logo
Karta przedmiotu
logo

Współczesne zagadnienia urbanistyki

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 6586

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Rafał Mazur

Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu pracy jednostki

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie wiedzy na temat najnowszych trendów w architekturze i urbanistyce. Kształtowanie umiejętności odpowiadania na ewoluujące wymagania współczesnej globalizującej się gospodarki,nauki, techniki i rzeczywistości społecznej.

Ogólne informacje o zajęciach: Pytanie o kształt współczesnego miasta w ostatnich latach zaczęło bardzo szybko przenikać do świadomości społecznej. Problemy urbanistyczne są coraz mniej obce profesjonalistom z innych dziedzin, co sprawia, iż potencjał urbanistyki jako wielodyscyplinarnej nauki jest o wiele większy niż jeszcze kilkanaście lat temu. Zagadnienia związane z miastem dotyczą wszystkich jego mieszkańców i to właśnie mieszkańcy zaczynają świadomie współtworzyć jego nowe oblicze. Głównym celem zajęć jest przegląd najnowszych zagadnień dotyczących urbanistyki, tworzonych zarówno w renomowanych pracowniach architektonicznych i stricte urbanistycznych, jak i przez inicjatywy oddolne lub ambitne władze miejskie. Zakres poszukiwań nowych trendów jest nieograniczony. Zjawiska zaistniałe w Ameryce Południowej, Azji czy Afryce w równym stopniu mogą być inspirujące dla studentów uczących się w Europie.

Materiały dydaktyczne: Zajęcia odbywają się w formie seminarium, w którym studenci przygotowują prezentacje z wybranych przez siebie zagadnień, dotyczących współczesnej urbanistyki. Po każdej prezentacji odbywa się dyskusja

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Baranowski A. Projektowanie zrównoważone w architekturze Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.. 1998
2 Carmona M., Heath T., Oc T., Tiesdell S. Public Places, Urban Spaces Architectural Press, Amsterdam, Boston, Heldelberg, London, New York, Oxford, Paris, San Diego, San . 2003
3 Castells M. Społeczeństwo sieci Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.. 2007
4 Burdett R., Sudjic D. (red.) The Endless City Press Limited, London. (The Urban Age Project by the London School of Economics and Deutsche Bank’s . 2007
5 Chmielewski J. M. Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa. 2005
6 Farr D. Sustainable Urbanism. Urban Design with Nature John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.. 2007
7 Alison J., Brayer M.A., Migayrou F., Spiller N. (red.) Future City. Experiment and Utopia in Architecture Thames and Hudson, London. 2007
8 Gauzin – Muller D. Sustanaible Architecture and Urbanism. Concepts, Technologies, Examples Birkhäuser – Verlag für Architektur, Basel, Berlin, Boston. 2002
9 Herzog T. Solar Energy in Architecture and Urban Planning Rizzoli International Publications , Inc. New York. 1998
10 Haas T. (red.) New Urbanism and beyond. Designing Cities for the Future. Rizzoli International Publications, Inc., New York.. 2008
11 Parteka T. Europejskie wyzwania spójności polskiej przestrzeni. Regiony, metropolie, transport Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk. 2008
12 Pęski W. Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa.. 1999
13 Sassen, S The Global City: New York, London, Tokyo Birkhäuser – Verlag für Architektur, Basel. Boston, Berlin. . 2001
14 Wehle - Strzelecka S. Architektura słoneczna w zrównoważonym środowisku mieszkaniowym Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.. 2004
15 Wines J. Zielona architektura Taschen / TMC Art., Köln, Warszawa.. 2008
16 Zuziak Z. K. O tożsamości urbanistyki Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków.. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu dotychczasowych kursów architektury i urbanistyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności humanistyczne: opanowanie warsztatu pisania pracy na poziomie specjalistycznym, dyskusji, umiejętności przekonywania.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność permanentnego kształcenia się i doskonalenia. Zdolność reagowania na wyzwania dotyczące m.in. problemów społecznych w architekturze i urbanistyce.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim ćwiczenia. Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W02+
K_W09+
P7S_WG
02 A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U01+
K_U04+
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
03 A.W3. Zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W02+
P7S_WG
04 A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_K04+
P7S_KK
P7S_KR
05 A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U02+
P7S_UW
06 A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U02+
P7S_UW
07 A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U04+
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
08 A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U03+
P7S_UK
09 A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W02+
K_W07+
P7S_WG
P7S_WK
10 A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W02+
P7S_WG
11 A.U3. Potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W02+
P7S_WG
12 A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W07+
P7S_WG
P7S_WK
13 A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U02+
K_U03+
P7S_UK
P7S_UW
14 A.U6. Potrafi opracować konserwatorską koncepcję projektową przekształceń struktury architektoniczno-urbanistycznej o wartościach kulturowych z uwzględnieniem ochrony tych wartości oraz właściwych metod i technik, zgodnie z przyjętym programem uwzględniającym aspekty pozatechniczne ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U02+
P7S_UW
15 A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U01+
K_U02+
P7S_UK
P7S_UW
16 A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
17 A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U02+
K_U03+
P7S_UK
P7S_UW
18 A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W09+
P7S_WG
19 A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W02+
P7S_WG
20 A.U12. Potrafi oszacować czas potrzebny na realizację złożonego zadania projektowego ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W07+
K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK
21 A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U04+
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
22 A.U14. Potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W07+
K_W09+
P7S_WG
P7S_WK
23 A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W02+
K_W07+
K_U02+
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK
24 A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U02+
P7S_UW
25 A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U03+
P7S_UK
26 A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U01+
K_U03+
K_K04+
P7S_KK
P7S_KR
P7S_UK
P7S_UW
27 A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W07+
K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Paradygmat zrównoważonego (podtrzymywalnego) rozwoju (sustanaible development) w urbanistyce. Mi. in. zastosowanie odnawialnych źródeł energii, farm miejskich, zasada recykligu, C01, C02, C03 MEK01 MEK03 MEK05 MEK08 MEK14 MEK19 MEK20
2 TK02 Współczesne procesy globalizacji, urbanizacji i metropolizacji. Hybrydy- współczesna postać megastruktur. Oblicza sieci w współczesnej urbanistyce i socjologii miast. Propozycje architektury elastycznej i mobilnej jako odpowiedź na dynamizm współczesnego społeczeństwa. C04, C05, C06 MEK01 MEK05 MEK13 MEK27
2 TK03 Współczesne i przyszłe technologie i materiały budowlane i ich wpływ na architekturę i urbanistykę. C07, C08, C09 MEK06 MEK10 MEK18
2 TK04 Metody matematyczne w urbanistyce i architekturze. Architektura parametryczna, teoria architektury syntaktycznej B. Hilliera. Kontynuacja M. Batty'ego. Fraktale w architekturze i urbanistyce. Architektura algorytmiczna. C10, C11, C12 MEK06 MEK07 MEK11 MEK22
2 TK05 Współczesne tendencje w kształtowaniu formy architektonicznej. Dwie fundamentalne antynomie: minimalizm vs pluralizm zmierzający w stronę „ekstrawaganckiej złożoności” oraz antynomia: technomorfizm – (high-tech) vs biomorfizm – (architektura zielona (green architecture) lub organiczna wykorzystująca wzory przyrody). C13, C14 MEK02 MEK04 MEK09 MEK12 MEK15 MEK16 MEK23
2 TK06 Związki architektury z innymi sztukami. Sztuka w przestrzeni publicznej. zasady estetyki relacyjnej . C15 MEK17 MEK21 MEK24 MEK25 MEK26

