logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie urbanistyczne - rewitalizacja obszarów zdegradowanych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 6577

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P45 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka

semestr 2: dr inż. arch. Cezary Szpytma

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Umiejętność rozwiązywania współczesnych problemów dotyczących rewitalizacji terenów zdegradowanych ocenianych z punktu widzenia architektury i urbanistyki.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiotem zajęć jest rewitalizacja rozumiana jako złożony i wielowymiarowy proces zachodzący w przestrzeniach miejskich znajdujących się w kryzysie.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bryx M. (red.) Rewitalizacja miast a przedsiębiorczość Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. 2012
2 Wantuch-Matla, D. Przestrzeń publiczna 2.0. Miasto u progu XXI wieku Księży Młyn. 2016
3 Jarczewski W. (red.) Przestrzenne aspekty rewitalizacji – śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe Instytut Rozwoju Miast. 2009
4 Kopeć M. Rewitalizacja miejskich obszarów zdegradowanych Wydawnictwo C. H. Beck. 2010
5 Martyka A., Prokopska A. Wielkoskalarne projekty rewitalizacji – wybrane przykłady Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury, JCEFA, t. XXXIV, z. 64 (3/II/17). 2017
6 Noworól A. Rewitalizacja jako wyzwanie polityki rozwoju Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2010
7 Kołacz P., Wielgus P. Przepis na rewitalizację Fundacja dla Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego . 2016
8 Prokopska A., Martyka A. Miasto jako organizm przyjazny człowiekowi Budownictwo i Architektura 16(1), Politechnika Lubelska. 2017
9 Szczerek E. Rola rewitalizacji osiedli mieszkaniowych w kreowaniu ciągłości i komplementarności przestrzeni publicznych współczesnego miasta Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej. 2017
10 Wańkowicz, W. Rewitalizacja i planowanie przestrzenne stref społecznie wykluczonych Instytut Rozwoju Miast. 2011
11 Zuziak Z. O tożsamości architektury Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. 2008
12 Dz. U. 2015 poz. 1777, Ustawa o rewitalizacji z dnia 9.10.2015 .
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Jacobs J. Śmierć i życie wielkich miast Ameryki Centrum Architektury. 2013
2 Rittenhouse M. Nowy Jork. Od Mannahatty do Ground Zero Wydawnictwo Czarne. 2013
3 Rykwert J. Pokusa miejsca: przeszłość i przyszłość miast Międzynarodowe Centrum Kultury. 2013
4 Sudjic D. Język miast Karakter. 2016
5 Graham W. Miasta Wyśnione, Siedem wizji urbanistycznych, które kształtują nasz świat Karakter. 2016
6 Lokalny Program Rewitalizacji dla Gminy Miasto Rzeszów do roku 2023 .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Stowarzyszenie Forum Rewitalizacji http://www.forumrewitalizacji.pl/ .
2 Pracownia Zrównoważonego Rozwoju http://www.pzr.org.pl/ .
3 Krajowy Instytut Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa http://irm.krakow.pl/ .
4 Krajowe Centrum Wiedzy o Rewitalizacji rewitalizacja.gov.pl .
5 Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego Rzeszów http://bip.erzeszow.pl/ .
6 Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Rzeszowa http://bip.erzeszow.pl .
7 Strategia Rozwoju Rzeszowa do roku 2025 http://bip.erzeszow.pl/ .
8 Internetowe Centrum Rewitalizacji https://rewitalizacja.im.edu.pl/ .
9 Obserwatorium Polityki Miejskiej http://obserwatorium.miasta.pl/ .
10 Narodowy Instytut Architektury i Urabanistyki http://niaiu.pl/ .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończenie kursów projektowych na poprzednich latach studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu teorii i projektowania architektonicznego i urbanistycznego

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Biegle posługuje się rysunkiem technicznym, umie wykonać makietę / wizualizacje 3d.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Pracuje w zespole, jest komunikatywny.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma wiedzę o podstawowych pojęciach z zakresu rewitalizacji obszarów zdegradowanych. wykład prezentacja projeku K_W05+++
P7S_WG
02 Rozumie zasady organizacji oraz podstawy prawne procesu rewitalizacji. wykład projekt K_W15++
P7S_WG
03 Potrafi określić stopień degradacji struktur przestrzennych. projekt zespołowy lub indywidualny prezentacja projektu K_U08+++
K_U09++
P7S_UK
P7S_UW
04 Potrafi dobrać odpowiedni sposób rewitalizacji analizowanego obszaru zdegradowanego. projekt zespołowy lub indywidualny prezentacja projektu K_W20+++
K_U07+++
P7S_UW
P7S_WK
05 Rozumie wartości krajobrazu w obszarach zurbanizowanych. wykład prezentacja projketu K_K04+++
P7S_KK
06 Ma świadomość ekonomicznych, środowiskowych i społecznych aspektów rewitalizacji. wykład prezentacja projektu K_W22++
K_K03++
K_K04++
K_K14++
P7S_KK
P7S_KO
P7S_KR
P7S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Omówienie zróżnicowanych (w tym historycznych) przyczyn powstawania środowisk zdegradowanych w obszarach miejskich, podmiejskich i wiejskich. W01-W02 MEK01
2 TK02 Rozwój miast i przyczyny degradacji niektórych obszarów miejskich. W04 MEK06
2 TK03 Omówienie przykładów i sposobów zagospodarowania terenów zdegradowanych w mieście i poza miastem, oraz w obszarach poprzemysłowych. W05 MEK01 MEK02 MEK05
2 TK04 Rewitalizacja i podniesienie jakości zdegradowanch blokowisk. Przykłady realizacji W09-W10 MEK04
2 TK05 Przekształcenia i rewaloryzacja obszarów zdegradowanych w Europie i na świecie. Narzędzia i metody rewaloryzacji obszarów zdegradowanych. Ekonomiczne i społeczne aspekty rewitalizacji. W13-W14 MEK06
2 TK06 Delimitacja terenu do projektu rewitalizacji. Analiza urbanistyczna wybranego obszaru zdegradowanego. P01-P15 MEK03
2 TK07 Przygotowanie projektu architektonicznego dotyczącego wybranego obszaru zdegradowanego. P16-P42 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK08 Prezentacja projektu i dyskusja przyjętych założeń i rozwiązań. P43-P45 MEK06
2 TK09 Metody rewitalizacji przestrzeni miejskich z wykorzystaniem koncepcji projektowych opracowanych przez np. Ch. Alexandra, J. Jacobs, J. Gehla, W05-W06 MEK03 MEK05
2 TK10 Problematyka rewitalizacji przestrzeni publicznych i ich wpływ na podniesienie atrakcyjności całego miasta. W07-W08 MEK05
2 TK11 Studia przypadków w zakresie działań rewitalizacyjnych z akcentem na realizacje, które po dłuższym okresie użytkowania okazały się szczególnie udane. W13-W15 MEK02
2 TK12 Rewitalizacja nabrzeży w miastach europejskich i amerykańskich - wybrane przykłady. W11-W12 MEK02 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 40.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 8.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.
Inne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład obecności na wykładach
Projekt/Seminarium Ocena z projektu, prezentacji poszczególnych etapów projektu i przeglądów, oraz końcowej prezentacji a także aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena z prezentacji i projektu oraz obecności na wykładach

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Martyka A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland 2024
2 A. Martyka Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia 2024
3 A. Martyka; N. Przesmycka Modelowanie i planowanie rozwoju miast: studium przypadku Lublina w kontekście wyzwań urbanistyki XXI wieku 2024
4 A. Martyka Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja 2023
5 A. Martyka Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa 2023
6 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko 2023
7 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina 2023
8 A. Martyka; G. Stojak Przestrzenie muzealne w strukturze miasta 2023
9 D. Jopek; A. Martyka Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego 2023
10 J. Figurska-Dudek; A. Martyka The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples 2023
11 W. Małek; A. Martyka Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland 2023
12 Z. Chmura; A. Martyka Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland 2023
13 A. Martyka Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej 2022
14 A. Martyka Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów 2022
15 A. Martyka; A. Tur The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space 2022
16 D. Jopek; A. Martyka Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe 2022
17 D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study 2022
18 A. Martyka Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy 2021
19 A. Martyka Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland 2020
20 A. Martyka Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych 2020
21 A. Martyka The truth of architecture as an expression of courage 2020
22 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne 2020
23 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Ulica i plac 2020
24 A. Martyka The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function 2019
25 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019