Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć: 6577
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P45 / 5 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka
semestr 2: dr inż. arch. Cezary Szpytma
Główny cel kształcenia: Umiejętność rozwiązywania współczesnych problemów dotyczących rewitalizacji terenów zdegradowanych z perspektywy architektury i urbanistyki.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiotem zajęć jest proces rewitalizacji rozumiany jako złożoną i wielowymiarową transformację przestrzeni miejskich znajdujących się w kryzysie.
Materiały dydaktyczne: Zakres projektu rewitalizacji przekazany studentom na pierwszych zajęciach projektowych
1 | Wantuch-Matla, D. | Przestrzeń publiczna 2.0. Miasto u progu XXI wieku | Księży Młyn. | 2016 |
2 | Jarczewski W. (red.) | Przestrzenne aspekty rewitalizacji – śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe | Instytut Rozwoju Miast. | 2009 |
3 | Kopeć M. | Rewitalizacja miejskich obszarów zdegradowanych | Wydawnictwo C. H. Beck. | 2010 |
4 | Martyka A., Prokopska A. | Wielkoskalarne projekty rewitalizacji – wybrane przykłady | Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury, JCEFA, t. XXXIV, z. 64 (3/II/17). | 2017 |
5 | Kołacz P., Wielgus P. | Przepis na rewitalizację | Fundacja dla Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego . | 2016 |
6 | Prokopska A., Martyka A. | Miasto jako organizm przyjazny człowiekowi | Budownictwo i Architektura 16(1), Politechnika Lubelska. | 2017 |
7 | Szczerek E. | Rola rewitalizacji osiedli mieszkaniowych w kreowaniu ciągłości i komplementarności przestrzeni publicznych współczesnego miasta | Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej. | 2017 |
8 | Zuziak Z. | O tożsamości architektury | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. | 2008 |
9 | Dz. U. 2015 poz. 1777, Ustawa o rewitalizacji z dnia 9.10.2015 | . | ||
10 | Kołacz P. | Przepis na ulicę | PZR EIKON. | 2015 |
11 | Martyka A. | Jak uczynić miasto lepszym. Wybrane sposoby odnowy przestrzeni miejskich [w:] Zabudowa na obszarach zurbanizowanych, zagrożonych oraz trudnych | Politechnika Świętokrzyska. | 2017 |
12 | Jopek D., Martyka A | Miejski krajobraz nabrzeży rzecznych, [w:] Architektura w krajobrazie: harmonia - kompromis - konflikt | Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. | 2018 |
13 | Martyka A. | Rewitalizacja nabrzeży w Madrycie, Nowym Jorku i Londynie – wybrane przykłady, [w:] Rewitalizacja miast teoria, narzędzia, doświadczenia | Instytut Rozwoju Miast. | 2017 |
14 | Solarek K. | Urban Design in Town Planning. Current Issues and Dilemmas from the Polish and European Perspective | Politechnika Warszawska. | 2019 |
1 | Sudjic D. | Język miast | Karakter. | 2016 |
2 | Graham W. | Miasta Wyśnione, Siedem wizji urbanistycznych, które kształtują nasz świat | Karakter. | 2016 |
3 | Lokalny Program Rewitalizacji dla Gminy Miasto Rzeszów do roku 2023 | . | ||
4 | SARP | Polska Polityka Architektoniczna | SARP, NCK. | 2018 |
1 | Stowarzyszenie Forum Rewitalizacji | http://www.forumrewitalizacji.pl/ | . | |
2 | Pracownia Zrównoważonego Rozwoju | http://www.pzr.org.pl/ | . | |
3 | Krajowy Instytut Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa | http://irm.krakow.pl/ | . | |
4 | Krajowe Centrum Wiedzy o Rewitalizacji | rewitalizacja.gov.pl | . | |
5 | Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego Rzeszów | http://bip.erzeszow.pl/ | . | |
6 | Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Rzeszowa | http://bip.erzeszow.pl | . | |
7 | Strategia Rozwoju Rzeszowa do roku 2025 | http://bip.erzeszow.pl/ | . | |
8 | Internetowe Centrum Rewitalizacji | https://rewitalizacja.im.edu.pl/ | . | |
9 | Obserwatorium Polityki Miejskiej | http://obserwatorium.miasta.pl/ | . | |
10 | Narodowy Instytut Architektury i Urabanistyki | http://niaiu.pl/ | . |
Wymagania formalne: Ukończenie kursów projektowych na poprzednich latach studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu teorii i projektowania architektonicznego i urbanistycznego
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Biegle posługuje się rysunkiem technicznym, architektonicznym, umie wykonać makiety i wizualizacje 3d.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Pracuje w zespole, jest komunikatywny.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład, projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_W03+++ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań | wykład, projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_W02+++ |
P7S_WG |
03 | A.W3. Zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej | wykład, projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_W02++ K_W03+++ K_W07+++ K_W13+ |
P7S_WG P7S_WK |
04 | A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego | wykład, projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_W06+++ |
P7S_WG P7S_WK |
05 | A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami | wykład, projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_W05+++ |
P7S_WG P7S_WK |
06 | A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej | wykład, projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_W10+++ |
P7S_WK |