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Ocena wystawiana jest z aktywności na zajęciach oraz prezentacji
Ocena końcowa Ocena sumujaca jako średnia ważona z prezentacji (0,4 oceny końc), czynnego udziały w dyskusji (0,6 oceny końc.)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : notatki

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 R. Mazur Plac Ofiar Getta i otoczenie synagog rzeszowskich jako miejsce pamięci życia i zagłady rzeszowskich Żydów 2023
2 R. Mazur Polańczyk jako modernistyczna wizja wypoczynku 2023
3 R. Mazur Uzdrowić uzdrowisko. Architektoniczna tożsamość miejscowości kuracyjnych w południowo-wschodniej Polsce 2023
4 R. Mazur; A. Rybka Teoria i praktyka w działalności Zakładu Urbanistyki i Architektury na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej 2022
5 R. Mazur; P. Trębacz Avant-Garde or Pragmatism? Polish Residential Architecture of the 1930s 2022
6 R. Mazur The form of the floating house in the Czerniakowski Port in Warsaw 2020
7 R. Mazur; P. Trębacz Typologia zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej w Polsce w latach 2010-2019 2020
8 R. Mazur Dobra kontynuacja 2019
9 R. Mazur From Socialist Realism to Modernism: Józef Zbigniew Polak - a Forgotten Champion on Poland’s Architectural Post-War Map 2019
10 R. Mazur Informacja wizualna jako forma kształtowania charakteru miasteczka galicyjskiego 2019
11 R. Mazur Miasteczko galicyjskie: tożsamość i możliwości rozwoju na przykładzie Błażowej, Czudca, Głogowa Małopolskiego i Sokołowa Małopolskiego 2019
12 R. Mazur Poszukiwanie nowej tożsamości miasteczka galicyjskiego 2019
13 R. Mazur Proporcje. Jedność przeciwieństw w architekturze 2019
14 R. Mazur; A. Rybka Podrzeszowskie miasteczka jako zalążek aglomeracji 2019
15 S. Filipowski; R. Mazur; M. Piekarski Rzeczywistość rozszerzona jako element partycypacji w kształtowaniu przestrzeni architektonicznej 2019