Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć: 6565
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2, 3, 4 / L105 / 7 ECTS / Z,Z,Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Cezary Szpytma
Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. arch. Igor Labuda
semestr 3: dr Michał Rut , termin konsultacji Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki
semestr 2: dr inż. arch. Joanna Figurska-Dudek
semestr 3: dr inż. arch. Joanna Figurska-Dudek
semestr 3: dr prof. PRz Tomasz Tomaszek
semestr 4: dr inż. arch. Joanna Figurska-Dudek
semestr 4: dr prof. PRz Tomasz Tomaszek
Główny cel kształcenia: Sprawność posługiwania się rysunkiem jako narzędziem architekta, perspektywą malarską z zastosowaniem geometrii wykreślnej, wyczucie przestrzeni, wielkości, proporcji ze znajomością zasad projektowania, wrażliwość estetyczna, wyrobienie plastyczne, abstrakcyjne, filozoficzne myślenie i postrzeganie, zastosowanie technik artystycznych w pracy zawodowej.
Ogólne informacje o zajęciach: Każde ćwiczenie rozpoczyna wykład wprowadzający, przybliżający tło opracowywanego tematu: nie tylko sprecyzowanie zadania do wykonania, ale rozszerzenie nakreślające potrzebę teoretycznej artystycznej refleksji i zastosowanie jej praktyczne - zawodowe, w projektowaniu, oraz: inspiracje ukierunkowujące, jak również komentarz autorski, nadający ogólny humanistyczny wymiar działaniu twórczemu i techniczny realny kształt ćwiczeniu plastycznemu. Ćwiczenia służą: rozwijaniu abstrakcyjnego twórczego myślenia i wrażliwości artystycznej, poznaniu technik malarskich, intermediów, multimediów i poszerzaniu warsztatu rysownika i designera, rozszerzone ćwiczenia z kolorystyki i kompozycji, przełożenie zagadnień projektowych na zadania plastyczne. Tematy - związane bezpośrednio z zagadnieniami projektowymi (architektonicznymi): kompozycja, przełożenie wartości ulotnych na kształty, przełożenie zadań projektanckich na plastyczne-malarskie (i vice versa), malarskie techniki szkicowe dla przedstawienia projektu, ćwiczenia graficzne na potrzeby warsztatu projektowego, umiejętność wydobycia cech istotnych projektu – podkreślenie wartości przestrzennych w wizualizacji, makiecie itp. W ramach modułu istnieją treści do wyboru: wybór elementu, zjawiska lub lokalizacji wykorzystywanych w projekcie
Materiały dydaktyczne: Martwe natury, odlewy, modele, aktualności, wydarzenia kulturalne, zjawiska socjologiczne, wiedza profesjonalna
1 | Witruwiusz, tłum. z łac. Kazimierz Kumaniecki | O architekturze ksiąg dziesięć | PWN. | 1956 |
2 | Leszek Maluga, | Autonomiczne rysunki architektoniczne | Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. | 2006 |
3 | Anna Starmer | Jak dobierać kolory. Inspirujące palety barw do projektowania wnętrz | Arkady, Warszawa . | 2005 |
4 | Maria Rzepińska | Siedem wieków malarstwa europejskiego | Wydawnictwo Literackie, Kraków. | 1973 |
5 | Philip Jodidio | Architecture Now! tomy 1 - 9 | Taschen. | 2010 |
6 | Mo Zell | Kurs rysunku architektonicznego. Narzędzia i techniki dla przedstawiania koncepcji architektonicznyc | ABE Dom Wydawniczy, Warszawa . | 2008 |
7 | Eco U. | Historia Piękna | Dom Wydawniczy Rebis. | 2009 |
8 | Mizia M. | Architektura w przestrzeni sztuk | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2013 |
9 | Galitz, Kathryn | Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Malarstwo | Arkady. | 2021 |
10 | Wincencjusz-Patyny, Anita (red.) | Admirałowie wyobraźni. | Wydawnictwo Dwie Siostry. | 2020 |
11 | Chapman, Hugo | Michelangelo. Drawings: Closer to Master | The British Museum Press. | 2006 |
1 | Karel Teissig | Techniki rysunku | Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. | 1982 |
Wymagania formalne: Student zarejestrowany na dany semestr
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ogólna orientacja w historii sztuki, architektury i technik artystycznych, zainteresowania profesjonalne, zdolność abstrakcyjnego patrzenia i myślenia
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Przygotowanie rysunkowe poprzedzające studia - wstępne umiejętności rysunkowe
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Samodzielność i umiejętność pracy w zespole
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | B.W8. zna i rozumie rolę i zastosowanie grafiki, rysunku i malarstwa oraz technologii informacyjnych w procesie projektowania architektonicznego i urbanistycznego | laboratorium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_W03+++ K_W09+++ |
P6S_WK |
02 | B.U1. potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich | laboratorium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_W09+++ K_U01+++ K_K04+++ |
P6S_KK P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW P6S_WK |
03 | B.U2. potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze | laboratorium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_W09+++ K_U01+++ K_K04++ |
P6S_KK P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW P6S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | L01-L30 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK01 | L01-L45 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
4 | TK01 | L01-L30 | MEK01 MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
5.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 2) | |||
Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | |||
Zaliczenie (sem. 3) | |||
Laboratorium (sem. 4) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 4) | Przygotowanie do konsultacji:
5.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 4) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Laboratorium | Średnia ocena ze wszystkich rysunków/prac, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków |
Ocena końcowa | Średnia ocena ze wszystkich rysunków/prac, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków |
Laboratorium | Średnia ocena ze wszystkich rysunków/prac, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków |
Ocena końcowa | Średnia ocena ze wszystkich rysunków/prac, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków |
Laboratorium | Średnia ocena ze wszystkich rysunków/prac, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków |
Ocena końcowa | Średnia ocena ze wszystkich rysunków/prac, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Martyka | A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland | 2024 |
2 | A. Martyka | Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia | 2024 |
3 | J. Dźwierzyńska; I. Labuda; F. Pugliese | An Innovative Concept for 3D Sand-Printed Sustainable Refugee Shelters in a Sandy Desert in a Hot and Dry Climate | 2024 |
4 | A. Martyka | Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja | 2023 |
5 | A. Martyka | Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa | 2023 |
6 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko | 2023 |
7 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina | 2023 |
8 | A. Martyka; G. Stojak | Przestrzenie muzealne w strukturze miasta | 2023 |
9 | D. Jopek; A. Martyka | Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego | 2023 |
10 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka | The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples | 2023 |
11 | W. Małek; A. Martyka | Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland | 2023 |
12 | Z. Chmura; A. Martyka | Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland | 2023 |
13 | A. Martyka | Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej | 2022 |
14 | A. Martyka | Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów | 2022 |
15 | A. Martyka; A. Tur | The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space | 2022 |
16 | C. Szpytma; M. Szpytma | School architecture for primary education in a post-socialist country: a case study of Poland | 2022 |
17 | D. Jopek; A. Martyka | Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe | 2022 |
18 | D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak | Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study | 2022 |
19 | I. Labuda | Absorber automatyczny do dyssypacji energii kinetycznej | 2022 |
20 | I. Labuda | Absorber energii kinetycznej | 2022 |
21 | A. Martyka | Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy | 2021 |
22 | C. Szpytma; M. Szpytma | Modułowy regał wspornikowy, meblowy | 2021 |
23 | C. Szpytma; M. Szpytma | Regał modułowy | 2021 |
24 | C. Szpytma; M. Szpytma | Regał ścienny | 2021 |
25 | C. Szpytma; M. Szpytma | System regałowy wspornikowy | 2021 |
26 | C. Szpytma; M. Szpytma | Transformacja zdekapitalizowanych obiektów na tymczasowe przestrzenie pracy. Studium przypadku | 2021 |
27 | J. Dźwierzyńska; I. Labuda | Modeling of Curvilinear Steel Rod Structures Based on Minimal Surfaces | 2021 |
28 | A. Martyka | Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland | 2020 |
29 | A. Martyka | Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych | 2020 |
30 | A. Martyka | The truth of architecture as an expression of courage | 2020 |
31 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne | 2020 |
32 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Ulica i plac | 2020 |
33 | C. Szpytma; M. Szpytma | Mobilna wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków | 2020 |
34 | C. Szpytma; M. Szpytma | Wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków | 2020 |
35 | A. Martyka | The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function | 2019 |
36 | C. Szpytma; M. Szpytma | Model of 21st century phisical learning environment (MoPLE21) | 2019 |
37 | M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak | Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa | 2019 |