07 | A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny | wykład, projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_U03+++ |
P7S_UK |
08 | A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń | wykład, projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_U01++ K_U03++ |
P7S_UK P7S_UW |
09 | A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin | wykład, projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_W10+++ |
P7S_WK |
10 | A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu | wykład, projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_U03+++ |
P7S_UK |
11 | A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych | wykład, projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_U02+++ |
P7S_UW |
12 | A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | wykład, projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_U03+++ |
P7S_UK |
13 | A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie | wykład, projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_U01+++ |
P7S_UK P7S_UW |
14 | A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | wykład, projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_U03+++ |
P7S_UK |
15 | A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach | wykład, projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_U01+++ |
P7S_UK P7S_UW |
16 | A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | wykład, projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_U02+++ |
P7S_UW |
17 | A.U14. Potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego | wykład, projekt | merytoryka projektu |
K_U01+++ |
P7S_UK P7S_UW |
18 | A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | wykład, projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_U02+++ |
P7S_UW |
19 | A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych | projekt | merytoryka projektu, prezentacja |
K_K01+++ |
P7S_KO P7S_KR |
20 | A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji | projekt | prezentacja projektu | ||
21 | A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty | projekt | prezentacja projektu |
K_K05+++ |
P7S_KK P7S_KO |
22 | A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | wykład, projekt | prezentacja projektu |
K_K02+++ |
P7S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | P01-P06 | MEK06 MEK08 | |
2 | TK02 | P07-P42 | MEK07 MEK08 MEK10 MEK11 MEK12 MEK13 MEK14 MEK15 MEK16 MEK17 MEK18 MEK19 MEK21 MEK22 | |
2 | TK03 | P43-P45 | MEK20 | |
2 | TK04 | W01-W02 | MEK01 MEK03 MEK09 | |
2 | TK05 | W03-W04 | MEK02 MEK04 | |
2 | TK06 | W05-W06 | MEK01 MEK02 MEK05 | |
2 | TK07 | W07-W08 | MEK03 MEK05 | |
2 | TK08 | W09-W10 | MEK01 MEK05 | |
2 | TK09 | W11-W12 | MEK01 | |
2 | TK10 | W13 | MEK05 | |
2 | TK11 | W14-W15 | MEK01 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
40.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | |||
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Obecności na wykładach. |
Projekt/Seminarium | Ocena z projektu, prezentacji poszczególnych etapów projektu i przeglądów, oraz końcowej prezentacji a także aktywność na zajęciach. |
Ocena końcowa | Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Martyka | A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland | 2024 |
2 | A. Martyka | Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia | 2024 |
3 | A. Martyka | Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja | 2023 |
4 | A. Martyka | Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa | 2023 |
5 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko | 2023 |
6 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina | 2023 |
7 | A. Martyka; G. Stojak | Przestrzenie muzealne w strukturze miasta | 2023 |
8 | D. Jopek; A. Martyka | Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego | 2023 |
9 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka | The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples | 2023 |
10 | W. Małek; A. Martyka | Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland | 2023 |
11 | Z. Chmura; A. Martyka | Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland | 2023 |
12 | A. Martyka | Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej | 2022 |
13 | A. Martyka | Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów | 2022 |
14 | A. Martyka; A. Tur | The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space | 2022 |
15 | D. Jopek; A. Martyka | Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe | 2022 |
16 | D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak | Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study | 2022 |
17 | A. Martyka | Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy | 2021 |
18 | A. Martyka | Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland | 2020 |
19 | A. Martyka | Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych | 2020 |
20 | A. Martyka | The truth of architecture as an expression of courage | 2020 |
21 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne | 2020 |
22 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Ulica i plac | 2020 |
23 | A. Martyka | The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function | 2019 |
24 | M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak | Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa | 2019 |