logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie architektoniczne - projekt użyteczność publiczna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA, ARCHITEKTURA: KONSERWACJA ZABYTKÓW ARCHITEKTURY, ARCHITEKTURA: URBANISTYKA I PLANOWANIE PRZESTRZENNE

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 6582

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P60 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. arch. prof. PRz Adam Rybka

Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu pracy jednostki

Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. arch. Karolina Kozłowska

Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu pracy jednostki

semestr 2: mgr inż. arch. Łukasz Bajda

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania wybranego obiektu użyteczności publicznej

Ogólne informacje o zajęciach: Nauka projektowania architektonicznego w zakresie użyteczności publicznej

Materiały dydaktyczne: prezentacje do wykładów, przezrocza, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe

Inne: Prawo Budowlane oraz obowiązujące rozporządzenia, akty prawne i normy.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Crouch S., Shaftoe H., Fleming R. Bezpieczne mieszkanie, dom i osiedle Arkady, Warszawa. 2001
2 Harbison R. Zbudowane, niezbudowane i nie do zbudowania; w poszukiwaniu znaczenia architektonicznego Murator, Warszawa . 2001
3 Latour S., Szymski A. Rozwój współczesnej myśli architektonicznej PWN, Warszawa . 1985
4 Meyer-Bohe W. Budownictwo dla osób starszych i niepełnosprawnych Arkady, Warszawa . 1998
5 ,Twardowski M. Słońce w architekturze Arkady, Warszawa . 1970
6 Witruwiusz O Architekturze ksiąg dziesięć Warszawa. 1999
7 Żórawski J. O budowie formy architektonicznej Arkady, Warszawa . 1973
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Korzeniewski W. Poradnik projektanta budownictwa mieszkaniowego Arkady, Warszawa . 1984
2 Kuryłowicz E. Projektowanie uniwersalne. Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym CEBRON, Warszawa. 1996
3 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego. Arkady, Warszawa. 2005
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Norberg-Schulz Ch. Bycie, przestrzeń i architektura Warszawa. 2000
2 Norberg-Schulz, Ch. Znaczenie w architekturze zachodu Wydawnictwo Murator, Warszawa. 1999
3 Rasmussen Steen Eiler Odczuwanie architektury Wydawnictwo Murator. 1999

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚA, kierunek Architektura

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie projektowania form zabudowy śródmiejskiej, zabudowy uzupełniającej, teorii i projektowania urbanistycznego

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną, potrafi zastosować w praktyce rozszerzoną wiedzę z budownictwa i materiałów budowlanych, zabudowy uzupełniającej i śródmiejskiej

