logo
Karta przedmiotu
logo

Ochrona architektoniczna obiektów historycznych - architektura regionalna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 6581

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P45 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Joanna Bartkiewicz

Terminy konsultacji koordynatora: Czwartek 10.30- 12.30

semestr 1: dr inż. arch. Agata Mikrut-Kusy , termin konsultacji a.mikrut@prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie ze specyfiką i problematyką kształtowania zabudowy w regionalnym krajobrazie.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia mają na celu zapoznanie ze złożonością relacji między projektowaną tkanką współczesną a kontekstem regionalnego krajobrazu. Pogłębienie i rozwinięcie wiedzy i umiejętności związanych z wykonywaniem zawodu architekta, poprzez rozwijanie umiejętności samodzielnego dochodzenia do rozwiązań projektowych uzależnionych od szerokiego spektrum uwarunkowań miejscowych, w tym funkcjonalno-przestrzennych, technicznych, prawnych. Wykształcenie postawy szacunku dla kontekstu regionalnego. Przygotowanie studenta do samodzielnej, kreatywnej pracy w zawodzie architekta poprzez rozwinięcie umiejętności kształtowania współczesnych struktur architektonicznych w środowisku regionalnym.

Materiały dydaktyczne: -

Inne: -

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J. Bogdanowski Krajobraz miasta jako problem tożsamości życia, Człowiek i środowisko. Warszawa. 1987
2 W. Kosiński Regionalizm - krajobraz kulturowy: siedem przykazań pro-krajobrazowych Sprawozdania z Posiedzeń Komisji Naukowych, T.39. 1995
3 E.Trocka-Leszczyńska, J. Godlewski Budowanie w pięknym krajobrazie 3 Oddział Towarzystwa Urbanistów Polskich w Jeleniej Górze, Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej.. 2012
4 E. Węcławowicz-Gyurkovich Architektura najnowsza w historycznym środowisku miast europejskich Kraków. 2018
5 W. Kosiński Miasto z harmonijnymi peryferiami – system zespołów o urbanistycznej postaci Wydział Architektury Politechniki Śląskiej i Komitet Architektury i Urbanistyki PAN. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 A. Niezabitowski, pod redakcją E. Chojeckiej O pojęciu organiczności w architekturze w Sztuka a natura. Katowice. 1991
2 Z. Radziewanowski Architekutura regionalna jako czynnik sprzyjający identyfikacji człowieka ze środowiskiem. II OSAR-Kraków-Zakopane. 1981
3 J. Rączka Podstawy rewaloryzacji architektury w regionach krajobrazowych : (wartości i zagrożenia, rozważania nad metodą, cechy regionalne, problemy rewaloryzacji) Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. 1985
4 K. Zemła Architektura naturalna Fundacja im. Stefana Kuryłowicza. 2018
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Z. Radziewanowski Rola schronisk turystycznych w strukturze zagospodarowania przestrzennego obszarów górskich Polski P Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków. 1989
2 Z. Radziewanowski O niektórych problemach reginalizmu i ekologii w architekturze i urbanistyce Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków. 2005
3 B. Tondos Styl Zakopiański i Zakopiańszczyzna Ossolineum.
4 J. Sołtys Zagospodarowanie turystyczne obszarów górskich a krajobraz- wybrane problemy Czasopismo techniczne Politechniki Krakowskiej. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczenie pozytywne modułów TiPA, KiMOZ, OiKZ.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu teorii i projektowania architektonicznego, historii architektury i budownictwa ogólnego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Biegle posługuje się budowlanym rysunkiem technicznym.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma wiedzę w zakresie zasad projektowania obiektów w środowisku naturalnym i słabo zurbanizowanym wykład, projekt zespołowy egzamin cz. pisemna, prezentacja zespołowa K_W13++
K_W22++
P7S_WG
P7S_WK
02 Ma wiedzę w zakresie ograniczeń wynikających z projektowania obiektów budowlanych w środowisku przyrodniczym wykład, projekt zespołowy egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu K_W15++
K_W23++
P7S_WG
03 Potrafi zidentyfikować i dokonać twórczej reinterpretacji cech charakterystycznych architektury danego regionu. wykład, projekt zespołowy egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu K_U13++
K_U14++
P7S_UW
04 Potrafi wykonać koncepcyjny projekt architektoniczny obiektu w środowisku przyrodniczym w oparciu o zasady projektowania, przepisy prawne i rozwiązania techniczne wykład, projekt zespołowy egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu K_U13++
K_U14+++
P7S_UW
05 Ma świadomość potrzeby podkreślania tożsamości regionalnej w projektowaniu architektonicznym. wykład, projekt zespołowy egzamin cz. pisemna, prezentacja K_K09++
P7S_KK
06 Wykazuje gotowość stosowania elementów architektury regionalnej i ich współczesnej reinterpretacji w celu zaznaczenia odmienności regionalnej i ułatwienia identyfikacji projektowanego obiektu. wykład, projekt zespołowy egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu K_K09++
P7S_KK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu regionalizmu w architekturze. Różne podejścia do kwestii regionalizmu w w architekturze (regionalizm, regionalizm krytyczny, neoregionalizm itp.). W1-W2, P1-P3 MEK05 MEK06
1 TK02 Muzea skanseny jako forma ochrony regionalnej architektury oraz ich znaczenie dla tożsamości mieszkańców. Rola architektury sakralnej w kształtowaniu tradycji regionalnej. W3-W4, P4-P10 MEK02 MEK04
1 TK03 Zasady projektowania architektonicznego i urbanistycznego dostosowanego do współczesnych wymagań i funkcji w aspekcie odrębności regionalnej miejsca. W5-W6, P11-P20 MEK01 MEK04
1 TK04 Zagadnienia roli architektury regionalnej w ochronie środowiska człowieka, jej relacji z ekologią (proekologiczne cechy tradycyjnej architektury, urbanistyki, możliwości i celowość ich zastosowania i rowijania we współczesnym projektowaniu). W7-W8, P21-P26 MEK06
1 TK05 Znaczenia architektury regionalnej w zachowaniu, kontynuacji i rozwoju tożsamości środowiska człowieka. Idee kształtowania architektury w zgodzie z prawami natury. W9-W10, P27-P31 MEK05
1 TK06 Koncepcje planistyczne i architektoniczno-urbanistycznych w rozwoju bazy turystycznej, rekreacyjnej i sportowej na obszarach chronionych i w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Współczesne obiekty użyteczności publicznej w środowisku kulturowym o cechach regionalnych. W11-W12, P32-P39 MEK01 MEK03
1 TK07 Koncepcje nowoczesnego ekologicznego budownictwa i ich relacje z architekturą regionalną (znaczenie skali i charakteru obiektów oraz materiałów budowlanych i detali architektonicznych). W13-W15, P40-P45 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 10.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny w formie testu z zakresu objętego wykładami.
Projekt/Seminarium Ocena na podstawie złożonego projektu i końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Średnia oceny z egzaminu (0,2 oceny końcowej) i projektu (0,8 oceny końcowej).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak