logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie zespołu śródmiejskiego

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 6576

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P60 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Beata Walicka-Góral

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy na temat zasad projektowania zespołu urbanistycznego w śródmieściu. Zdobycie umiejętności w zakresie analiz urbanistycznych, definiowania założeń programowo-przestrzennych i tworzenia optymalnej koncepcji zagospodarowania i zabudowy terenów miejskim z uwzględnieniem zasad kompozycji urbanistycznej i kształtowania optymalnego wizerunku miasta z szczególnym uwzględnieniem śródmieścia. Uzyskanie kompetencji pracy w zespole.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia poszerza wiedzę studenta na temat projektowania urbanistycznego ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania przestrzeni śródmieścia miasta.

Materiały dydaktyczne: prezentacje do wykładów, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe

Inne: Obowiązujące Rozporzadzenia, akty prawne i normy. Mapy miasta Rzeszowa 1 : 10000

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Christopher Alexander Język wzorców Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2008
2 Léon Krier Architektura wspólnoty Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria. 2011
3 Kazimierz Wejchert Elementy kompozycji urbanistycznej Arkady Warszawa. 1984.
4 J.M. Chmielewski Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast OWPW. 2010
5 Jan Gehl Życie między budynkami Wydawnictwo RAM. 2009
6 Kevin Lynch Obraz miasta Archi Volta Kraków. 2011
7 W. Czarnecki Planowanie Miast i Osiedli Państwowe Wydawnictwo Naukowe . 1965
8 Jan Gehl Miasta dla Ludzi Wydawnictwo RAM. 2014
9 Aleksander Wallis Miasto i przestrzeń Wydawnictwo PWN. 1977
10 Aleksander Wallis Informacja i gwar Państwowy Instytut Wydawniczy. 1979
11 Zbigniew Zuziak Strategie rewitalizacji przestrzeni śródmiejskiej Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. 1998
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Sławomir Gzel Wykłady o współczesnej urbanistyce Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚiA, kierunek Architektura

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma rozszerzoną wiedze z zakresu projektowania urbanistycznego, kompozycji urbanistycznej i przekształceń przestrzennych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętności sporządzania opracowań urbanistycznych, potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę z projektowania urbanistycznego w skali miasta i śródmieścia.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania urbanistycznego.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład egzamin cz. pisemna K_W02++
K_W03+++
K_W07++
K_W09++
P7S_WG
P7S_WK
02 A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań wykład egzamin cz. pisemna K_W02++
K_W06+++
P7S_WG
P7S_WK
03 A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego wykład egzamin cz. pisemna K_W06+++
K_W11++
P7S_WG
P7S_WK
04 A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami wykład egzamin cz. pisemna K_W02++
K_W03+++
K_W06++
K_W09+
P7S_WG
P7S_WK
05 A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej wykład egzamin cz. pisemna K_W02++
K_W03++
K_W11++
P7S_WG
P7S_WK
06 A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur wykład egzamin cz. pisemna K_W02++
K_W07++
P7S_WG
P7S_WK
07 A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin wykład egzamin cz. pisemna K_W03++
K_W07++
K_W11++
P7S_WG
P7S_WK
08 A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny projekt zespołowy i indywidualny prezentacja projektu K_U01+++
K_U05++
P7S_UK
P7S_UO
P7S_UU
P7S_UW
09 A.U3. Potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej projekt zespołowy i indywidualny prezentacja projektu K_U01++
K_U02++
P7S_UK
P7S_UW
10 A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń projekt zespołowy i indywidualny prezentacja projektu K_U01++
P7S_UK
P7S_UW
11 A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu projekt zespołowy i indywidualny prezentacja projektu K_U01++
P7S_UK
P7S_UW
12 A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych projekt zespołowy i indywidualny prezentacja projektu K_U01+++
P7S_UK
P7S_UW
13 A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt zespołowy i indywidualny prezentacja projektu K_U01++
K_U02++
P7S_UK
P7S_UW
14 A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie projekt zespołowy i indywidualny prezentacja projektu K_U04++
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
15 A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego projekt zespołowy i indywidualny prezentacja projektu K_U02+++
K_U05++
P7S_UO
P7S_UU
P7S_UW
16 A.U12. Potrafi oszacować czas potrzebny na realizację złożonego zadania projektowego projekt zespołowy i indywidualny prezentacja projektu K_U01++
P7S_UK
P7S_UW
17 A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt zespołowy i indywidualny prezentacja projektu K_U01++
K_U02++
P7S_UK
P7S_UW
18 A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych projekt zespołowy i indywidualny prezentacja projektu K_K02++
K_K03++
P7S_KO
P7S_KR
19 A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji projekt zespołowy i indywidualny prezentacja projektu K_K02+++
P7S_KO
20 A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty projekt zespołowy i indywidualny prezentacja projektu K_K02+++
K_K03++
P7S_KO
P7S_KR
21 A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt zespołowy i indywidualny prezentacja projektu K_K02+++
K_K03+++
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Miasto i jego strefy funkcjonalne. Centrum miasta i śródmieście. Przekształcenia kulturowe śródmieścia. Analizy urbanistyczne: ludnościowo-osiedleńcze, strukturalno-funkcjonalne, komunikacyjne, powiązania funkcjonalne w skali dzielnicy, śródmieścia. W01 - W04, P01-P12 MEK02 MEK05
1 TK02 Struktura funkcjonalno-przestrzenna miasta. Tkanka miejska, jej rola w mieście i śródmieściu. Rola i znaczenie wskaźników urbanistycznych. W05 - W06, P01-P24 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
1 TK03 Rola kompozycji urbanistycznej w mieście. Znaczenie detalu urbanistycznego i jego zastosowanie. Kompozycja urbanistyczna strefy śródmiejskiej. W07 - W08, P13-P60 MEK02 MEK07
1 TK04 Zespół śródmiejski, powiązania z układem istniejącym, dostępność i obsługa transportowa ośrodka śródmiejskiego. Usprawnienia komunikacji publicznej. Akustyka urbanistyczna i jej rola we współczesnej urbanistyce. W09 - W12, P01-P60 MEK01 MEK03 MEK05 MEK07
1 TK05 Kształtowanie przestrzeni publicznych. Kreacja atrakcyjnej i funkcjonalnej przestrzeni publicznej. Projekt urbanistyczne centrów miast w dużej skali. W13 - W15, P13-P60 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06
1 TK06 Część analityczna projektu. P01 - P16 MEK09 MEK10 MEK12 MEK14 MEK20
1 TK07 Faza koncepcyjna projektu, koncepcja komunikacji ogólnodostępnej, wytyczne programowo-wielkościowe zespołu śródmiejskiego. P16 - P24 MEK09 MEK11 MEK15 MEK16
1 TK08 Projekt koncepcyjny zespołu śródmiejskiego. P25 - P51 MEK08 MEK09 MEK11 MEK15 MEK16 MEK17 MEK18 MEK19 MEK20 MEK21
1 TK09 Projekt fragmentu przestrzeni publicznej z najbliższym otoczeniem projektowanego nowego centrum zespołu śródmiejskiego. P52- P60 MEK12 MEK13 MEK15 MEK16 MEK19 MEK20

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.50 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 25.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 60.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 7.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.50 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu pisemnego w formie eseju, lub krótkich ustrukturyzowanych pytań, lub testu wielokrotnego wyboru (MCQ – Multiple Choice Questions), lub testu wielokrotnej odpowiedzi (MRQ – Multiple Response Questions), lub testu wyboru (Tak/Nie), lub testu dopasowania odpowiedzi.
Projekt/Seminarium Średnia ważona ocena z projektu zespołowego 80% i projektu indywidualnego 20%
Ocena końcowa Średnia ważona oceny z egzaminu 30% i oceny końcowej z projektu semestralnego 70%.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 B. Walicka-Góral Środowisko akustyczne uzdrowisk - uzdrowisko Polańczyk 2023
2 B. Walicka-Góral; K. Woźniak Odpowiedzialna urbanizacja a komfort akustyczny w środowisku mieszkaniowym 2023
3 A. Hajduk; B. Walicka-Góral Zielona infrastruktura a komfort klimatyczny miast 2021
4 B. Walicka-Góral; D. Wojciechowska Niskoemisyjne i samowystarczalne budynki wsparciem gospodarki niskoemisyjnej miast 2021
5 B. Walicka-Góral Noise from refuse collection and disposal in residential developments in the context of Polish legal and formal conditions 2020