logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie urbanistyczne pracownia projektowa - studium gminy

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA, ARCHITEKTURA: KONSERWACJA ZABYTKÓW ARCHITEKTURY, ARCHITEKTURA: URBANISTYKA I PLANOWANIE PRZESTRZENNE

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 6583

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 P60 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Znajomość problematyki związanej z powstawaniem studium gminy (teoria i praktyka).

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł dotyczy planowania przestrzennego i projektu studium gminy.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Kwaśniak P. Plan miejscowy w systemie zagospodarowania przestrzennego Wyd. LexisNexis, Warszawa. 2007
2 Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z późniejszymi zmianami Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717.
3 Domański R. Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne Warszawa . 2007
4 Gorzym – Wilkowski W. A. Gospodarka przestrzenna samorządu terytorialnego Lublin. 2006
5 Jędraszko A. Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce – drogi i bezdroża regulacji ustawowych Warszawa 2005. 2005
6 Karwińska A. Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno – kulturowe Warszawa. 2008
7 Praca zbiorowa, Cymerman R. (red.) Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego Olsztyn. 2009
8 Praca zbiorowa, Ziobrowski Z., Pijanowski J. M. (red.) Nowe zadania planowania miejscowego w kształtowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym obszarów wiejs Kraków. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z późniejszymi zmianami Dz.U.2003.80.717 z późn.zm.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Szymańska D. Geografia osadnictwa Warszawa. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student musi znać zasady sporządzania i procedowania dokumentów planistycznych o charakterze studialnym

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student musi wiedzieć jakie są podstawowe definicje i modele gospodarki przestrzennej oraz zasady sporządzania dokumentów planistycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student musi umieć wykonać projekt koncepcji studium gminy, ze szczególnym uwzględnieniem prognoz i strategii dotyczących ochrony środowiska, związków funkcjonalno - przestrzennych z sąsiednimi obszar

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student musi rozumieć potrzebę planowania przestrzennego, mającego wpływ na jakość życia i rozwój danej społeczności.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Student zna podstawy gospodarki przestrzennej gminy. wykład egzamin cz. pisemna K_W18++
K_W20+
K_K04+
K_K12+
K_K14+
T2A_W02+
T2A_W03++
T2A_W04++
T2A_W05+
T2A_W07++
T2A_W08+
T2A_K01+
T2A_K02+++
T2A_K03+
T2A_K04+
T2A_K05+
T2A_K06+
T2A_K07+++
02 Student umie wykonać projekt studium gminy. projekt zespołowy prezentacja projektu K_W18+
K_W23++
K_U07++
K_U17++
K_K03+++
T2A_W02+
T2A_W03++
T2A_W04++
T2A_W05++
T2A_W07++
T2A_W08++
T2A_U10+++
T2A_U11++
T2A_U15+++
T2A_U16+
T2A_U17++
T2A_U18++
T2A_U19++
T2A_K02++
T2A_K03++
T2A_K04++
T2A_K05++
T2A_K06+++
T2A_K07++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Podstawy gospodarki przestrzennej. W01, W02, P01-P04, P05-P08 MEK01 MEK02
3 TK02 Główne teorie gospodarki przestrzennej. W03, W04 MEK01
3 TK03 Ustawa o planowaniu przestrzennym. W05, W06, W07, P09-P12, P13-P16, P17-P20, P21-24 MEK01 MEK02
3 TK04 Planowanie przestrzenne na szczeblu gminnym. W08, W09, P25-28, P29-P32, P33-P36, P37-P40, P41-P44, P45-P48, P49-P52, P53-56, P57-P60 MEK01 MEK02
3 TK05 Skutki finansowe planowania przestrzennego. W10 MEK01
3 TK06 Prognozowanie zmian w środowisku. W11
3 TK07 Procedury administracyjne i dokumentacja formalno-prawna niezbędna w procesach planowania przestrzennego. W12, W13 MEK01
3 TK08 Problemy ekonomiczno - społeczne rozwoju gminy. W14 MEK01
3 TK09 Struktury nadzoru, możliwości odwoławcze w zakresie uchwalanych dokumentów planowania przestrzennego. W15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 60.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 50.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 4.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 9.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa Średnia z oceny z egzaminu i projektu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
wymagane_podczas_egzaminu.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
zajecia_projektowe.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Sikora Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego 2023
2 C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak Identification of land system transformations in the Rzeszów city square 2023
3 E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego 2023
4 R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills 2023
5 W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych 2023
6 A. Sikora Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów 2022
7 A. Sikora Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze 2022
8 A. Sikora Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era 2021
9 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy 2021
10 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa 2021
11 M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment 2021
12 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021
13 A. Sikora Dom w \"mieście-osiedlu\" 2019
14 A. Sikora Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities 2019
15 A. Sikora Multi-family residential development in the landscape of the small city 2019
16 A. Sikora Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study 2019
17 P. Deroń; A. Sikora Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa 2019