logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Rysunek architektoniczny, techniki warsztatowe, modelowanie, malarstwo


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć:
6565
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2, 3, 4 / L105 / 7 ECTS / Z,Z,Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora 1:
dr hab. inż. arch. prof. PRz Anna Martyka
Imię i nazwisko koordynatora 2:
dr inż. arch. Cezary Szpytma
Imię i nazwisko koordynatora 3:
dr inż. arch. Igor Labuda
semestr 3:
dr Michał Rut , termin konsultacji Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki
semestr 2:
dr inż. arch. Joanna Figurska-Dudek
semestr 3:
dr inż. arch. Joanna Figurska-Dudek
semestr 3:
dr hab. prof. PRz Tomasz Tomaszek
semestr 4:
dr inż. arch. Joanna Figurska-Dudek
semestr 4:
dr hab. prof. PRz Tomasz Tomaszek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Sprawność posługiwania się rysunkiem jako narzędziem architekta, perspektywą malarską z zastosowaniem geometrii wykreślnej, wyczucie przestrzeni, wielkości, proporcji ze znajomością zasad projektowania, wrażliwość estetyczna, wyrobienie plastyczne, abstrakcyjne, filozoficzne myślenie i postrzeganie, zastosowanie technik artystycznych w pracy zawodowej.

Ogólne informacje o zajęciach:
Każde ćwiczenie rozpoczyna wykład wprowadzający, przybliżający tło opracowywanego tematu: nie tylko sprecyzowanie zadania do wykonania, ale rozszerzenie nakreślające potrzebę teoretycznej artystycznej refleksji i zastosowanie jej praktyczne - zawodowe, w projektowaniu, oraz: inspiracje ukierunkowujące, jak również komentarz autorski, nadający ogólny humanistyczny wymiar działaniu twórczemu i techniczny realny kształt ćwiczeniu plastycznemu. Ćwiczenia służą: rozwijaniu abstrakcyjnego twórczego myślenia i wrażliwości artystycznej, poznaniu technik malarskich, intermediów, multimediów i poszerzaniu warsztatu rysownika i designera, rozszerzone ćwiczenia z kolorystyki i kompozycji, przełożenie zagadnień projektowych na zadania plastyczne. Tematy - związane bezpośrednio z zagadnieniami projektowymi (architektonicznymi): kompozycja, przełożenie wartości ulotnych na kształty, przełożenie zadań projektanckich na plastyczne-malarskie (i vice versa), malarskie techniki szkicowe dla przedstawienia projektu, ćwiczenia graficzne na potrzeby warsztatu projektowego, umiejętność wydobycia cech istotnych projektu – podkreślenie wartości przestrzennych w wizualizacji, makiecie itp. W ramach modułu istnieją treści do wyboru: wybór elementu, zjawiska lub lokalizacji wykorzystywanych w projekcie

Materiały dydaktyczne:
Martwe natury, odlewy, modele, aktualności, wydarzenia kulturalne, zjawiska socjologiczne, wiedza profesjonalna

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Witruwiusz, tłum. z łac. Kazimierz Kumaniecki O architekturze ksiąg dziesięć PWN. 1956
2 Leszek Maluga, Autonomiczne rysunki architektoniczne Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. 2006
3 Anna Starmer Jak dobierać kolory. Inspirujące palety barw do projektowania wnętrz Arkady, Warszawa . 2005
4 Maria Rzepińska Siedem wieków malarstwa europejskiego Wydawnictwo Literackie, Kraków. 1973
5 Philip Jodidio Architecture Now! tomy 1 - 9 Taschen. 2010
6 Mo Zell Kurs rysunku architektonicznego. Narzędzia i techniki dla przedstawiania koncepcji architektonicznyc ABE Dom Wydawniczy, Warszawa . 2008
7 Eco U. Historia Piękna Dom Wydawniczy Rebis. 2009
8 Mizia M. Architektura w przestrzeni sztuk Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2013
9 Galitz, Kathryn Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Malarstwo Arkady. 2021
10 Wincencjusz-Patyny, Anita (red.) Admirałowie wyobraźni. Wydawnictwo Dwie Siostry. 2020
11 Chapman, Hugo Michelangelo. Drawings: Closer to Master The British Museum Press. 2006
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Karel Teissig Techniki rysunku Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. 1982

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student zarejestrowany na dany semestr

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Ogólna orientacja w historii sztuki, architektury i technik artystycznych, zainteresowania profesjonalne, zdolność abstrakcyjnego patrzenia i myślenia

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Przygotowanie rysunkowe poprzedzające studia - wstępne umiejętności rysunkowe

