logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie urbanistyczne - planowanie przestrzenne i regionalne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 6580

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. arch. Zbigniew Zuziak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie pogłębionej wiedzy nt. zasad planowania przestrzeni w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem planowania regionalnego, umiejętności sporządzania projektów urbanistycznych i planistycznych w skali regionalnej, kompetencji pracy w interdyscyplinarnym zespole.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia pogłębia i poszerza wiedzę studenta z zakresu kształtowania przestrzeni ze szczególnym uwzględnieniem skali regionalnej

Materiały dydaktyczne: Program i harmonogram zajęć

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Zawadzki S.M. Podstawy planowania regionalnego Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 1972
2 Klasik A. Strategie regionalne. Formułowanie i wprowadzanie w życie Prace naukowe AE, Katowice. 2002
3 Strojny J. Region - Polityka regionalna Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2010
4 Strojny J. Model wykorzystania instrumentów stymulujących rozwój gospodarczy regionu na przykładzie województwa Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2011
5 Malisz B. Zarys teorii Kształtowania układów osadniczych Wydawnictwo Arkady, Warszawa. 1981
6 Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2003.80.717 z późn .
7 Radziewanowski Z. O niektórych problemach regionalizmu i ekologii w architekturze i urbanistyce Wydawnictwo PK, Kraków. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza zakresu dotychczasowych kursów architektury i urbanistyki oraz planowania przestrzennego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności z zakresu projektowania prostych układów urbanistycznych oraz dokumentów planistycznych w skali ogólnej i miejscowej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumie potrzebę pracy w grupie w interdyscyplinarnym zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania systemu planowania przestrzennego ze szczególnym uwzględnieniem planowania w skali regionalnej. wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna K_W18+++
K_W19+++
K_W22+++
K_W23+++
K_K12+++
P7S_KO
P7S_WG
P7S_WK
02 Ma rozszerzoną wiedzę z teorii planowania przestrzennego w powiązaniu z zasadami projektowania architektonicznego i urbanistycznego. wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna K_W18+++
K_W19+++
K_W23+++
K_K12+++
P7S_KO
P7S_WG
03 Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomiki, strategii i polityki regionalnej. wykład egzamin cz. pisemna K_W22+++
K_W23++
P7S_WG
P7S_WK
04 Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu tożsamości regionalnej, historii miejsca i układów przestrzennych. wykład egzamin cz. pisemna K_W18+++
K_W19++
K_W22+
P7S_WG
P7S_WK
05 Posiada umiejętności projektowania przestrzennego w różnych skalach ze szczególnym uwzględnieniem skali regionalnej wykład, projekt indywidualny egzamin cz. praktyczna, prezentacja projektu K_W18+++
K_W19+++
K_W22+++
K_W23+++
K_U07+++
K_U17+++
K_K12+++
P7S_KO
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK
06 Ma pełną świadomość znaczenia kształtowania przestrzeni na poziomie planistycznym w tym regionalnym, w celu zachowania ładu przestrzennego wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu K_W18++
K_W19++
K_W22++
K_K12+++
K_K14+
P7S_KO
P7S_KR
P7S_WG
P7S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wiadomości wstępne. Rozszerzenie wiedzy z zakresu planowania przestrzennego ze szczególnym uwzględnieniem skali regionalnej. W01-W02, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06
2 TK02 Region i jego charakterystyczne cechy. Regionalizmy w architekturze i urbanistyce. W03-W04, P01-P09 MEK02 MEK04 MEK06
2 TK03 Różnice w strukturze miast małych, średniej wielkości, dużych. Układy metropolitalne. Różne podejścia do projektowania. W05-W06, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK04 MEK05 MEK06
2 TK04 Zasady projektowania skomplikowanych struktur przestrzennych. Teoria progów rozwoju Malisza. W07-W08, P08-P16 MEK01 MEK02 MEK04 MEK05 MEK06
2 TK05 Gospodarka i ekonomika regionów. Technopolie, klastry, innowacyjność. W09-W10 MEK01 MEK03 MEK06
2 TK06 Planowanie strategiczne, marketing miast i regionów W11-W12 MEK01 MEK03 MEK06
2 TK07 Obszary problemowe w Polsce. Sposoby przeciwdziałania ich marginalizacji. W13-W14 MEK01 MEK03 MEK06
2 TK08 Specyfika wybranego regionu - województwo podkarpacjie W15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wysłuchanie wykładów, Egzamin pisemny i praktyczny
Projekt/Seminarium Obecność na zajęciach. Średnia arytmetyczna ocen z dwóch projektów semestralnych
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna oceny z egzaminu (ocenionego pozytywnie) i projektu semestralnego (ocenionego pozytywnie)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 Z. Zuziak Idea piękna i architektura miasta. O estetyce formy miejskiej i etyce rozwoju 2021
2 Z. Zuziak Jego świat był estetyczny – niedokończone rozmowy 2021
3 Z. Zuziak Śródmieście a policentryczność 2020
4 Z. Zuziak Wstęp do nowej filozofii urbanistyki 2020
5 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019
6 Z. Zuziak Naukowe oblicze urbanistyki 2019