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania architektonicznego

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę na temat kształtowania funkcjonalnego i formalnego różnych form obiektów użyteczności publicznej wykład egzamin cz. teoretyczna K_W01+++
T2A_W03++
T2A_W04+++
02 Potrafi projektować budynki w kontekscie śródmiejskim z uwzględnieniem sąsiednich obiektów projekt indywidualny prezentacja projektu K_U01+++
K_U02+++
T2A_U10+++
T2A_U11+
T2A_U12+
T2A_U15+++
T2A_U16+
T2A_U17++
T2A_U18++
T2A_U19+
03 Potrafi zaprojektować wybrany obiekt użyteczności publicznej z zastosowaniem rozszerzonej wiedzy w zakresie budownictwa i konstrukcji projekt indywidualny prezentacja projektu K_U18+++
T2A_U10++
T2A_U12++
T2A_U13++
T2A_U14+
T2A_U15+
T2A_U16+
T2A_U17++
T2A_U18++
T2A_U19++
04 Posiada umiejętność krytycznej analizy architektury obiektów użyteczności publicznej projektowanych w otoczeniu śródmiejskim projekt indywidualny prezentacja projektu K_U18+++
T2A_U10+
T2A_U12++
T2A_U13+
T2A_U14+
T2A_U15++
T2A_U16+++
T2A_U17++
T2A_U18++
T2A_U19+
05 Potrafi dokonać oceny formalnej budynku użyteczności publicznej, jego elewacji i bryły projekt indywidualny prezentacja projektu, K_U02++
T2A_U10+
T2A_U11+++
T2A_U12+
T2A_U15++
T2A_U16+
T2A_U17+
T2A_U18+
T2A_U19+
06 Ma świadomość potrzeby poszerzania wiedzy w ramach wspólpracy w grupie projekt indywidualny prezentacja projektu K_K03++
K_K13+
T2A_K01++
T2A_K02+
T2A_K03+++
T2A_K05+
T2A_K06++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Kształcenie w zakresie projektowania architektonicznego. Przekazanie wiedzy specjalistycznej z zakresu projektowania architektury. W01, P01-P60 MEK01 MEK06
2 TK02 Poznanie zasad projektowania obiektów dla programów produkcyjnych o problematyce technologicznej oraz obiektów wymagających dużych przykryć i ich architektury. Wyjaśnienie specjalistycznych pojęć z zakresu projektowania architektonicznego W02, P04-P52 MEK01 MEK03
2 TK03 Wpisanie architektury w otoczenie przestrzenne. Dążenie do zatarcia granicy między budynkiem, a otaczającym go terenem. Harmonijne połączenie kubatury budynku i tworzywa otaczającego. Połączenie obiekt – kontekst lokalizacji. Analiza sytuacji lokalizacyjnej i kontekstu kulturowego W03, W04, P08-P60 MEK01 MEK02 MEK04
2 TK04 Określanie programu użytkowego obiektu. Architektoniczne studium detalu i wnętrza. W05, P01-P30 MEK01 MEK03 MEK05
2 TK05 Budynek wielofunkcyjny - cechy. Wzajemnie powiązanie programów użytkowych w ramach obiektu. W06, P04-P42 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK06 Zagadnienia projektowania środowiska zbudowanego odpowiadającego różnym potrzebom: mieszkania, pracy, życia publicznego, kontaktu społecznego. Problemy projektowania wybranych rodzajów obiektów użyteczności publicznej, muzeów, bibliotek, sal widowiskowych, szkół wyższych, zespołów sakralnych, obiektów handlowych, hoteli, obiektów przemysłowych, biurowych, sportowych. W07, W08, P04-P60 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK07 Projektowe połączenie różnorodnych, komponentów strukturalnych w spójnie działający organizm. Architektura monumentalna. W09, W10 MEK01
2 TK08 Problemy warunków sytuacyjnych w zespołach miejskich, rozwiązywanie złożonych problemów funkcjonalnych masowego użytkowania, kształtowanie wnętrz monumentalnych. W11, W12 MEK01
2 TK09 Problemy rozwiązań architektonicznych opartych o duże rozpiętości przekryć w zespołach miejskich W13, W14 MEK01
2 TK10 Rozwiązywanie współczesnego detalu architektury i konstrukcji. Uwzględnianie zagadnień technologicznych, widoczności, akustyki, oświetlenia, konstrukcyjno – budowlanych i instalacyjnych. W15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 60.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 48.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 8.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin
Projekt/Seminarium Ocena za projekt: cześć oceny stanowią wartości merytoryczne: oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań: część oceny stanowią walory graficzne opracowania, czytelność prezentacji projektu i estetyka; ocena części opisowej i zawarte w niej wartości merytoryczne
Ocena końcowa Ocena z egzaminu, z projektów i klauzur oraz aktywności na zajęciach.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Kozłowska Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju 2022
2 R. Mazur; A. Rybka Teoria i praktyka w działalności Zakładu Urbanistyki i Architektury na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej 2022
3 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021
4 A. Brudnicka; A. Rybka Green IT Strategies: Information Management in Architectural Regenerative Design 2020
5 A. Gigato; K. Kozłowska; P. Peinado; S. Rybka Problem-based learning as a mean for restoring social functions to groups alienated from urban space 2020
6 M. Chrzanowska; C. Michalakelis; R. Mitoula; S. Novak-Zezula; A. Rybka; S. Sulima; U. Trummer; M. Zielińska-Sitkiewicz How Structural Compensation Facilitates Health Care for the Homeless. A Comparative View on Four European Union Member States 2020
7 A. Brudnicka; A. Rybka Creating a Smart City – Supporting Management of Regional 2019
8 A. Brudnicka; A. Rybka Information management in architecture – off-grid capable complex 2019
9 A. Brudnicka; A. Rybka Początki Głogowa Małopolskiego - koncepcja przestrzeni utopijnych 2019
10 G. Dombay; K. Kozłowska; A. Rybka Shaping relations between natural and artificial landscapes on the example of selected riverside cities: Budapest and Rzeszow 2019
11 R. Mazur; A. Rybka Podrzeszowskie miasteczka jako zalążek aglomeracji 2019