logo
Karta przedmiotu
logo

Ochrona architektoniczna obiektów historycznych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA, ARCHITEKTURA: KONSERWACJA ZABYTKÓW ARCHITEKTURY, ARCHITEKTURA: URBANISTYKA I PLANOWANIE PRZESTRZENNE

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 6579

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P45 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Agata Mikrut-Kusy

semestr 1: dr inż. arch. Rafał Lichołai

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie z historią i rozwojem ochrony zabytków, wykształcenie umiejętności prawidłowej interpretacji procesów konserwatorskich oraz kształtowania obiektów i układów przestrzennych znajdujących się w strefie ochrony konserwatorskiej.

Ogólne informacje o zajęciach: Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu. Wykładnia podstawowej terminologii. Scharakteryzowanie rozwoju ochrony zabytków od starożytności do współczesności. Poznanie metodologii prac konserwatorskich. Zapoznanie z historią ochrony zabytków w Polsce.

Materiały dydaktyczne: prezentacje multimedialne

Inne: wzorcowe dokumentacje

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 W. Borusiewicz Konserwacja zabytków budownictwa murowanego Warszawa . 1985
2 M. Brykowska Metody pomiarów i badań zabytków architektury. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2003
3 J. Frycz Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795 – 1918. Wyd. PWN, Warszawa. 1975
4 W. Jaskulski, S. Kocewiak, P. Ogrodzki, J. Rulewicz Vademecum ochrony obiektów sakralnych. Wyd. 2 zm, Ośrodek Ochrony i Konserwacji Zabytków, Warszawa. 1996
5 A. Kadłuczka Ochrona zabytków architektury. T.1, Rozwój doktryn i teorii: (vademecum). Politechnika Krakowska, Kraków . 2000
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 L. Majdecki Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych. Warszawa . 1993
2 E. Małachowicz Ochrona środowiska kulturowego, T. 1-2. wyd. 2, Warszawa . 1988
3 E. Małachowicz Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 1994
4 B. M. Pawlicki Strategia konserwacji zabytków architektury w Polsce. Politechnika Krakowska, Kraków. 1993
5 M. Gosztyła, B. Jagieła Metodologia konserwacji zabytków architektury w praktyce Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz., Rzeszów. 2015
Literatura do samodzielnego studiowania
1 J. Pruszyński Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, T. 1-2. wyd. Zakamycze, Kraków. 2001
2 M. Przyłęcki, pod red. J. Ważnego i J. Karysia Ochrona i rewaloryzacja obiektów zabytkowych [w:] Ochrona budynków przed korozją biologiczną. wyd. Arkady, Warszawa. 2001
3 B. Rymaszewski Klucze ochrony zabytków w Polsce. Warszawa. 1992
4 I. Skrzydło-Niżnik, P. Dobosz Prawne problemy procesu inwestycyjno-budowlanego i konserwatorskiego - Stan prawny na 1 stycznia 200 wyd. Zakamycze, Kraków. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończenie kursu z zakresu historii architektury powszechnej, historii architektury polskiej, architektury i urbanistyki, konserwacji i ochrony zabytków.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu metod działań konserwatorskich oraz projektowania konserwatorskiego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Projektuje strategię badawczą i programy konserwatorskie.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zachowuje ostrożność interpretując wyniki badań, pracuje w zespole badawczym.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna i rozumie procesy i procedury charakterystyczne dla działań konserwatorskich. wykład, projekt indywidualny prezentacja projektu, egzamin cz. pisemna K_W09++
T2A_W03+
02 Zna i rozumie metody i sposoby konserwacji zabytków stosowane w Polsce i za granicą wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu K_W10++
T2A_W04+
03 Potrafi formułować diagnozy i opinie dotyczące stanu istniejącego obiektów zabytkowych wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu K_U09++
T2A_U10+
T2A_U15++
04 Ma umiejętność sporządzenia wytycznych konserwatorskich wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu K_U10++
T2A_U10++
05 Ma świadomość roli architekta w konserwacji obiektów zabytkowych wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu K_K05++
K_K11+++
T2A_K01++
T2A_K02++
T2A_K03+++
T2A_K05+++
T2A_K06+++
06 Wykazuje gotowość do przyjęcia odpowiedzialności za decyzje projektowe względem obiektów zabytkowych wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu K_K11+++
K_K14+++
T2A_K01+++
T2A_K02++
T2A_K03++
T2A_K04++
T2A_K05++
T2A_K06++
T2A_K07+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i zakresem ochrony wartości kulturowych. W1, P1-P3 MEK01 MEK03
1 TK02 Zagadnienia ochrony i rewaloryzacji zespołów urbanistycznych i architektonicznych oraz ochrony krajobrazu otwartego i zielonego. Funkcja i znaczenie zabytków w percepcji społecznej. Krajobraz pierwotny a krajobraz kulturowy. Zarys rozwoju pojęcia ochrony zabytków. W2-W4, P4-P10 MEK02 MEK05
1 TK03 Adaptacja istniejących struktur oraz integracja ich z formami współczesnymi. W5-W7, P11-P17 MEK01 MEK03
1 TK04 Rewitalizacja zespołów zdegradowanych. Metodologia prac konserwatorskich w zespołach zabytkowych. Omówienie etapów prac projektowych i ich realizacji na poszczególnych etapach. W8-W9, P18-P24 MEK01 MEK06
1 TK05 Problematyka konserwatorska zespołów urbanistycznych i architektonicznych (na przykładzie zespołów miejskich, wiejskich, architektoniczno-krajobrazowych). W10-W11, P25-P31 MEK04 MEK05
1 TK06 Problematyka konserwatorska założeń pałacowo-parkowych. W12-W13, P32-P38 MEK02 MEK04
1 TK07 Zagadnienia integracji współczesnych form architektonicznych z historycznymi i tradycyjnymi formami otoczenia. Wykonawstwo konserwatorskie: kwalifikacje wykonawców; dokumentacja badań oraz prac konserwatorskich. W14-W15, P39-P45 MEK01 MEK03 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 60.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Warunkiem zaliczenia wykładu jest uczęszczanie na zajęcia oraz egzamin pisemny
Projekt/Seminarium Projekt obejmuje opis oraz uzgodniony z prowadzącym w trakcie zajęć zakres rysunków. Ocenie podlega poprawność rozwiązań technicznych oraz uwzględnienie w projekcie problematyki konserwatorskiej.
Ocena końcowa Ocena sumująca jako średnia oceny z egzaminu (0,5 oceny końcowej) i projektu (0,5 oceny końcowej).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Mikrut-Kusy; K. Sikorski Selected aspects of monuments protection in Poland in the inter war period 2023
2 D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic 2023
3 K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation 2023
4 A. Mikrut-Kusy Historical, non-existing synagogue in Przeworsk 2021
5 M. Gosztyła; B. Motyl Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku 2021
6 M. Gosztyła; K. Sikorski Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli 2021
7 M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder 2021
8 M. Gosztyła; K. Sikorski Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu 2020
9 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI 2020
10 M. Gosztyła; A. Mikrut Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu 2019
11 M. Gosztyła; B. Motyl Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic 2019
12 M. Gosztyła; M. Janda Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) 2019
13 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019
14 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine 2019
15 M. Gosztyła; T. Gosztyła Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space 2019