logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie architektoniczne i urbanistyczne z rewitalizacją

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 6577

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P45 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka

semestr 2: dr inż. arch. Cezary Szpytma

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Umiejętność rozwiązywania współczesnych problemów dotyczących rewitalizacji terenów zdegradowanych z perspektywy architektury i urbanistyki.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiotem zajęć jest proces rewitalizacji rozumiany jako złożoną i wielowymiarową transformację przestrzeni miejskich znajdujących się w kryzysie.

Materiały dydaktyczne: Zakres projektu rewitalizacji przekazany studentom na pierwszych zajęciach projektowych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Wantuch-Matla, D. Przestrzeń publiczna 2.0. Miasto u progu XXI wieku Księży Młyn. 2016
2 Jarczewski W. (red.) Przestrzenne aspekty rewitalizacji – śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe Instytut Rozwoju Miast. 2009
3 Kopeć M. Rewitalizacja miejskich obszarów zdegradowanych Wydawnictwo C. H. Beck. 2010
4 Martyka A., Prokopska A. Wielkoskalarne projekty rewitalizacji – wybrane przykłady Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury, JCEFA, t. XXXIV, z. 64 (3/II/17). 2017
5 Kołacz P., Wielgus P. Przepis na rewitalizację Fundacja dla Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego . 2016
6 Prokopska A., Martyka A. Miasto jako organizm przyjazny człowiekowi Budownictwo i Architektura 16(1), Politechnika Lubelska. 2017
7 Szczerek E. Rola rewitalizacji osiedli mieszkaniowych w kreowaniu ciągłości i komplementarności przestrzeni publicznych współczesnego miasta Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej. 2017
8 Zuziak Z. O tożsamości architektury Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. 2008
9 Dz. U. 2015 poz. 1777, Ustawa o rewitalizacji z dnia 9.10.2015 .
10 Kołacz P. Przepis na ulicę PZR EIKON. 2015
11 Martyka A. Jak uczynić miasto lepszym. Wybrane sposoby odnowy przestrzeni miejskich [w:] Zabudowa na obszarach zurbanizowanych, zagrożonych oraz trudnych Politechnika Świętokrzyska. 2017
12 Jopek D., Martyka A Miejski krajobraz nabrzeży rzecznych, [w:] Architektura w krajobrazie: harmonia - kompromis - konflikt Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. 2018
13 Martyka A. Rewitalizacja nabrzeży w Madrycie, Nowym Jorku i Londynie – wybrane przykłady, [w:] Rewitalizacja miast teoria, narzędzia, doświadczenia Instytut Rozwoju Miast. 2017
14 Solarek K. Urban Design in Town Planning. Current Issues and Dilemmas from the Polish and European Perspective Politechnika Warszawska. 2019
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Sudjic D. Język miast Karakter. 2016
2 Graham W. Miasta Wyśnione, Siedem wizji urbanistycznych, które kształtują nasz świat Karakter. 2016
3 Lokalny Program Rewitalizacji dla Gminy Miasto Rzeszów do roku 2023 .
4 SARP Polska Polityka Architektoniczna SARP, NCK. 2018
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Stowarzyszenie Forum Rewitalizacji http://www.forumrewitalizacji.pl/ .
2 Pracownia Zrównoważonego Rozwoju http://www.pzr.org.pl/ .
3 Krajowy Instytut Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa http://irm.krakow.pl/ .
4 Krajowe Centrum Wiedzy o Rewitalizacji rewitalizacja.gov.pl .
5 Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego Rzeszów http://bip.erzeszow.pl/ .
6 Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Rzeszowa http://bip.erzeszow.pl .
7 Strategia Rozwoju Rzeszowa do roku 2025 http://bip.erzeszow.pl/ .
8 Internetowe Centrum Rewitalizacji https://rewitalizacja.im.edu.pl/ .
9 Obserwatorium Polityki Miejskiej http://obserwatorium.miasta.pl/ .
10 Narodowy Instytut Architektury i Urabanistyki http://niaiu.pl/ .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończenie kursów projektowych na poprzednich latach studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu teorii i projektowania architektonicznego i urbanistycznego

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Biegle posługuje się rysunkiem technicznym, architektonicznym, umie wykonać makiety i wizualizacje 3d.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Pracuje w zespole, jest komunikatywny.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład, projekt merytoryka projektu, prezentacja K_W03+++
P7S_WG
P7S_WK
02 A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań wykład, projekt merytoryka projektu, prezentacja K_W02+++
P7S_WG
03 A.W3. Zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej wykład, projekt merytoryka projektu, prezentacja K_W02++
K_W03+++
K_W07+++
K_W13+
P7S_WG
P7S_WK
04 A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego wykład, projekt merytoryka projektu, prezentacja K_W06+++
P7S_WG
P7S_WK
05 A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami wykład, projekt merytoryka projektu, prezentacja K_W05+++
P7S_WG
P7S_WK
06 A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej wykład, projekt merytoryka projektu, prezentacja K_W10+++
P7S_WK
07 A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny wykład, projekt merytoryka projektu, prezentacja K_U03+++
P7S_UK
08 A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń wykład, projekt merytoryka projektu, prezentacja K_U01++
K_U03++
P7S_UK
P7S_UW
09 A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin wykład, projekt merytoryka projektu, prezentacja K_W10+++
P7S_WK
10 A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu wykład, projekt merytoryka projektu, prezentacja K_U03+++
P7S_UK
11 A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych wykład, projekt merytoryka projektu, prezentacja K_U02+++
P7S_UW
12 A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym wykład, projekt merytoryka projektu, prezentacja K_U03+++
P7S_UK
13 A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie wykład, projekt merytoryka projektu, prezentacja K_U01+++
P7S_UK
P7S_UW
14 A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego wykład, projekt merytoryka projektu, prezentacja K_U03+++
P7S_UK
15 A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach wykład, projekt merytoryka projektu, prezentacja K_U01+++
P7S_UK
P7S_UW
16 A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego wykład, projekt merytoryka projektu, prezentacja K_U02+++
P7S_UW
17 A.U14. Potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego wykład, projekt merytoryka projektu K_U01+++
P7S_UK
P7S_UW
18 A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym wykład, projekt merytoryka projektu, prezentacja K_U02+++
P7S_UW
19 A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych projekt merytoryka projektu, prezentacja K_K01+++
P7S_KO
P7S_KR
20 A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji projekt prezentacja projektu
21 A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty projekt prezentacja projektu K_K05+++
P7S_KK
P7S_KO
22 A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy wykład, projekt prezentacja projektu K_K02+++
P7S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Delimitacja terenu do projektu rewitalizacji. Analiza urbanistyczna wybranego obszaru zdegradowanego. P01-P06 MEK06 MEK08
2 TK02 Projekt rewitalizacji urbanistycznej wybranego obszaru znajdującego się w kryzysie. P07-P42 MEK07 MEK08 MEK10 MEK11 MEK12 MEK13 MEK14 MEK15 MEK16 MEK17 MEK18 MEK19 MEK21 MEK22
2 TK03 Prezentacja projektu i dyskusja przyjętych założeń i rozwiązań. P43-P45 MEK20
2 TK04 Proces rewitalizacji urbanistycznej – geneza, pojęcie, definicje i zakres działań. W01-W02 MEK01 MEK03 MEK09
2 TK05 Problemy urbanistyki a rewitalizacja. W03-W04 MEK02 MEK04
2 TK06 Rewitalizacja systemu zieleni miejskiej. W05-W06 MEK01 MEK02 MEK05
2 TK07 Rewitalizacja i podniesienie jakości zdegradowanch blokowisk. W07-W08 MEK03 MEK05
2 TK08 Przekształcenia obszarów zdegradowanych stref centralnych miast w Europie i na świecie. W09-W10 MEK01 MEK05
2 TK09 Problematyka rewitalizacji przestrzeni publicznych i ich wpływ na podniesienie atrakcyjności całego miasta: Rewitalizacja przestrzeni ulic i placów. W11-W12 MEK01
2 TK10 Rewitalizacja struktury miasta z wykorzystaniem wzorców projektowych Christophera Alexandra. W13 MEK05
2 TK11 Rewitalizacja nabrzeży w miastach europejskich i amerykańskich - wybrane przykłady. W14-W15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 40.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Obecności na wykładach.
Projekt/Seminarium Ocena z projektu, prezentacji poszczególnych etapów projektu i przeglądów, oraz końcowej prezentacji a także aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Martyka A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland 2024
2 A. Martyka Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia 2024
3 A. Martyka Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja 2023
4 A. Martyka Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa 2023
5 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko 2023
6 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina 2023
7 A. Martyka; G. Stojak Przestrzenie muzealne w strukturze miasta 2023
8 D. Jopek; A. Martyka Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego 2023
9 J. Figurska-Dudek; A. Martyka The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples 2023
10 W. Małek; A. Martyka Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland 2023
11 Z. Chmura; A. Martyka Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland 2023
12 A. Martyka Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej 2022
13 A. Martyka Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów 2022
14 A. Martyka; A. Tur The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space 2022
15 D. Jopek; A. Martyka Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe 2022
16 D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study 2022
17 A. Martyka Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy 2021
18 A. Martyka Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland 2020
19 A. Martyka Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych 2020
20 A. Martyka The truth of architecture as an expression of courage 2020
21 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne 2020
22 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Ulica i plac 2020
23 A. Martyka The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function 2019
24 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019