logo
Karta przedmiotu
logo

Rysunek architektoniczny, techniki warsztatowe, modelowanie, modelarstwo

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 6565

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1, 2, 3, 4 / L150 / 11 ECTS / Z,Z,Z,Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Cezary Szpytma

Imię i nazwisko koordynatora 3: mgr inż. arch. Magdalena Janda

Imię i nazwisko koordynatora 4: dr prof. PRz Tomasz Tomaszek

Imię i nazwisko koordynatora 5: dr inż. arch. Igor Labuda

semestr 3: dr Michał Rut , termin konsultacji Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki

semestr 3: mgr inż. arch. Beata Raś-Grabowy , termin konsultacji Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki

semestr 1: dr inż. arch. Joanna Figurska-Dudek

semestr 4: dr inż. arch. Joanna Figurska-Dudek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Sprawność posługiwania się rysunkiem jako narzędziem architekta, perspektywą malarską z zastosowaniem geometrii wykreślnej, wyczucie przestrzeni, wielkości, proporcji ze znajomością zasad projektowania, wrażliwość estetyczna, wyrobienie plastyczne, abstrakcyjne, filozoficzne myślenie i postrzeganie, zastosowanie technik artystycznych w pracy zawodowej.

Ogólne informacje o zajęciach: Każde ćwiczenie rozpoczyna wykład wprowadzający, przybliżający tło opracowywanego tematu: nie tylko sprecyzowanie zadania do wykonania, ale rozszerzenie nakreślające potrzebę teoretycznej artystycznej refleksji i zastosowanie jej praktyczne - zawodowe, w projektowaniu, oraz: inspiracje ukierunkowujące, jak również komentarz autorski, nadający ogólny humanistyczny wymiar działaniu twórczemu i techniczny realny kształt ćwiczeniu plastycznemu. Ćwiczenia służą: rozwijaniu abstrakcyjnego twórczego myślenia i wrażliwości artystycznej, poznaniu technik malarskich, intermediów, multimediów i poszerzaniu warsztatu rysownika i designera, rozszerzone ćwiczenia z kolorystyki i kompozycji, przełożenie zagadnień projektowych na zadania plastyczne. Tematy - związane bezpośrednio z zagadnieniami projektowymi (architektonicznymi): kompozycja, przełożenie wartości ulotnych na kształty, przełożenie zadań projektanckich na plastyczne-malarskie (i vice versa), malarskie techniki szkicowe dla przedstawienia projektu, ćwiczenia graficzne na potrzeby warsztatu projektowego, umiejętność wydobycia cech istotnych projektu – podkreślenie wartości przestrzennych w wizualizacji, makiecie itp. W ramach modułu istnieją treści do wyboru: wybór elementu, zjawiska lub lokalizacji wykorzystywanych w projekcie

Materiały dydaktyczne: Martwe natury, odlewy, modele, aktualności, wydarzenia kulturalne, zjawiska socj., wiedza prof.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 red. Adam Budak Co to jest architektura? Antologia (What is Architecture? Anthology) , vol.2 Muzeum Sztuki I Techniki Japońskiej MANGGHA, Kraków. 2008
2 Witruwiusz, tłum. z łac. Kazimierz Kumaniecki O architekturze ksiąg dziesięć PWN. 1956
3 Klemens Krajewski Mała encyklopedia architektury i wnętrz Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. 1974
4 Peter Gőssel & Gabriele Leuthäuser Architektura XX wieku Taschen/TMC Art., Kőln. 2006
5 Leszek Maluga, Autonomiczne rysunki architektoniczne Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. 2006
6 Anna Starmer Jak dobierać kolory. Inspirujące palety barw do projektowania wnętrz Arkady, Warszawa . 2005
7 Maria Rzepińska Siedem wieków malarstwa europejskiego Wydawnictwo Literackie, Kraków. 1973
8 Bauhaus archiv/M. Droste Bauhaus 1919-1933 Taschen. 2006
9 Philip Jodidio Architecture Now! tomy 1 - 9 Taschen. 2010
10 Mo Zell Kurs rysunku architektonicznego. Narzędzia i techniki dla przedstawiania koncepcji architektonicznyc ABE Dom Wydawniczy, Warszawa . 2008
11 José M. Parramón i Muntsa Calbó Perspektywa w rysunku i malarstwie Wyd. Szkolne I Pedagog. Warszawa. 1993
12 Eco U. Historia Piękna Dom Wydawniczy Rebis. 2009
13 Mizia M. Architektura w przestrzeni sztuk Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Karel Teissig Techniki rysunku Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. 1982

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student zarejestrowany na dany semestr

