logo
Karta przedmiotu
logo

Ochrona architektoniczna obiektów historycznych - architektura regionalna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA, ARCHITEKTURA: KONSERWACJA ZABYTKÓW ARCHITEKTURY, ARCHITEKTURA: URBANISTYKA I PLANOWANIE PRZESTRZENNE

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 6581

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P45 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. inż. arch. Peter Pasztor

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Agata Mikrut-Kusy

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie ze specyfiką i problematyką kształtowania zabudowy w regionalnym krajobrazie.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia mają na celu zapoznanie ze złożonością relacji między projektowaną tkanką współczesną a kontekstem regionalnego krajobrazu. Pogłębienie i rozwinięcie wiedzy i umiejętności związanych z wykonywaniem zawodu architekta, poprzez rozwijanie umiejętności samodzielnego dochodzenia do rozwiązań projektowych uzależnionych od szerokiego spektrum uwarunkowań miejscowych, w tym funkcjonalno-przestrzennych, technicznych, prawnych. Wykształcenie postawy szacunku dla kontekstu regionalnego. Przygotowanie studenta do samodzielnej, kreatywnej pracy w zawodzie architekta poprzez rozwinięcie umiejętności kształtowania współczesnych struktur architektonicznych w środowisku regionalnym.

Materiały dydaktyczne: Dostępne do pobrania na stronie Katedry Konserwacji Zabytków

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J. Bogdanowski Wprowadzenie do regionalizmu architektoniczno-krajobrazowego, [w:] Wiadomości Ekologiczne, T.XXIX, z Warszawa. 1983
2 J. Bogdanowski Krajobraz miasta jako problem tożsamości życia, Człowiek i środowisko. Warszawa. 1987
3 G. Ciołek Regionalizm w budownictwie wiejskim w Polsce. Kraków. 1984
4 W. Kosiński Regionalizm. Architektura 1. . 1981
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 A. Niezabitowski, pod redakcją E. Chojeckiej O pojęciu organiczności w architekturze w Sztuka a natura. Katowice. 1991
2 Z. Radziewanowski Architekutura regionalna jako czynnik sprzyjający identyfikacji człowieka ze środowiskiem. II OSAR-Kraków-Zakopane. 1981
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Z. Radziewanowski Rola schronisk turystycznych w strukturze zagospodarowania przestrzennego obszarów górskich Polski P Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków. 1989
2 Z. Radziewanowski O niektórych problemach reginalizmu i ekologii w architekturze i urbanistyce Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczenie pozytywne modułów TiPA, KiMOZ, OiKZ.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu teorii i projektowania architektonicznego, historii architektury i budownictwa ogólnego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Biegle posługuje się budowlanym rysunkiem technicznym.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma wiedzę w zakresie zasad projektowania obiektów w środowisku naturalnym i słabo zurbanizowanym wykład egzamin - prezentacja i obrona projektu K_W13++
K_W22++
T2A_W02++
T2A_W05++
T2A_W07+++
T2A_W08++
T2A_W09+
T2A_W10+
02 Ma wiedzę w zakresie ograniczeń wynikających z projektowania obiektów budowlanych w środowisku przyrodniczym wykład egzamin - prezentacja i obrona projektu K_W15++
K_W23++
T2A_W02++
T2A_W05++
T2A_W07+++
T2A_W08++
T2A_W09+
T2A_W10+
T2A_W11+
03 Potrafi zidentyfikować i dokonać twórczej reinterpretacji cech charakterystycznych architektury danego regionu. projekt zespołowy egzamin - prezentacja i obrona projektu K_U13++
K_U14++
T2A_U10++
T2A_U11++
T2A_U15++
T2A_U16+++
T2A_U17+
T2A_U18++
T2A_U19++
T2A_K01++
T2A_K02++
T2A_K03+++
T2A_K05+
T2A_K06+++
04 Potrafi wykonać koncepcyjny projekt architektoniczny obiektu w środowisku przyrodniczym w oparciu o zasady projektowania, przepisy prawne i rozwiązania techniczne projekt zespołowy egzamin - prezentacja i obrona projektu K_U13++
K_U14+++
T2A_U10++
T2A_U11+
T2A_U15++
T2A_U16+++
T2A_U17+
T2A_U18++
T2A_U19++
T2A_K01++
T2A_K02++
T2A_K03+++
T2A_K05+
T2A_K06++
05 Ma świadomość potrzeby podkreślania tożsamości regionalnej w projektowaniu architektonicznym. wykład, projekt zespołowy egzamin - prezentacja i obrona projektu K_K09++
T2A_K02++
06 Wykazuje gotowość stosowania elementów architektury regionalnej i ich współczesnej reinterpretacji w celu zaznaczenia odmienności regionalnej i ułatwienia identyfikacji projektowanego obiektu. wykład, projekt zespołowy egzamin - prezentacja i obrona projektu K_K09++
T2A_K02++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu regionalizmu w architekturze. Różne podejścia do kwestii regionalizmu w w architekturze (regionalizm, regionalizm krytyczny, neoregionalizm itp.). W1-W2, P1-P3 MEK05 MEK06
1 TK02 Muzea skanseny jako forma ochrony regionalnej architektury oraz ich znaczenie dla tożsamości mieszkańców. Rola architektury sakralnej w kształtowaniu tradycji regionalnej. W3-W4, P4-P10 MEK02 MEK04
1 TK03 Zasady projektowania architektonicznego i urbanistycznego dostosowanego do współczesnych wymagań i funkcji w aspekcie orębności regionalnej miejsca. W5-W6, P11-P20 MEK01 MEK04
1 TK04 Zagadnienia roli architektury regionalnej w ochronie środowiska człowieka, jej relacji z ekologią (proekologiczne cechy tradycyjnej architektury, urbanistyki, możliwości i celowość ich zastosowania i rowijania we współczesnym projektowaniu). W7-W8, P21-P26 MEK06
1 TK05 Znaczenia architektury regionalnej w zachowaniu, kontynuacji i rozwoju tożsamości środowiska człowieka. Idee kształtowania architektury w zgodzie z prawami natury. W9-W10, P27-P31 MEK05
1 TK06 Koncepcje planistyczne i architektoniczno-urbanistycznych w rozwoju bazy turystycznej, rekreacyjnej i sportowej na obszarach chronionych i w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Współczesne obiekty użyteczności publicznej w środowisku kulturowym o cechach regionalnych. W11-W12, P32-P39 MEK01 MEK03
1 TK07 Koncepcje nowoczesnego ekologicznego budownictwa i ich relacje z architekturą regionalną (znaczenie skali i charakteru obiektów oraz materiałów budowlanych i detali architektonicznych). W13-W15, P40-P45 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin - obrona projektu.
Projekt/Seminarium Ocena na podstawie złożonego projektu i końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena z projektu, prezentacji i obrony - egzaminu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Mikrut-Kusy; K. Sikorski Selected aspects of monuments protection in Poland in the inter war period 2023
2 K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation 2023
3 A. Mikrut-Kusy Historical, non-existing synagogue in Przeworsk 2021