logo
Karta przedmiotu
logo

Sztuki plastyczne i techniki warsztatowe

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 6565

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1, 2, 3, 4 / L150 / 12 ECTS / Z,Z,Z,Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Cezary Szpytma

semestr 1: dr inż. arch. Igor Labuda , termin konsultacji Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki

semestr 3: dr inż. arch. Igor Labuda , termin konsultacji Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki

semestr 4: dr Michał Rut , termin konsultacji Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki

semestr 3: mgr inż. arch. Anna Prokop

semestr 4: dr prof. PRz Tomasz Tomaszek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Sprawność posługiwania się rysunkiem jako narzędziem architekta, perspektywą malarską z zastosowaniem geometrii wykreślnej, wyczucie przestrzeni, wielkości, proporcji ze znajomością zasad projektowania, wrażliwość estetyczna, wyrobienie plastyczne, abstrakcyjne, filozoficzne myślenie i postrzeganie, zastosowanie technik artystycznych w pracy zawodowej,

Ogólne informacje o zajęciach: Każde ćwiczenie rozpoczyna wykład wprowadzający, przybliżający tło opracowywanego tematu: nie tylko sprecyzowanie zadania do wykonania, ale rozszerzenie nakreślające potrzebę teoretycznej artystycznej refleksji i zastosowanie jej praktyczne - zawodowe, w projektowaniu, oraz: inspiracje ukierunkowujące, jak również komentarz autorski, nadający ogólny humanistyczny wymiar działaniu twórczemu i techniczny realny kształt ćwiczeniu plastycznemu. Ćwiczenia służą: rozwijaniu abstrakcyjnego twórczego myślenia i wrażliwości artystycznej, poznaniu technik malarskich, intermediów, multimediów i poszerzaniu warsztatu rysownika i designera, rozszerzone ćwiczenia z kolorystyki i kompozycji, przełożenie zagadnień projektowych na zadania plastyczne. Tematy - związane bezpośrednio z zagadnieniami projektowymi (architektonicznymi): kompozycja, przełożenie wartości ulotnych na kształty, przełożenie zadań projektanckich na plastyczne-malarskie (i vice versa), malarskie techniki szkicowe dla przedstawienia projektu, ćwiczenia graficzne na potrzeby warsztatu projektowego, umiejętność wydobycia cech istotnych projektu – podkreślenie wartości przestrzennych w wizualizacji, makiecie itp.

Materiały dydaktyczne: Martwe natury, odlewy, modele, aktualności, wydarzenia kulturalne, zjawiska socj., wiedza prof.

Inne: Orientacja i uczestnictwo w życiu nauk. i kulturalnym, wrażliwość obserwacji, perfekcja wykonania

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kenneth Frampton Modern Architecture. A critical history Thames & Hudson. 1990
2 red. Adam Budak Co to jest architektura? Antologia (What is Architecture? Anthology) , vol.2 Muzeum Sztuki I Techniki Japońskiej MANGGHA, Kraków. 2008
3 Witruwiusz, tłum. z łac. Kazimierz Kumaniecki O architekturze ksiąg dziesięć PWN. 1956
4 Klemens Krajewski Mała encyklopedia architektury I wnętrz Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. 1974
5 Peter Gőssel & Gabriele Leuthäuser Architektura XX wieku Taschen/TMC Art., Kőln. 2006
6 Małgorzata Mizia, O kompozycji malarskiej w projektowaniu architektonicznym ARCANA, Kraków. 1975
7 Michał Suffczyński, Rysunek Akwarela Sztuka komunikacji wizualnej Wyd. Hokus-Pokus, W-wa . 2010
8 Cristina Paredes Sketch: Public Buildings. How Architects Conceive Public Buildings. LOFT Publications, Barcelona . 2009
9 Leszek Maluga, Autonomiczne rysunki architektoniczne Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. 2006
10 AM-OMA/Rem Koolhaas/ &&&:Simon Brown, Jon Link Content TASCHEN Gmbh, Köln . 2004
11 Clemens Steenbergen Composing Landscapes. Analysis, Typology and Experiments for Design. Birkhäuser, Basel . 2008
12 MVRDV FARMAX. Excursions on Density 010 Publishers, Rotterdam. 2006
13 Ăgata Losantos, Daniela Santos Quartino, Bridget Vranckx Krajobraz miejski. Nowe trendy. Nowe inspiracje. Nowe rozwiązania. LOFT Publications, Top Mark Centre Warszawa. 2008
14 Anna Starmer Jak dobierać kolory. Inspirujące palety barw do projektowania wnętrz Arkady, Warszawa . 2005
15 Tomek Bagiński/ Jacek Dukaj Katedra Wydawnictwo Literackie, Kraków. 2003
16 Maria Rzepińska Siedem wieków malarstwa europejskiego Wydawnictwo Literackie, Kraków. 1973
17 Bauhaus archiv/M. Droste Bauhaus 1919-1933 Taschen. 2006
18 Ruhrberg/ Schneckenburger/ Fricke/ Honnef Art of the 20th Century. Painting. Sculpture. New Media. Photography Taschen. 2000
19 Ch.&P. Fiell, Design of the 20th Century Taschen. 1999
20 Philip Jodidio Architecture Now! tomy 1 - 9 Taschen. 2010
21 Mo Zell Kurs rysunku architektonicznego. Narzędzia i techniki dla przedstawiania koncepcji architektonicznyc ABE Dom Wydawniczy, Warszawa . 2008
22 José M. Parramón i Muntsa Calbó Perspektywa w rysunku i malarstwie Wyd. Szkolne I Pedagog. Warszawa. 1993
23 Alison Cole Świadectwa sztuki. Perspektywa. Ilustrowany przewodnik po teorii i technikach od renesansu do pop-ar Wyd. Dolnośląskie Sp.z o.o., Wrocław . 1993
24 Kazimierz Bartel Perspektywa malarska t.I i II PWN Warszawa. 1960
25 Leon Marek Suzin Perspektywa wykresowa dla architektów Arkady, Warszawa. 1974
26 Heinrich Wӧlfflin Podstawowe pojęcia historii sztuki Ossolineum, Wrocław. 1962

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Świadectwo maturalne

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ogólna orientacja w historii sztuki, architektury i technik artystycznych, zainteresowania profesjonalne zdolność abstrakcyjnego patrzenia i myślenia.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Przygotowanie rysunkowe poprzedzające studia - wstępne umiejętności rysunkowe.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Samodzielność i umiejętność pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Wykształcenie wrażliwości na piękno, projektanckiego poczucia estetyki, zdolności twórczego niestandardowego spojrzenia na potrzeby inwestora i inwestycji (poprzez dobór wartości plastycznych), umiejętności podmiotowego traktowania adresata i użytkownika architektury (poprzez dobór środków artystycznych) umiejętności spektakularnej prezentacji projektu (poprzez dobór technik artystycznych) projekt indywidualny - obraz w zadanej technice malarskiej (mieszanej), o określonym temacie i w indywidualnej interpretacji prezentacja projektu - klauzurowo prowadzone zajęcia tworzą galerię obrazów każdego studenta dokumentując indywidualność twórczą, sposób widzenia rzeczywistości , znajomość problemów profesjonalnych K_W15+
K_W16+
K_U51+
K_K14+
T1A_W02+
InzA2W07+
InzA3W08+
T1A_U07+
InzA7U15+
T1A_K01+++
T1A_K07++
02 Sprawnie posługuje się rysunkiem odręcznym oraz innymi technikami plastycznymi. praca artystyczna prezentacja projektu K_U51+++
T1A_U07++
InzA7U15++
03 Opanował merytorycznie rysunek szkicowy w technice trwałej wymagającej podejmowania szybkich, jednoznacznych decyzji i umiejętność precyzowania ich w formie graficznej. praca artystyczna prezentacja projektu K_U51+++
T1A_U07+
InzA7U15++
04 Rozbudowanie wyobraźni i wykształcenie wrażliwości estetycznej. praca artystyczna prezentacja projektu K_K14+++
T1A_K01+
T1A_K07+
05 Zna podstawowe elementy i zasady kompozycji artystycznej, obiektów architektonicznych i wnętrz urbanistycznych. praca artystyczna prezentacja projektu K_W15+++
T1A_W02++
InzA2W07+++
InzA3W08+
06 Wiedza w zakresie świadomego rozwiązywania i łączenia złożonych zagadnień problemowych dotyczących zarówno zagadnień stylistycznych, estetycznych i artystycznych oraz technicznych. praca artystyczna prezentacja projektu K_K14+++
T1A_K01+++
T1A_K07+
07 Dostrzega konieczność ciągłego rozwoju i poszerzania horyzontów. praca artystyczna prezentacja projektu K_K14+++
T1A_K01+++
T1A_K07++
08 Potrafi tworzyć działa artystyczne i architektoniczne indywidualnie i w zespole. praca artystyczna prezentacja projektu

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wprawa szybkiego szkicowania, konsekwentne i precyzyjne przeniesienie charakteru przedmiotu i obserwacji przestrzennych w dwuwymiar, celowość użycia światła i cienia, budowanie brył o zróżnicowanej strukturze i konfiguracji. Na poprawność rysunku składają się: - trafność obserwacji, - zastosowanie wiedzy profesjonalnej, kulturowej, ideologicznej, - sprawność warsztatowa, L01-L45 MEK01 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08
2 TK01 Nauka i doskonalenie rysunku jako języka zawodowego - sposobu najszybszej i najprecyzyjniejszej komunikacji wszystkich zagadnień projektowych, prezentacji , porozumienia interdyscyplinarnego i międzyludzkiego, transpozycji treści na formę. Zajęcia kształcąumiejętność szybkiego celnego szkicu, precyzyjnego odwzorowania, pełnowartościowego obrazowego przekazu myśli, kształcą sprawność warsztatu i indywidualność wyrazu. L01-L30 MEK01 MEK02 MEK04 MEK07 MEK08
3 TK01 Wykształcenie poczucia estetyki polegające na umiejętności doboru skali, proporcji, kolorystyki, efektu specjalnego i sposobu przedstawienia, nauka wyboru kierunku właściwych poszukiwań przestrzennych, designerskich i artystycznych wraz z umiejętnością doboru środka wyrazu (materiału, tekstury, połysku). L01-L45 MEK01 MEK02 MEK06 MEK07 MEK08
4 TK01 Student powinien wykazać się panowaniem i sprawnym posługiwaniem rysunkiem jako narzędziem zawodowym architekta, wyczucie przestrzeni, wielkości i proporcji, operowanie perspektywą malarską i zastosowanie geometrii wykreślnej, znajomością podstaw projektowania architektury, wrażliwością estetyczną, wyrobieniem plastycznym i umiejętnością abstrakcyjnego i filozoficznego sposobu postrzegania. L01-L30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Inne: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 10.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1)
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 50.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2)
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 45.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3)
Laboratorium (sem. 4) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Udział w konsultacjach: 20.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)
Ocena końcowa Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)
Laboratorium Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)
Ocena końcowa Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)
Laboratorium Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)
Ocena końcowa Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)
Laboratorium Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)
Ocena końcowa Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Martyka A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland 2024
2 A. Martyka Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia 2024
3 A. Martyka; N. Przesmycka Modelowanie i planowanie rozwoju miast: studium przypadku Lublina w kontekście wyzwań urbanistyki XXI wieku 2024
4 A. Martyka Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja 2023
5 A. Martyka Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa 2023
6 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko 2023
7 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina 2023
8 A. Martyka; G. Stojak Przestrzenie muzealne w strukturze miasta 2023
9 D. Jopek; A. Martyka Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego 2023
10 J. Figurska-Dudek; A. Martyka The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples 2023
11 W. Małek; A. Martyka Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland 2023
12 Z. Chmura; A. Martyka Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland 2023
13 A. Martyka Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej 2022
14 A. Martyka Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów 2022
15 A. Martyka; A. Tur The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space 2022
16 C. Szpytma; M. Szpytma School architecture for primary education in a post-socialist country: a case study of Poland 2022
17 D. Jopek; A. Martyka Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe 2022
18 D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study 2022
19 A. Martyka Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy 2021
20 C. Szpytma; M. Szpytma Modułowy regał wspornikowy, meblowy 2021
21 C. Szpytma; M. Szpytma Regał modułowy 2021
22 C. Szpytma; M. Szpytma Regał ścienny 2021
23 C. Szpytma; M. Szpytma System regałowy wspornikowy 2021
24 C. Szpytma; M. Szpytma Transformacja zdekapitalizowanych obiektów na tymczasowe przestrzenie pracy. Studium przypadku 2021
25 A. Martyka Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland 2020
26 A. Martyka Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych 2020
27 A. Martyka The truth of architecture as an expression of courage 2020
28 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne 2020
29 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Ulica i plac 2020
30 C. Szpytma; M. Szpytma Mobilna wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
31 C. Szpytma; M. Szpytma Wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
32 A. Martyka The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function 2019
33 C. Szpytma; M. Szpytma Model of 21st century phisical learning environment (MoPLE21) 2019
34 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019