logo
Karta przedmiotu
logo

Planowanie regionalne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 6580

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P30 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. arch. Zbigniew Zuziak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie pogłębionej wiedzy nt. zasad planowania przestrzeni w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem planowania regionalnego, umiejętności sporządzania projektów urbanistycznych i planistycznych w skali regionalnej, kompetencji pracy w interdyscyplinarnym zespole.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia pogłębia i poszerza wiedzę studenta z zakresu kształtowania przestrzeni ze szczególnym uwzględnieniem skali regionalnej

Materiały dydaktyczne: Program i harmonogram zajęć

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Zuziak Z. O synergii planu w urbanistyce Budownictwo i Architektura, Politechnika Lubelska, Lublin . 2017
2 Zuziak Z. Konstrukcje urbanistyczne a planowanie metropolitalne E. Węcławowicz-Bilska (pod redakcją), Nowe idee w planowaniu rozwoju terytorialnego. Problemy obszarów metropolitalnych i wielkich miast, Politechnika Krakowska, Kraków. 2017
3 Kamiński Z.J. Podstawy planowania przestrzennego. aspekty teoretyczne Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2020
4 Gzell S. Urbanistyka XXI wieku Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2020
5 Markowski T. Polityka urbanistyczna państwa – koncepcja, zakres i struktura instytucjonalna w systemie zintegrowanego zarządzania rozwojem Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN (0079-3507), nr 183, s. 89-101. 2018
6 Markowski T., Kudłacz T. Miejskie obszary funkcjonalne w świetle wybranych koncepcji teoretycznych - zarys problemu Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, (0079-3507), s. 17-30. 2017
7 Zuziak Z. Węzły miejskości a modele przestrzenne struktur miejskich. Z notatek nt. synergii w urbanistycznych konstrukcjach śródmieść . 2018
8 Solarek K. Urban Design in Town Planning. Current Issues and Dilemmas from the Polish and European Perspective Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2019
9 Wdowiarz-Bilska M. Techno-Polis. Idea. Struktura. Przestrzeń Politechnika Krakowska, Kraków . 2017
10 Martyniuk-Pęczek J., Martyniuk O., Parteka, T. Gniazda przedsiębiorczości w polskim modelu miasta krawędziowego Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk. 2018
11 Martyka A. Rewitalizacja nadbrzeży w Madrycie, Nowym Jorku i Londynie - wybrane przykłady Instytut Rozwoju Miast. 2017

