logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie urbanistyczne - rewitalizacja obszarów zdegradowanych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2016/2017

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA, ARCHITEKTURA: KONSERWACJA ZABYTKÓW ARCHITEKTURY, ARCHITEKTURA: URBANISTYKA I PLANOWANIE PRZESTRZENNE

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 6577

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P45 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Cezary Szpytma

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Umiejętność rozwiązywania współczesnych problemów dotyczących rewitalizacji terenów zdegradowanych ocenianych z punktu widzenia architektury i urbanistyki.

Ogólne informacje o zajęciach: Celem modułu jest zdobycie przez studentów teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu rewitalizacji obszarów zdegradowanych. Ważnym aspektem jest uświadomienie studentów co do wagi problemu ponownego i wykorzystania obszarów zdegradowanych w kontekście ekonomii, środowiska i efektów społecznych. Całość kształcenia na module oparta jest o gruntowną analizę problemów konkretnej lokalizacji i wartościowych współczesnych przykładów analogicznych rozwiązań (głównie zagranicznych).

Materiały dydaktyczne: Dostępne na stronach domowych prowadzących grupy projektowe.

Inne: -

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Behr, Billert A., Kroning W., Muzioł-Wecławowicz A. Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody dzialania współczesnych procesów rewitalizacji. GTZ, UMIRM, Warszawa. 2003
2 Ministerstwo Infrastruktury Podręcznik rewitalizacji. Zasady procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji. Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Warszawa. 2003
3 Kaczmarek S. Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Łódź. 2001
4 Odnowa miast - rewitalizacja, rehabiilitacja, restrukturyzacja IGPiK, Kraków. 2000
5 Pęski W. Zarzadzanie zrównoważonym rozwojem miast. Warszawa. 1999
6 Starzewska-Sikora A. Instrumenty zarządzania rewitalizacją zdegradowanych terenów poprzemysłowych oraz obszarów odnowy mi Ekonomia i Środowisko, Białystok. 2007
7 Rewitaliz.ować czy adoptować obiekty pogórnicze - rozważania teoretyczne. art. dost. on-line http://www.min-pan.krakow.pl/Wydawnictwa/GSM2511/a01-Marciniak.pdf.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kaczamarek S. Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Łódź. 2001
2 Behr, Billert A., Kroning W., Muzioł-Wecławowicz A. Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody dzialania współczesnych procesów rewitalizacji. GTZ, UMIRM, Warszawa. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończenie kursów projektowych na poprzednich latach studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu teorii i projektowania architektonicznego i urbanistycznego, ogólne wiadomości na historii architektury przemysłowej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Biegle posługuje się rysunkiem technicznym, umie wykonać makietę / wizualizacje 3d.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Pracuje w zespole, jest komunikatywny.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma wiedzę o podstawowych pojęciach z zakresu rewitalizacji obszarów zdegradowanych. wykład egzamin cz. pisemna K_W05+++
T2A_W02+++
T2A_W05+++
T2A_W08+++
02 Rozumie zasady organizacji oraz podstawy prawne procesu rewitalizacji. wykład egzamin cz. pisemna K_W15++
T2A_W02++
T2A_W05++
T2A_W07++
T2A_W08++
T2A_W09++
T2A_W10++
03 Potrafi określić stopień degradacji struktur przestrzennych. projekt zespołowy lub indywidualny prezentacja projektu K_U08+++
K_U09++
T2A_U10++
T2A_U11+++
T2A_U15++
T2A_U16+++
T2A_U17++
T2A_U18+++
T2A_U19++
04 Potrafi dobrać odpowiedni sposób rewitalizacji analizowanego obszaru zdegradowanego. projekt zespołowy lub indywidualny prezentacja projektu K_W20+++
K_U07+++
T2A_W02++
T2A_W05++
T2A_W08+++
T2A_U10++
T2A_U11++
T2A_U15+++
T2A_U16++
T2A_U17++
T2A_U18+++
T2A_U19++
05 Rozumie wartości krajobrazu w obszarach zurbanizowanych. wykład egzamin cz. pisemna K_K04+++
T2A_K02++
T2A_K06+
06 Ma świadomość ekonomicznych, środowiskowych i społecznych aspektów rewitalizacji. wykład egzamin cz. pisemna K_W22++
K_K03++
K_K04++
K_K14++
T2A_W02++
T2A_W05++
T2A_W07++
T2A_W08++
T2A_W09++
T2A_W10++
T2A_K01++
T2A_K02++
T2A_K03++
T2A_K05++
T2A_K06+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Omówienie zróżnicowanych (w tym historycznych) przyczyn powstawania środowisk zdegradowanych w obszarach miejskich, podmiejskich i wiejskich. W01-W02 MEK01
2 TK02 Rozwój miast i degradacja ich dzielnic - przyczyny, rewitalizacja, odnowa. W04 MEK06
2 TK03 Omówienie przykładów i sposobów zagospodarowania terenów zdegradowanych w mieście i poza miastem, oraz w obszarach poprzemysłowych. W05 MEK01 MEK02 MEK05
2 TK04 Rewitalizacja i podniesienie jakości zdegradowanch blokowisk. Przykłady realizacji W09-W10 MEK04
2 TK05 Przekształcenia i rewaloryzacja obszarów zdegradowanych w Europie i na świecie. Narzędzia i metody rewaloryzacji obszarów zdegradowanych. Ekonomiczne i społeczne aspekty rewitalizacji. W13-W14 MEK06
2 TK06 Analizy wybranego obszaru zdegradowanego. P01-P15 MEK03
2 TK07 Przygotowanie projektu architektonicznego dotyczącego wybranego obszaru zdegradowanego. P16-P42 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK08 Prezentacja projektu i dyskusja przyjętych założeń i rozwiązań. P43-P45 MEK06
2 TK09 Możliwości i zagrożenia w rozwoju współczesnych miast wynikające z nowych technologii informacyjnych. W03 MEK01
2 TK10 Metody rewitalizacji przestrzeni miejskich z wykorzystaniem koncepcji projektowych opracowanych przez Ch. Alexandra, J. Jacobs, J. Gehla, K. Lyncha, G. Cullena, L. Kriera. W05-W06 MEK03 MEK05
2 TK11 Problematyka rewitalizacji przestrzeni publicznych i ich wpływ na podniesienie atrakcyjności całego miasta. W07-W08 MEK05
2 TK12 Studia przypadków w zakresie działań rewitalizacyjnych z akcentem na realizacje, które po dłuższym okresie użytkowania okazały się szczególnie udane. W13-W15 MEK02
2 TK13 Rewitalizacja nabrzeży w Madrycie, Nowym Jorku i Londynie – wybrane przykłady W11-W12 MEK02 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 40.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 8.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny z zakresu objętego wykładami.
Projekt/Seminarium Ocena z projektu na podstawie projektu, klauzur, końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena sumująca jako średnia ważona oceny z egzaminu (0,3 oceny końcowej) i projektu (0,7 oceny końcowej).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie