logo
Karta przedmiotu
logo

Sztuki plastyczne i techniki warsztatowe

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2016/2017

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 6565

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1, 2, 3, 4 / L150 / 12 ECTS / Z,Z,Z,Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka

semestr 1: dr inż. arch. Igor Labuda , termin konsultacji Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki

semestr 3: dr inż. arch. Igor Labuda , termin konsultacji Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki

semestr 1: dr prof. PRz Tomasz Tomaszek

semestr 1: mgr inż. arch. Ewelina Gotkowska

semestr 2: dr prof. PRz Tomasz Tomaszek

semestr 2: dr inż. arch. Cezary Szpytma

semestr 4: mgr inż. arch. Ewelina Gotkowska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Sprawność posługiwania się rysunkiem jako narzędziem architekta, perspektywą malarską z zastosowaniem geometrii wykreślnej, wyczucie przestrzeni, wielkości, proporcji ze znajomością zasad projektowania, wrażliwość estetyczna, wyrobienie plastyczne, abstrakcyjne, filozoficzne myślenie i postrzeganie, zastosowanie technik artystycznych w pracy zawodowej,

Ogólne informacje o zajęciach: Każde ćwiczenie rozpoczyna wykład wprowadzający, przybliżający tło opracowywanego tematu: nie tylko sprecyzowanie zadania do wykonania, ale rozszerzenie nakreślające potrzebę teoretycznej artystycznej refleksji i zastosowanie jej praktyczne - zawodowe, w projektowaniu, oraz: inspiracje ukierunkowujące, jak również komentarz autorski, nadający ogólny humanistyczny wymiar działaniu twórczemu i techniczny realny kształt ćwiczeniu plastycznemu. Ćwiczenia służą: rozwijaniu abstrakcyjnego twórczego myślenia i wrażliwości artystycznej, poznaniu technik malarskich, intermediów, multimediów i poszerzaniu warsztatu rysownika i designera, rozszerzone ćwiczenia z kolorystyki i kompozycji, przełożenie zagadnień projektowych na zadania plastyczne. Tematy - związane bezpośrednio z zagadnieniami projektowymi (architektonicznymi): kompozycja, przełożenie wartości ulotnych na kształty, przełożenie zadań projektanckich na plastyczne-malarskie (i vice versa), malarskie techniki szkicowe dla przedstawienia projektu, ćwiczenia graficzne na potrzeby warsztatu projektowego, umiejętność wydobycia cech istotnych projektu – podkreślenie wartości przestrzennych w wizualizacji, makiecie itp.

Materiały dydaktyczne: Martwe natury, odlewy, modele, aktualności, wydarzenia kulturalne, zjawiska socj., wiedza prof.

Inne: Orientacja i uczestnictwo w życiu nauk. i kulturalnym, wrażliwość obserwacji, perfekcja wykonania

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kenneth Frampton Modern Architecture. A critical history Thames & Hudson. 1990
2 red. Adam Budak Co to jest architektura? Antologia (What is Architecture? Anthology) , vol.2 Muzeum Sztuki I Techniki Japońskiej MANGGHA, Kraków. 2008
3 Witruwiusz, tłum. z łac. Kazimierz Kumaniecki O architekturze ksiąg dziesięć PWN. 1956
4 Klemens Krajewski Mała encyklopedia architektury I wnętrz Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. 1974
5 Peter Gőssel & Gabriele Leuthäuser Architektura XX wieku Taschen/TMC Art., Kőln. 2006
6 Małgorzata Mizia, O kompozycji malarskiej w projektowaniu architektonicznym ARCANA, Kraków. 1975
7 Michał Suffczyński, Rysunek Akwarela Sztuka komunikacji wizualnej Wyd. Hokus-Pokus, W-wa . 2010
8 Cristina Paredes Sketch: Public Buildings. How Architects Conceive Public Buildings. LOFT Publications, Barcelona . 2009
9 Leszek Maluga, Autonomiczne rysunki architektoniczne Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. 2006
10 AM-OMA/Rem Koolhaas/ &&&:Simon Brown, Jon Link Content TASCHEN Gmbh, Köln . 2004
11 Clemens Steenbergen Composing Landscapes. Analysis, Typology and Experiments for Design. Birkhäuser, Basel . 2008
12 MVRDV FARMAX. Excursions on Density 010 Publishers, Rotterdam. 2006
13 Ăgata Losantos, Daniela Santos Quartino, Bridget Vranckx Krajobraz miejski. Nowe trendy. Nowe inspiracje. Nowe rozwiązania. LOFT Publications, Top Mark Centre Warszawa. 2008
14 Anna Starmer Jak dobierać kolory. Inspirujące palety barw do projektowania wnętrz Arkady, Warszawa . 2005
15 Tomek Bagiński/ Jacek Dukaj Katedra Wydawnictwo Literackie, Kraków. 2003
16 Maria Rzepińska Siedem wieków malarstwa europejskiego Wydawnictwo Literackie, Kraków. 1973
17 Bauhaus archiv/M. Droste Bauhaus 1919-1933 Taschen. 2006
18 Ruhrberg/ Schneckenburger/ Fricke/ Honnef Art of the 20th Century. Painting. Sculpture. New Media. Photography Taschen. 2000
19 Ch.&P. Fiell, Design of the 20th Century Taschen. 1999
20 Philip Jodidio Architecture Now! tomy 1 - 9 Taschen. 2010
21 Mo Zell Kurs rysunku architektonicznego. Narzędzia i techniki dla przedstawiania koncepcji architektonicznyc ABE Dom Wydawniczy, Warszawa . 2008
22 José M. Parramón i Muntsa Calbó Perspektywa w rysunku i malarstwie Wyd. Szkolne I Pedagog. Warszawa. 1993
23 Alison Cole Świadectwa sztuki. Perspektywa. Ilustrowany przewodnik po teorii i technikach od renesansu do pop-ar Wyd. Dolnośląskie Sp.z o.o., Wrocław . 1993
24 Kazimierz Bartel Perspektywa malarska t.I i II PWN Warszawa. 1960
25 Leon Marek Suzin Perspektywa wykresowa dla architektów Arkady, Warszawa. 1974
26 Heinrich Wӧlfflin Podstawowe pojęcia historii sztuki Ossolineum, Wrocław. 1962

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Świadectwo maturalne

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ogólna orientacja w historii sztuki, architektury i technik artystycznych, zainteresowania profesjonalne zdolność abstrakcyjnego patrzenia i myślenia.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Przygotowanie rysunkowe poprzedzające studia - wstępne umiejętności rysunkowe.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Samodzielność i umiejętność pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Wykształcenie wrażliwości na piękno, projektanckiego poczucia estetyki, , zdolności twórczego niestandardowego spojrzenia na potrzeby inwestora i inwestycji (poprzez dobór wartości plastycznych), umiejętności podmiotowego traktowania adresata i użytkownika architektury (poprzez dobór środków artystycznych) umiejętności spektakularnej prezentacji projektu (poprzez dobór techniki i tworzywa artystyc projekt indywidualny - obraz w zadanej technice malarskiej (mieszanej), o określonym temacie i w indywidualnej interpretacji prezentacja projektu - klauzurowo prowadzone zajęcia tworzą galerię obrazów każdego studenta dokumentując indywidualność twórczą, sposób widzenia rzeczywistości , znajomość problemów profesjonalnych o K_W15+
K_W16+
K_U51+
K_K14+
T1A_W02+
InzA2W07+
InzA3W08+
T1A_U07+
InzA7U15+
T1A_K01+++
T1A_K07++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wprawa szybkiego szkicowania, konsekwentne i precyzyjne przeniesienie charakteru przedmiotu i obserwacji przestrzennych w dwuwymiar, celowość użycia światła i cienia, budowanie brył o zróżnicowanej strukturze i konfiguracji. Na poprawność rysunku składają się: - trafność obserwacji, - zastosowanie wiedzy profesjonalnej, kulturowej, ideologicznej, - sprawność warsztatowa, L01-L45 MEK01
2 TK01 Nauka i doskonalenie rysunku jako języka zawodowego - sposobu najszybszej i najprecyzyjniejszej komunikacji wszystkich zagadnień projektowych, prezentacji , porozumienia interdyscyplinarnego i międzyludzkiego, transpozycji treści na formę. Zajęcia kształcąumiejętność szybkiego celnego szkicu, precyzyjnego odwzorowania, pełnowartościowego obrazowego przekazu myśli, kształcą sprawność warsztatu i indywidualność wyrazu. L01-L30 MEK01
3 TK01 Wykształcenie poczucia estetyki polegające na umiejętności doboru skali, proporcji, kolorystyki, efektu specjalnego i sposobu przedstawienia, nauka wyboru kierunku właściwych poszukiwań przestrzennych, designerskich i artystycznych wraz z umiejętnością doboru środka wyrazu (materiału, tekstury, połysku). L01-L45 MEK01
4 TK01 Student powinien wykazać się panowaniem i sprawnym posługiwaniem rysunkiem jako narzędziem zawodowym architekta, wyczucie przestrzeni, wielkości i proporcji, operowanie perspektywą malarską i zastosowanie geometrii wykreślnej, znajomością podstaw projektowania architektury, wrażliwością estetyczną, wyrobieniem plastycznym i umiejętnością abstrakcyjnego i filozoficznego sposobu postrzegania. L01-L30 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Inne: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 10.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1)
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 50.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2)
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 45.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3)
Laboratorium (sem. 4) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Udział w konsultacjach: 20.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)
Ocena końcowa Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)
Laboratorium Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)
Ocena końcowa Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)
Laboratorium Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)
Ocena końcowa Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)
Laboratorium Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)
Ocena końcowa Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie