektowaniu wybranych typów obiektów budowlanych wraz z elementami komputerowej analizy konstrukcji.

Materiały dydaktyczne: do pobrania ze strony http://pisarzdz.sd.prz.edu.pl/

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Borusiewicz W. Konstrukcje budowlane dla architektów Wyd. 3 zm. i uzup. Arkady, Warszawa. 1978
2 Allen E., Zalewski W. Form and Forces: Designing Efficient, Expressive Structures. Hoboken, N.J. John Wiley & Sons, Inc.,. 2010
3 Ambroziak Andrzej, Kłosowski Paweł Autodesk Robot Structural Analysis. Podstawy obliczeń Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Wydanie 3, ISBN/ISSN: 978-83-7348-639-3. 2015
4 Zbigniew Mielczarek Nowoczesne konstrukcje w budownictwie ogólnym Arkady, Warszawa. 2003
5 Adam Zbigniew Pawłowski Budynki wysokie Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej. 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Praca zbiorowa Budownictwo ogólne t.5 Arkady. 2010
2 Ambroziak Andrzej, Kłosowski Paweł Autodesk Robot Structural Analysis. Podstawy obliczeń Wydawnictw Politechniki Gdańskiej, Wydanie 3, ISBN/ISSN: 978-83-7348-639-3. 2015
3 Autodesk Robot Structural Analysis Professional PL, instrukcja obsługi .
4 Kurzawa Zdzisław Rzeszut Katarzyna Szumigała Maciej Stalowe konstrukcje prętowe. Część III – Konstrukcje z łukami, elementy cienkościenne, pokrycia membranowe, elementy zespolone Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. 2017
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Czasopismo Inżynieria i Budownictwo .
2 Czsopismo Architektura .
3 Czasopismo Inżynier Budownictwa .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończony kurs podstawowy z zakresu matematyki; konstrukcji metalowych, betonowych i drewnianych; obsługi komputera

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowe wiadomości z zakresu obsługi komputera, konstrukcji metalowych żelbetowych i drewnianych,

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Ma umiejętności manualne obsługi komputera, Potrafi korzystać z norm przedmiotowych. Ma umiejętność logicznego myślenia,

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole nad wyznaczonym problemem. Jest odpowiedzialny za poprawność i interpretację wyników swojej pracy.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 B.W1. Zna i rozumie zaawansowaną teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także trendy rozwojowe i aktualne kierunki w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym wykład kolokwium K_W01+
P7S_WG
02 B.W5. Zna i rozumie zaawansowaną problematykę budownictwa, technologii i instalacji budowlanych, konstrukcji i fizyki budowli, obejmującą kluczowe, złożone zagadnienia w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planistycznym wykład kolokwium K_W01+
P7S_WG
03 B.W6. Zna i rozumie przepisy techniczno-budowlane wykład kolokwium K_W09+
P7S_WG
04 B.W7. Zna i rozumie teoretyczne podstawy rozumowania naukowego i prowadzenia badań w zakresie przydatnym do realizacji skomplikowanych zadań projektowych, a także interpretacji opracowań naukowych w dyscyplinie naukowej – architektura i urbanistyka wykład kolokwium K_W09+
P7S_WG
05 B.W8. Zna i rozumie sposoby komunikowania idei projektów architektonicznych, urbanistycznych i planistycznych oraz ich opracowywania wykład kolokwium K_W11+
P7S_WG
06 B.U3. Potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, kulturowe, plastyczne, ekonomiczne i prawne w procesie projektowania architektonicznego, urbanistycznego i planistycznego o dużym stopniu złożoności laboratorium problemowe sprawozdanie z projektu K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
07 B.U5. Potrafi posługiwać się właściwie dobranymi zaawansowanymi symulacjami komputerowymi, analizami i technologiami informacyjnymi, wspomagającymi projektowanie architektoniczne i urbanistyczne, a także oceniać uzyskane wyniki i ich przydatność w projektowaniu oraz wyciągać konstruktywne wnioski projekt indywidualny prezentacja projektu K_U04+
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
08 B.S1. Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta laboratorium problemowe sprawozdanie z projektu K_K01+
K_K04+
P7S_KK
P7S_KO
P7S_KR
09 B.S2. Jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych, jak i przyjmowania krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań, ustosunkowywania się do krytyki w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dostępnego dorobku w dyscyplinie naukowej, oraz twórczego i konstruktywnego wykorzystania krytyki laboratorium problemowe sprawozdanie z projektu K_K04+
P7S_KK
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Koncepcyjne projektowanie konstrukcji budowlanych. W02,W03,W04,L02,L03 MEK01 MEK08 MEK09
2 TK02 Analiza rozwiązań konstrukcyjnych budynków wysokich, hal i stadionów sportowych oraz mostów. Specyfika pracy konstrukcji z elementów prętowych tarczowych i powłokowych. Wstępne wyznaczenie wartości ekstremalnych sił wewnętrznych. Weryfikacja obliczeń. W05,W06,W07,W08,W09,W10,W11 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK03 Metoda MES, Modelowanie numeryczne konstrukcji prętowych. Definiowanie geometrii, materiałów, podpór, obciążeń i kombinatoryka. Konstrukcje kratowe i ramowe. Wymiarowanie elementów stalowych, żelbetowych i drewnianych. W12,W13,W14,L04,L05,L06,L07,L08,L09,L10,L11,L12,L13,L14,L15 MEK06 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 0.20 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie colloquium zaliczającego część teoretyczną
Laboratorium Na podstawie oceny z projektu i jego obrony
Ocena końcowa Średnia ocen z kolokwiów z wykładu i laboratorium z uwzględnieniem aktywność na zajęciach

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : notatki własne

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Buda-Ożóg; D. Nykiel; Z. Pisarek; J. Zięba FEM Simulations and Experimental Testing of a Connector for Prefabricated Cylindrical Tank Elements 2024
2 L. Buda-Ożóg; D. Nykiel; Z. Pisarek; J. Zięba Łącznik prefabrykowanych elementów zbiornika cylindrycznego - projekt i badania prototypu 2023
3 Z. Pisarek; A. Wojnar Analiza stanu technicznego baterii silosów na sadzę 2022
4 R. Budziński; M. Górski; Z. Kiełbasa; A. Kozłowski; Z. Pisarek; K. Sieńkowska; L. Ślęczka; A. Wojnar Badania doświadczalne stalowych kształtowników giętych na zimno jako nośnych elementów hal 2020
5 Z. Pisarek Zagadnienia projektowe podczas przebudowy stadionu miejskiego w Rzeszowie 2020
6 Z. Pisarek; K. Sieńkowska; A. Wojnar Analiza wpływu przyjętego rozwiązania konstrukcyjnego głównego układu nośnego hali na zużycie stali i walory techniczno - użytkowe 2020
7 Z. Pisarek; P. Sudoł Experimental Tests of Joints in Scaffolding System 2020
8 Z. Pisarek Failure of a steel boiler chimney caused by corrosion of the structural shell plate 2019
9 Z. Pisarek; E. Szajowska Zagadnienia hal z transportem podpartym 2019