logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Seminarium dyplomowe cześć teoretyczna i praktyczna


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Dziekanat WBIŚiA
Kod zajęć:
6572
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 8 / C20 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora 1:
dr hab. inż. arch. prof. PRz Adam Rybka
Terminy konsultacji koordynatora:
według harmonogramu pracy jednostki
Imię i nazwisko koordynatora 2:
prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła
Imię i nazwisko koordynatora 3:
prof. dr hab. Michał Proksa
Terminy konsultacji koordynatora:
poniedziałek 7:45-8:30, wtorek 7:45-8:30 środa 7:45-8:30, 10:30-11:15
semestr 8:
prof. dr hab. inż. Lech Lichołai

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania zadań związanych z wykonywaną inżynierską pracą dyplomową. Doskonalenie umiejętności formułowania i prezentacji własnych opinii na temat rozwiązań projektowych, funkcjonalnych, materiałowych w architekturze i urbanistyce.

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł zawiera informacje związane z wymaganiami merytorycznymi i formalnymi dotyczącymi inżynierskich prac dyplomowych na kierunku architektura i urbanistyka oraz sposobów ich opracowania, prezentacji i dyskusji. W ramach modułu istnieją treści do wyboru: wybór elementu, zjawiska lub lokalizacji wykorzystywanych w projekcie

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Zenderowski R. Praca magisterska. Jak pisać i obronić. Wskazówki metodologiczne. CeDeWu. 2007
2 Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i S-ka, Poznań. 2001
3 Kotarbiński T. Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk. PWN, Warszawa. 1986
4 Zieliński J. Metodologia pracy naukowej Oficyna Wydawnicza Aspra, Warszawa. 2012
5 Kaczmarek Tadeusz T. Poradnik dla studentów piszących pracę licencjacką lub magisterską Warszawa, [dostęp w internecie: 28 kwietnia 2008]. 2005
6 Pieter J. Ogólna metodologia pracy naukowej Ossolineum, Wrocław. 1967
7 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Wyd. Arkady. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Przedmioty należące do modułów przewidzianych w planie pierwszych sześciu semestrów studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
W stopniu co najmniej dostatecznym ma wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego, urbanistycznego, konserwatorskiego i rozwiązań architektonicznych, urbanistycznych i konserwatorskich.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Potrafi zidentyfikować i rozwiązać zadania dotyczące projektowania.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, samodzielnie poszerza i uzupełnia wiedzę w zakresie nowoczesnych procedur i technologii.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 E.W1. zna i rozumie problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki w zakresie rozwiązywania problemów projektowych seminarium prezentacja projektu K-W01++
K-W05++
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 E.W2. zna i rozumie problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki przydatną do projektowania obiektów architektonicznych i zespołów urbanistycznych w kontekście społecznych, kulturowych, przyrodniczych, historycznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, integrując wiedzę zdobytą w trakcie studiów seminarium prezentacja projektu K-W03+++
K-W07++
P6S-WG
P6S-WK
MEK03 E.W3. zna i rozumie zasady, rozwiązania, konstrukcje, materiały budowlane stosowane przy wykonywaniu zadań inżynierskich z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego seminarium prezentacja projektu K-W10+++
P6S-WK
MEK04 E.W4. zna i rozumie problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki w kontekście wielobranżowego charakteru projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę współpracy z innymi specjalistami seminarium prezentacja projektu K-W11+++
K-W14++
P6S-WG
P6S-WK
MEK05 E.W5. zna i rozumie zasady profesjonalnej prezentacji koncepcji architektonicznych i urbanistycznych seminarium prezentacja projektu K-W12+++
K-W13+++
P6S-WK
MEK06 E.U1. potrafi dokonać analizy istniejących uwarunkowań, waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy oraz formułować wnioski do projektowania seminarium prezentacja projektu K-U01+++
K-U02++
K-U04+
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK07 E.U2. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny lub zespół urbanistyczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z przyjętym programem, uwzględniając aspekty pozatechniczne i integrując interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie studiów seminarium prezentacja projektu K-U01+++
K-U02+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK08 E.U3. potrafi przygotować zaawansowaną prezentację graficzną, pisemną i ustną własnych koncepcji projektowych w zakresie architektury i urbanistyki, spełniającą wymogi profesjonalnego zapisu właściwego dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego seminarium prezentacja projektu K-U03+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK09 E.S1. jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia oraz twórczej pracy w celu rozwiązywania problemów projektowych seminarium prezentacja projektu K-K01+++
K-K02++
K-K04++
P6S-KK
P6S-KO
P6S-KR
MEK10 E.S2. jest gotów do przyjęcia krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań i ustosunkowania się do niej w sposób jasny i rzeczowy seminarium prezentacja projektu K-K01+++
K-K02++
K-K03++
P6S-KK
P6S-KO
P6S-KR
MEK11 E.S3. jest gotów do posługiwania się technologiami informacyjnymi w celu integracji z innymi uczestnikami procesów i przedsięwzięć, w tym prezentacji projektów i przekazania opinii w sposób powszechnie zrozumiały seminarium prezentacja projektu K-K01+
P6S-KO
P6S-KR

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Wymagania merytoryczne i formalne dotyczące inżynierskiej pracy dyplomowej (projektu inżynierskiego) na kierunku architektura i urbanistyka. S01-S02 MEK01 MEK02
8 TK02 Charakterystyka podstawowych rodzajów prac dyplomowych: projektowe, badawcze, studialne. S03-S04 MEK01 MEK02
8 TK03 Przegląd tematyki prac dyplomowych wykonywanych przez studentów danej grupy seminaryjnej. S05-S06 MEK01 MEK02
8 TK04 Standardowe części pracy o charakterze: projektowym, badawczym i studialnym. S07-S08 MEK01 MEK02
8 TK05 Sposób doboru i wykorzystania źródeł związanych z tematyką pracy dyplomowej. S09-S10 MEK01 MEK02
8 TK06 Podstawowe metody i narzędzia projektowe lub badawcze wykorzystywane podczas realizacji pracy. S11-S12 MEK01 MEK02 MEK06
8 TK07 Metodyka opracowania i prezentacji wyników prac projektowych, badawczych i studialnych. S13-S14 MEK01
8 TK08 Zasady przygotowania części tekstowej, graficznej i poprawnej edycji pracy. S15-S16 MEK05 MEK08
8 TK09 Omówienie przygotowania do prezentacji, dyskusji i egzaminu dyplomowego. S17-S18 MEK05 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11
8 TK10 Prezentacja prac własnych dyplomantów. Dyskusja nad przyjętymi rozwiązaniami, metodami, wynikami i wnioskami prezentowanych prac. S19-S20 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 8) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8)
Zaliczenie (sem. 8)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat
Ocena końcowa Przygotowanie, prezentacja i obrona własnej pracy dyplomowej oraz aktywny udział w zajęciach i dyskusji nad prezentacjami prac innych studentów w grupie.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 J. Gosztyła; M. Gosztyła; P. Pasztor; K. Sikorski Railway station in Rzeszow – social impact building, building material structure survey 2025
2 M. Gosztyła; J. Kolak Projektowanie przestrzeni terapii dla osób ze spektrum autyzmu 2025
3 M. Gosztyła; T. Gosztyła; P. Pasztor; K. Sikorski Research on polychromies from the medieval period in the archcatedral basilica in Przemysl 2024
4 D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic 2023
5 K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation 2023
6 M. Proksa Dzieje architektury i budownictwa w Polsce do połowy XVIII wieku: podręcznik dla studentów architektury, budownictwa i inżynierii środowiska 2023
7 M. Proksa; M. Zub Jeszcze raz o architekturze pałacu w Zarzeczu 2023
8 M. Proksa Architektura neogotyckich budowli sakralnych obrządku łacińskiego w Przemyślu 2022
9 R. Mazur; A. Rybka Teoria i praktyka w działalności Zakładu Urbanistyki i Architektury na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej 2022
10 M. Gosztyła; B. Motyl Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku 2021
11 M. Gosztyła; K. Sikorski Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli 2021
12 M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder 2021
13 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021
14 M. Proksa Fazy budowy murowanego założenia zamkowego na Wzgórzu Zamkowym w Sandomierzu 2021
15 M. Proksa; M. Zub „Zapomniany” neoromański kościół w Zarzeczu – analiza architektoniczno-przestrzenna 2021
16 A. Brudnicka; A. Rybka Green IT Strategies: Information Management in Architectural Regenerative Design 2020
17 M. Chrzanowska; C. Michalakelis; R. Mitoula; S. Novak-Zezula; A. Rybka; S. Sulima; U. Trummer; M. Zielińska-Sitkiewicz How Structural Compensation Facilitates Health Care for the Homeless. A Comparative View on Four European Union Member States 2020
18 M. Gosztyła; K. Sikorski Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu 2020
19 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI 2020