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Samodzielność i umiejętność pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 B.W8. zna i rozumie rolę i zastosowanie grafiki, rysunku i malarstwa oraz technologii informacyjnych w procesie projektowania architektonicznego i urbanistycznego laboratorium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-W03+++
K-W09+++
P6S-WK
MEK02 B.U1. potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich laboratorium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-W09+++
K-U01+++
K-K04+++
P6S-KK
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WK
MEK03 B.U2. potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze laboratorium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-W09+++
K-U01+++
K-K04++
P6S-KK
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Nauka i doskonalenie rysunku jako języka zawodowego - sposobu najszybszej i najprecyzyjniejszej komunikacji wszystkich zagadnień projektowych, prezentacji, porozumienia interdyscyplinarnego i międzyludzkiego, transpozycji treści na formę. Zajęcia kształcą umiejętność szybkiego celnego szkicu, precyzyjnego odwzorowania, pełnowartościowego obrazowego przekazu myśli, kształcą sprawność warsztatu i indywidualność wyrazu. L01-L30 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK01 Wykształcenie poczucia estetyki polegające na umiejętności doboru skali, proporcji, kolorystyki, efektu specjalnego i sposobu przedstawienia, nauka wyboru kierunku właściwych poszukiwań przestrzennych, designerskich i artystycznych wraz z umiejętnością doboru środka wyrazu (materiału, tekstury, połysku). L01-L45 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK01 Kształtowanie umiejętności studiów z natury, myślenia przestrzennego oraz swobodnej i twórczej interpretacji rzeczywistości. Kreska, walor, plama barwna i ich wzajemne relacje sposobem wyrażania przestrzeni na płaszczyźnie. Przedstawienie rozwiązań architektonicznych, funkcja, konstrukcja. Poszerzanie warsztatu plastycznego, wykorzystanie różnorodnych technik rysunkowych, malarskich. Modelowanie, collage, oraz inne cieczenia projektowe rozbudzające wrażliwość i zainteresowanie szeroko pojętą sztuka. L01-L30 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2)
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3)
Laboratorium (sem. 4) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Średnia ocena ze wszystkich rysunków/prac, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków
Ocena końcowa Średnia ocena ze wszystkich rysunków/prac, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków
Laboratorium Średnia ocena ze wszystkich rysunków/prac, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków
Ocena końcowa Średnia ocena ze wszystkich rysunków/prac, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków
Laboratorium Średnia ocena ze wszystkich rysunków/prac, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków
Ocena końcowa Średnia ocena ze wszystkich rysunków/prac, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Gajdek; I. Kasprzyk; A. Martyka; B. Ortyl Why don\'t children study outside? Limitation of Polish schools to use green spaces in the educational process before and during COVID-19 2025
2 M. Jagiełło; A. Martyka; E. Stachura Urban Quality in Growing Cities. The Case of Rzeszów in Poland 2025
3 R. Lichołai; A. Martyka; A. Sikorska; K. Sikorski; I. Skrzypczak Powódź w gospodarstwie domowym - postępowanie w przypadku nieprawidłowości rozwiązań prac remontowych budynku przedstawionych przez ubezpieczyciela; prawa ubezpieczonego 2025
4 R. Lichołai; A. Martyka; K. Sikorski; I. Skrzypczak Optymalizacja dostępności światła naturalnego z wykorzystaniem metodyki modelowania parametrycznego na przykładzie budynku mieszkalnego 2025
5 A. Martyka A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland 2024
6 A. Martyka Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia 2024
7 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Zielone miasta, zdrowe dzieci: wpływ miejskich parków i terenów zielonych na rozwój i dobrostan najmłodszego pokolenia 2024
8 A. Martyka; B. Stachurska-Oremus Wybrane problemy rewitalizacji zabytkowych założeń dworsko-parkowych. Przykład Parku Duchackiego w Krakowie 2024
9 A. Martyka; G. Stojak Parki publiczne miejskie, podworskie i przypałacowe jako przestrzenie wielofunkcyjne – perspektywa historyczna 2024
10 A. Martyka; G. Stojak Parki publiczne miejskie, podworskie i przypałacowe jako przestrzenie wielofunkcyjne – perspektywa interdyscyplinarna 2024
11 A. Martyka; N. Przesmycka Modelowanie i planowanie rozwoju miast: studium przypadku Lublina w kontekście wyzwań urbanistyki XXI wieku 2024
12 J. Dźwierzyńska; I. Labuda; F. Pugliese An Innovative Concept for 3D Sand-Printed Sustainable Refugee Shelters in a Sandy Desert in a Hot and Dry Climate 2024
13 J. Figurska-Dudek; M. Kuśmierska; A. Martyka; J. Owsiak; P. Pásztor; N. Sorek Enhancing the attractiveness of public library spaces a case study of selected branches in Rzeszów 2024
14 A. Martyka Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja 2023
15 A. Martyka Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa 2023
16 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko 2023
17 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina 2023
18 A. Martyka; G. Stojak Przestrzenie muzealne w strukturze miasta 2023
19 D. Jopek; A. Martyka Importance of medieval urban tissue in the contemporary realities of a rural commune in the Polish Subcarpathia. Cases of Dębowiec, Jaśliska and Osiek Jasielski 2023
20 D. Jopek; A. Martyka Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego 2023
21 J. Figurska-Dudek; A. Martyka The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples 2023
22 W. Małek; A. Martyka Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland 2023
23 Z. Chmura; A. Martyka Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland 2023
24 A. Martyka Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej 2022
25 A. Martyka Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów 2022
26 A. Martyka; A. Tur The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space 2022
27 C. Szpytma; M. Szpytma School architecture for primary education in a post-socialist country: a case study of Poland 2022
28 D. Jopek; A. Martyka Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe 2022
29 D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study 2022
30 I. Labuda Absorber automatyczny do dyssypacji energii kinetycznej 2022
31 I. Labuda Absorber energii kinetycznej 2022
32 A. Martyka Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy 2021
33 C. Szpytma; M. Szpytma Modułowy regał wspornikowy, meblowy 2021
34 C. Szpytma; M. Szpytma Regał modułowy 2021
35 C. Szpytma; M. Szpytma Regał ścienny 2021
36 C. Szpytma; M. Szpytma System regałowy wspornikowy 2021
37 C. Szpytma; M. Szpytma Transformacja zdekapitalizowanych obiektów na tymczasowe przestrzenie pracy. Studium przypadku 2021
38 J. Dźwierzyńska; I. Labuda Modeling of Curvilinear Steel Rod Structures Based on Minimal Surfaces 2021
39 A. Martyka Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland 2020
40 A. Martyka Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych 2020
41 A. Martyka The truth of architecture as an expression of courage 2020
42 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne 2020
43 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Ulica i plac 2020
44 C. Szpytma; M. Szpytma Mobilna wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
45 C. Szpytma; M. Szpytma Wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020