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ogólna orientacja w historii sztuki, architektury i technik artystycznych, zainteresowania profesjonalne, zdolność abstrakcyjnego patrzenia i myślenia.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Przygotowanie rysunkowe poprzedzające studia - wstępne umiejętności rysunkowe.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Samodzielność i umiejętność pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 B.W8. zna i rozumie rolę i zastosowanie grafiki, rysunku i malarstwa oraz technologii informacyjnych w procesie projektowania architektonicznego i urbanistycznego laboratorium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_W03+++
K_W09+++
K_U01+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WK
02 B.U1. potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich laboratorium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_W09+++
K_U01+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WK
03 B.U2. potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze laboratorium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_W09+++
K_K04++
P6S_KK
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wprawa szybkiego szkicowania, konsekwentne i precyzyjne przeniesienie charakteru przedmiotu i obserwacji przestrzennych w dwuwymiar, celowość użycia światła i cienia, budowanie brył o zróżnicowanej strukturze i konfiguracji. Na poprawność rysunku składają się: - trafność obserwacji, - zastosowanie wiedzy profesjonalnej, kulturowej, ideologicznej, - sprawność warsztatowa, L01-L45 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK01 Nauka i doskonalenie rysunku jako języka zawodowego - sposobu najszybszej i najprecyzyjniejszej komunikacji wszystkich zagadnień projektowych, prezentacji , porozumienia interdyscyplinarnego i międzyludzkiego, transpozycji treści na formę. Zajęcia kształcąumiejętność szybkiego celnego szkicu, precyzyjnego odwzorowania, pełnowartościowego obrazowego przekazu myśli, kształcą sprawność warsztatu i indywidualność wyrazu. L01-L30 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK01 Wykształcenie poczucia estetyki polegające na umiejętności doboru skali, proporcji, kolorystyki, efektu specjalnego i sposobu przedstawienia, nauka wyboru kierunku właściwych poszukiwań przestrzennych, designerskich i artystycznych wraz z umiejętnością doboru środka wyrazu (materiału, tekstury, połysku). L01-L45 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK01 Student powinien wykazać się panowaniem i sprawnym posługiwaniem rysunkiem jako narzędziem zawodowym architekta, wyczucie przestrzeni, wielkości i proporcji, operowanie perspektywą malarską i zastosowanie geometrii wykreślnej, znajomością podstaw projektowania architektury, wrażliwością estetyczną, wyrobieniem plastycznym i umiejętnością abstrakcyjnego i filozoficznego sposobu postrzegania. L01-L30 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Inne: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 10.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1)
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2)
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 10.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3)
Laboratorium (sem. 4) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 10.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków
Ocena końcowa Średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków
Laboratorium Średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków
Ocena końcowa Średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków
Laboratorium Średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków
Ocena końcowa Średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków
Laboratorium Średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków
Ocena końcowa Średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Martyka A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland 2024
2 A. Martyka Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia 2024
3 J. Dźwierzyńska; I. Labuda; F. Pugliese An Innovative Concept for 3D Sand-Printed Sustainable Refugee Shelters in a Sandy Desert in a Hot and Dry Climate 2024
4 T. Tomaszek Conservation of Wooden Built Heritage in Poland—The Current State and Future Challenges 2024
5 A. Martyka Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja 2023
6 A. Martyka Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa 2023
7 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko 2023
8 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina 2023
9 A. Martyka; G. Stojak Przestrzenie muzealne w strukturze miasta 2023
10 D. Jopek; A. Martyka Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego 2023
11 J. Figurska-Dudek; A. Martyka The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples 2023
12 T. Tomaszek A study of abandoned Ukrainian wooden churches in Poland. Current state and conservation recommendations 2023
13 T. Tomaszek Authenticity and Wooden Architecture Preservation in Asia – a Chinese perspective 2023
14 W. Małek; A. Martyka Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland 2023
15 Z. Chmura; A. Martyka Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland 2023
16 A. Martyka Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej 2022
17 A. Martyka Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów 2022
18 A. Martyka; A. Tur The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space 2022
19 C. Fry; T. Tomaszek Preserving Australia’s Timber Heritage – Some Preliminary Guidelines for the Conservation of Slab Huts 2022
20 C. Szpytma; M. Szpytma School architecture for primary education in a post-socialist country: a case study of Poland 2022
21 D. Jopek; A. Martyka Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe 2022
22 D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study 2022
23 I. Labuda Absorber automatyczny do dyssypacji energii kinetycznej 2022
24 I. Labuda Absorber energii kinetycznej 2022
25 M. Janda Historia i rola głównego dworca kolejowego w rozwoju urbanistycznym Rzeszowa 2022
26 A. Martyka Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy 2021
27 C. Szpytma; M. Szpytma Modułowy regał wspornikowy, meblowy 2021
28 C. Szpytma; M. Szpytma Regał modułowy 2021
29 C. Szpytma; M. Szpytma Regał ścienny 2021
30 C. Szpytma; M. Szpytma System regałowy wspornikowy 2021
31 C. Szpytma; M. Szpytma Transformacja zdekapitalizowanych obiektów na tymczasowe przestrzenie pracy. Studium przypadku 2021
32 J. Dźwierzyńska; I. Labuda Modeling of Curvilinear Steel Rod Structures Based on Minimal Surfaces 2021
33 T. Tomaszek Miasta Polski wschodniej - impresje historyczne i wyzwania przyszłości 2021
34 T. Tomaszek Muzeum na wolnym powietrzu na terenie Parku Narodowego Great Smoky Mountains w USA. Kwestia autentyczności w ochronie krajobrazu kulturowo-przyrodniczego 2021
35 T. Tomaszek The Issue of Authenticity in Reconstruction of Wooden Building as an Interpretation of the Historical Site - Case Studies of Log Cabins from Tennessee State, USA 2021
36 T. Tomaszek The Role of the Kolbuszowa Folk Culture Open-Air Museum in Studies of Traditional Wooden Architecture of the Rzeszowiacy Ethnographic Group 2021
37 A. Martyka Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland 2020
38 A. Martyka Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych 2020
39 A. Martyka The truth of architecture as an expression of courage 2020
40 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne 2020
41 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Ulica i plac 2020
42 C. Szpytma; M. Szpytma Mobilna wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
43 C. Szpytma; M. Szpytma Wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
44 T. Tomaszek Authenticity in preservation of historical wooden architecture - problems and challenges 2020
45 T. Tomaszek Translokacja budynku drewnianego jako interpretacja miejsca historycznego – studium przypadku chat o konstrukcji zrębowej zlokalizowanych w stanie Tennessee, USA 2020
46 A. Martyka The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function 2019
47 C. Szpytma; M. Szpytma Model of 21st century phisical learning environment (MoPLE21) 2019
48 M. Gosztyła; M. Janda Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) 2019
49 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019