Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć: 6577
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P45 / 5 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka
semestr 2: dr inż. arch. Cezary Szpytma
Główny cel kształcenia: Umiejętność rozwiązywania współczesnych problemów dotyczących rewitalizacji terenów zdegradowanych ocenianych z punktu widzenia architektury i urbanistyki.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiotem zajęć jest rewitalizacja rozumiana jako złożony i wielowymiarowy proces zachodzący w przestrzeniach miejskich znajdujących się w kryzysie.
1 | Bryx M. (red.) | Rewitalizacja miast a przedsiębiorczość | Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. | 2012 |
2 | Wantuch-Matla, D. | Przestrzeń publiczna 2.0. Miasto u progu XXI wieku | Księży Młyn. | 2016 |
3 | Jarczewski W. (red.) | Przestrzenne aspekty rewitalizacji – śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe | Instytut Rozwoju Miast. | 2009 |
4 | Kopeć M. | Rewitalizacja miejskich obszarów zdegradowanych | Wydawnictwo C. H. Beck. | 2010 |
5 | Martyka A., Prokopska A. | Wielkoskalarne projekty rewitalizacji – wybrane przykłady | Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury, JCEFA, t. XXXIV, z. 64 (3/II/17). | 2017 |
6 | Noworól A. | Rewitalizacja jako wyzwanie polityki rozwoju | Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. | 2010 |
7 | Kołacz P., Wielgus P. | Przepis na rewitalizację | Fundacja dla Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego . | 2016 |
8 | Prokopska A., Martyka A. | Miasto jako organizm przyjazny człowiekowi | Budownictwo i Architektura 16(1), Politechnika Lubelska. | 2017 |
9 | Szczerek E. | Rola rewitalizacji osiedli mieszkaniowych w kreowaniu ciągłości i komplementarności przestrzeni publicznych współczesnego miasta | Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej. | 2017 |
10 | Wańkowicz, W. | Rewitalizacja i planowanie przestrzenne stref społecznie wykluczonych | Instytut Rozwoju Miast. | 2011 |
11 | Zuziak Z. | O tożsamości architektury | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. | 2008 |
12 | Dz. U. 2015 poz. 1777, Ustawa o rewitalizacji z dnia 9.10.2015 | . |
1 | Jacobs J. | Śmierć i życie wielkich miast Ameryki | Centrum Architektury. | 2013 |
2 | Rittenhouse M. | Nowy Jork. Od Mannahatty do Ground Zero | Wydawnictwo Czarne. | 2013 |
3 | Rykwert J. | Pokusa miejsca: przeszłość i przyszłość miast | Międzynarodowe Centrum Kultury. | 2013 |
4 | Sudjic D. | Język miast | Karakter. | 2016 |
5 | Graham W. | Miasta Wyśnione, Siedem wizji urbanistycznych, które kształtują nasz świat | Karakter. | 2016 |
6 | Lokalny Program Rewitalizacji dla Gminy Miasto Rzeszów do roku 2023 | . |
1 | Stowarzyszenie Forum Rewitalizacji | http://www.forumrewitalizacji.pl/ | . | |
2 | Pracownia Zrównoważonego Rozwoju | http://www.pzr.org.pl/ | . | |
3 | Krajowy Instytut Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa | http://irm.krakow.pl/ | . | |
4 | Krajowe Centrum Wiedzy o Rewitalizacji | rewitalizacja.gov.pl | . | |
5 | Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego Rzeszów | http://bip.erzeszow.pl/ | . | |
6 | Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Rzeszowa | http://bip.erzeszow.pl | . | |
7 | Strategia Rozwoju Rzeszowa do roku 2025 | http://bip.erzeszow.pl/ | . | |
8 | Internetowe Centrum Rewitalizacji | https://rewitalizacja.im.edu.pl/ | . | |
9 | Obserwatorium Polityki Miejskiej | http://obserwatorium.miasta.pl/ | . | |
10 | Narodowy Instytut Architektury i Urabanistyki | http://niaiu.pl/ | . |
Wymagania formalne: Ukończenie kursów projektowych na poprzednich latach studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu teorii i projektowania architektonicznego i urbanistycznego
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Biegle posługuje się rysunkiem technicznym, umie wykonać makietę / wizualizacje 3d.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Pracuje w zespole, jest komunikatywny.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma wiedzę o podstawowych pojęciach z zakresu rewitalizacji obszarów zdegradowanych. | wykład | prezentacja projeku |
K_W05+++ |
P7S_WG |
02 | Rozumie zasady organizacji oraz podstawy prawne procesu rewitalizacji. | wykład | projekt |
K_W15++ |
P7S_WG |
03 | Potrafi określić stopień degradacji struktur przestrzennych. | projekt zespołowy lub indywidualny | prezentacja projektu |
K_U08+++ K_U09++ |
P7S_UK P7S_UW |
04 | Potrafi dobrać odpowiedni sposób rewitalizacji analizowanego obszaru zdegradowanego. | projekt zespołowy lub indywidualny | prezentacja projektu |
K_W20+++ K_U07+++ |
P7S_UW P7S_WK |
05 | Rozumie wartości krajobrazu w obszarach zurbanizowanych. | wykład | prezentacja projketu |
K_K04+++ |
P7S_KK |
06 | Ma świadomość ekonomicznych, środowiskowych i społecznych aspektów rewitalizacji. | wykład | prezentacja projektu |
K_W22++ K_K03++ K_K04++ K_K14++ |
P7S_KK P7S_KO P7S_KR P7S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01-W02 | MEK01 | |
2 | TK02 | W04 | MEK06 | |
2 | TK03 | W05 | MEK01 MEK02 MEK05 | |
2 | TK04 | W09-W10 | MEK04 | |
2 | TK05 | W13-W14 | MEK06 | |
2 | TK06 | P01-P15 | MEK03 | |
2 | TK07 | P16-P42 | MEK03 MEK04 MEK05 | |
2 | TK08 | P43-P45 | MEK06 | |
2 | TK09 | W05-W06 | MEK03 MEK05 | |
2 | TK10 | W07-W08 | MEK05 | |
2 | TK11 | W13-W15 | MEK02 | |
2 | TK12 | W11-W12 | MEK02 MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
40.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
5.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
10.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
8.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. Inne: 2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | obecności na wykładach |
Projekt/Seminarium | Ocena z projektu, prezentacji poszczególnych etapów projektu i przeglądów, oraz końcowej prezentacji a także aktywności na zajęciach. |
Ocena końcowa | Ocena z prezentacji i projektu oraz obecności na wykładach |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Martyka | A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland | 2024 |
2 | A. Martyka | Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia | 2024 |
3 | A. Martyka; N. Przesmycka | Modelowanie i planowanie rozwoju miast: studium przypadku Lublina w kontekście wyzwań urbanistyki XXI wieku | 2024 |
4 | A. Martyka | Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja | 2023 |
5 | A. Martyka | Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa | 2023 |
6 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko | 2023 |
7 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina | 2023 |
8 | A. Martyka; G. Stojak | Przestrzenie muzealne w strukturze miasta | 2023 |
9 | D. Jopek; A. Martyka | Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego | 2023 |
10 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka | The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples | 2023 |
11 | W. Małek; A. Martyka | Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland | 2023 |
12 | Z. Chmura; A. Martyka | Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland | 2023 |
13 | A. Martyka | Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej | 2022 |
14 | A. Martyka | Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów | 2022 |
15 | A. Martyka; A. Tur | The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space | 2022 |
16 | D. Jopek; A. Martyka | Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe | 2022 |
17 | D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak | Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study | 2022 |
18 | A. Martyka | Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy | 2021 |
19 | A. Martyka | Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland | 2020 |
20 | A. Martyka | Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych | 2020 |
21 | A. Martyka | The truth of architecture as an expression of courage | 2020 |
22 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne | 2020 |
23 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Ulica i plac | 2020 |
24 | A. Martyka | The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function | 2019 |
25 | M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak | Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa | 2019 |