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza zakresu dotychczasowych kursów architektury i urbanistyki oraz planowania przestrzennego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności z zakresu projektowania prostych układów urbanistycznych oraz dokumentów planistycznych w skali ogólnej i miejscowej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumie potrzebę pracy w grupie w interdyscyplinarnym zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład, projekt projekt, prezentacja, egzamin K_W03+
P7S_WG
P7S_WK
02 A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań wykład, projekt projekt, prezentacja, egzamin K_W03+
K_W06+
P7S_WG
P7S_WK
03 A.W3. Zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej wykład, projekt projekt, prezentacja, egzamin K_W03+
K_W06+
K_W07+
P7S_WG
P7S_WK
04 A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego wykład, projekt projekt, prezentacja, egzamin K_W03+
K_W11+
P7S_WG
P7S_WK
05 A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami wykład, projekt projekt, prezentacja, egzamin K_W06+
P7S_WG
P7S_WK
06 A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej wykład, projekt projekt, prezentacja, egzamin K_W03+
K_W10+
P7S_WG
P7S_WK
07 A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin wykład, projekt projekt, prezentacja, egzamin K_W10+
P7S_WK
08 A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne wykład, projekt projekt, prezentacja K_W11+
K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
P7S_WG
09 A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny wykład, projekt projekt, prezentacja K_W07+
P7S_WG
P7S_WK
10 A.U3. Potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej wykład, projekt K_U03+
P7S_UK
11 A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń wykład, projekt projekt, prezentacja, egzamin K_U01+
K_U03+
P7S_UK
P7S_UW
12 A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu wykład, projekt projekt, prezentacja K_U01+
K_U03+
P7S_UK
P7S_UW
13 A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych wykład, projekt projekt, prezentacja K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
14 A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym wykład, projekt projekt, prezentacja K_U03+
P7S_UK
15 A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie wykład, projekt projekt, prezentacja K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
16 A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego projekt projekt, prezentacja K_U03+
P7S_UK
17 A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach projekt projekt, prezentacja K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
18 A.U12. Potrafi oszacować czas potrzebny na realizację złożonego zadania projektowego projekt projekt, prezentacja K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
19 A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego projekt projekt, prezentacja K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
20 A.U14. Potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego projekt projekt, prezentacja K_W06+
P7S_WG
P7S_WK
21 A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt projekt, prezentacja K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
22 A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych wykład, projekt projekt, prezentacja K_K02+
P7S_KO
23 A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji wykład, projekt prezentacja
24 A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty wykład, projekt projekt, prezentacja K_K04+
P7S_KK
P7S_KR
25 A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy wykład, projekt projekt, prezentacja K_K03+
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wiadomości wstępne. Cel i zarys problematyki kursu. Rozszerzenie wiedzy z zakresu planowania przestrzennego ze szczególnym uwzględnieniem skali regionalnej. Planowanie przestrzenne i regionalne jako narzędzie polityki przestrzennej państwa – ze szczególnym uwzględnieniem wzajemnych powiązań między polityką regionalną rządu a polityką przestrzenną samorządów na szczeblu regionalnym i lokalnym; wprowadzenie ogólne do systemu planowania rozwoju w Polsce. W01-W02, P01-P30 MEK01 MEK03 MEK04 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK17 MEK18 MEK19 MEK22
1 TK02 Studia przypadków ilustrujących współczesne zasady planowania przestrzennego i regionalnego w Europie: Plan regionalny „Wielkiej Kopenhagi” na tle koncepcji regionalnej rozwoju regionu Oresund (układ regionalny Kopenhaga-Malmo); Plany rozwoju Amsterdamu i jego regionu metropolitalnego jako przykład współczesnego podejścia do planowaniu rozwoju w myśl doktryny zrównoważonego rozwoju. W03-W04, P01-P09 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK07 MEK17 MEK18 MEK19 MEK23 MEK24
1 TK03 Różnice w strukturze miast małych, średniej wielkości, dużych. Układy metropolitalne. Różne podejścia do projektowania w planowaniu przestrzennym i regionalnym. Relacje między planowaniem przestrzennym i społeczno-gospodarczym. Pojęcie przestrzeni społecznej i jego zastosowanie w planowaniu przestrzennym. W05-W06, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 MEK09 MEK10 MEK13 MEK20 MEK24
1 TK04 Miasto region jako systemy złożone; rola modelowania struktur przestrzennych w planowaniu przestrzennym na szczeblu regionalnym i lokalnym; rozwój układów komunikacyjnych a modele przestrzennej struktury miasta i jego obszaru funkcjonalnego; idea zielonej infrastruktury. Idea konstrukcji urbanistycznej: korytarze i węzły struktury przestrzennej miasta – modelowe interpretacje przestrzennej struktury obszaru funkcjonalnego miast dużych – na przykładzie Krakowa i Rzeszowa. W07-W08, P08-P16 MEK01 MEK02 MEK03 MEK12 MEK14 MEK15 MEK16 MEK18 MEK19 MEK23 MEK24
1 TK05 Gospodarka i ekonomika regionów. Techno-polis, klastry, innowacyjność. Idea Smart City; zasady równoważenia rozwoju; zasady zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do głównych systemów infrastrukturalnych miast i obszarów funkcjonalnych. W09-W10 MEK01 MEK03 MEK11 MEK12 MEK21
1 TK06 Planowanie strategiczne, marketing miast i regionów; rola projektów strategicznych w przebudowie i zrównoważonym sterowaniu zmianami w zagospodarowaniu przestrzennym układów osadniczych w różnych skalach. W11-W12 MEK02 MEK03 MEK04 MEK21 MEK25
1 TK07 Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju jako podstawowy dokument formułujący zasady polityki przestrzennej państwa; Obszary problemowe w Polsce. Sposoby przeciwdziałania ich marginalizacji. Planowanie przestrzenne a rewitalizacja obszarów zdegradowanych. W13-W14 MEK03 MEK05 MEK21
1 TK08 Specyfika wybranego regionu - województwo podkarpackie; Omówienie ważniejszych ustaleń Planu zagospodarowania Przestrzennego Województwa Podkarpackiego i Planu Zagospodarowania Przestrzennego Obszaru Funkcjonalnego Rzeszowa; Wpływ ustaleń polityki regionalnej na ustalenia Studium Uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Rzeszowa oraz miejscowych planów. W15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK21

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu ustnego i pisemnego. W przypadku egzaminu pisemnego ma on formę eseju, lub krótkich ustrukturyzowanych pytań, lub testu wielokrotnego wyboru (MCQ – Multiple Choice Questions), lub testu wielokrotnej odpowiedzi (MRQ – Multiple Response Questions), lub testu wyboru (Tak/Nie), lub testu dopasowania odpowiedzi.
Projekt/Seminarium Ocena końcowa projektu semestralnego
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna oceny z egzaminu (ocenionego pozytywnie) i projektu semestralnego (ocenionego pozytywnie)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 Z. Zuziak Idea piękna i architektura miasta. O estetyce formy miejskiej i etyce rozwoju 2021
2 Z. Zuziak Jego świat był estetyczny – niedokończone rozmowy 2021
3 Z. Zuziak Śródmieście a policentryczność 2020
4 Z. Zuziak Wstęp do nowej filozofii urbanistyki 2020
5 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019
6 Z. Zuziak Naukowe oblicze urbanistyki 2019