Cykl kształcenia: 2016/2017
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć: 6565
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1, 2, 3, 4 / L150 / 12 ECTS / Z,Z,Z,Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka
semestr 1: dr inż. arch. Igor Labuda , termin konsultacji Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki
semestr 3: dr inż. arch. Igor Labuda , termin konsultacji Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki
semestr 1: dr prof. PRz Tomasz Tomaszek
semestr 1: mgr inż. arch. Ewelina Gotkowska
semestr 2: dr prof. PRz Tomasz Tomaszek
semestr 2: dr inż. arch. Cezary Szpytma
semestr 4: mgr inż. arch. Ewelina Gotkowska
Główny cel kształcenia: Sprawność posługiwania się rysunkiem jako narzędziem architekta, perspektywą malarską z zastosowaniem geometrii wykreślnej, wyczucie przestrzeni, wielkości, proporcji ze znajomością zasad projektowania, wrażliwość estetyczna, wyrobienie plastyczne, abstrakcyjne, filozoficzne myślenie i postrzeganie, zastosowanie technik artystycznych w pracy zawodowej,
Ogólne informacje o zajęciach: Każde ćwiczenie rozpoczyna wykład wprowadzający, przybliżający tło opracowywanego tematu: nie tylko sprecyzowanie zadania do wykonania, ale rozszerzenie nakreślające potrzebę teoretycznej artystycznej refleksji i zastosowanie jej praktyczne - zawodowe, w projektowaniu, oraz: inspiracje ukierunkowujące, jak również komentarz autorski, nadający ogólny humanistyczny wymiar działaniu twórczemu i techniczny realny kształt ćwiczeniu plastycznemu. Ćwiczenia służą: rozwijaniu abstrakcyjnego twórczego myślenia i wrażliwości artystycznej, poznaniu technik malarskich, intermediów, multimediów i poszerzaniu warsztatu rysownika i designera, rozszerzone ćwiczenia z kolorystyki i kompozycji, przełożenie zagadnień projektowych na zadania plastyczne. Tematy - związane bezpośrednio z zagadnieniami projektowymi (architektonicznymi): kompozycja, przełożenie wartości ulotnych na kształty, przełożenie zadań projektanckich na plastyczne-malarskie (i vice versa), malarskie techniki szkicowe dla przedstawienia projektu, ćwiczenia graficzne na potrzeby warsztatu projektowego, umiejętność wydobycia cech istotnych projektu – podkreślenie wartości przestrzennych w wizualizacji, makiecie itp.
Materiały dydaktyczne: Martwe natury, odlewy, modele, aktualności, wydarzenia kulturalne, zjawiska socj., wiedza prof.
Inne: Orientacja i uczestnictwo w życiu nauk. i kulturalnym, wrażliwość obserwacji, perfekcja wykonania
1 | Kenneth Frampton | Modern Architecture. A critical history | Thames & Hudson. | 1990 |
2 | red. Adam Budak | Co to jest architektura? Antologia (What is Architecture? Anthology) , vol.2 | Muzeum Sztuki I Techniki Japońskiej MANGGHA, Kraków. | 2008 |
3 | Witruwiusz, tłum. z łac. Kazimierz Kumaniecki | O architekturze ksiąg dziesięć | PWN. | 1956 |
4 | Klemens Krajewski | Mała encyklopedia architektury I wnętrz | Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. | 1974 |
5 | Peter Gőssel & Gabriele Leuthäuser | Architektura XX wieku | Taschen/TMC Art., Kőln. | 2006 |
6 | Małgorzata Mizia, | O kompozycji malarskiej w projektowaniu architektonicznym | ARCANA, Kraków. | 1975 |
7 | Michał Suffczyński, | Rysunek Akwarela Sztuka komunikacji wizualnej | Wyd. Hokus-Pokus, W-wa . | 2010 |
8 | Cristina Paredes | Sketch: Public Buildings. How Architects Conceive Public Buildings. | LOFT Publications, Barcelona . | 2009 |
9 | Leszek Maluga, | Autonomiczne rysunki architektoniczne | Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. | 2006 |
10 | AM-OMA/Rem Koolhaas/ &&&:Simon Brown, Jon Link | Content | TASCHEN Gmbh, Köln . | 2004 |
11 | Clemens Steenbergen | Composing Landscapes. Analysis, Typology and Experiments for Design. | Birkhäuser, Basel . | 2008 |
12 | MVRDV | FARMAX. Excursions on Density | 010 Publishers, Rotterdam. | 2006 |
13 | Ăgata Losantos, Daniela Santos Quartino, Bridget Vranckx | Krajobraz miejski. Nowe trendy. Nowe inspiracje. Nowe rozwiązania. | LOFT Publications, Top Mark Centre Warszawa. | 2008 |
14 | Anna Starmer | Jak dobierać kolory. Inspirujące palety barw do projektowania wnętrz | Arkady, Warszawa . | 2005 |
15 | Tomek Bagiński/ Jacek Dukaj | Katedra | Wydawnictwo Literackie, Kraków. | 2003 |
16 | Maria Rzepińska | Siedem wieków malarstwa europejskiego | Wydawnictwo Literackie, Kraków. | 1973 |
17 | Bauhaus archiv/M. Droste | Bauhaus 1919-1933 | Taschen. | 2006 |
18 | Ruhrberg/ Schneckenburger/ Fricke/ Honnef | Art of the 20th Century. Painting. Sculpture. New Media. Photography | Taschen. | 2000 |
19 | Ch.&P. Fiell, | Design of the 20th Century | Taschen. | 1999 |
20 | Philip Jodidio | Architecture Now! tomy 1 - 9 | Taschen. | 2010 |
21 | Mo Zell | Kurs rysunku architektonicznego. Narzędzia i techniki dla przedstawiania koncepcji architektonicznyc | ABE Dom Wydawniczy, Warszawa . | 2008 |
22 | José M. Parramón i Muntsa Calbó | Perspektywa w rysunku i malarstwie | Wyd. Szkolne I Pedagog. Warszawa. | 1993 |
23 | Alison Cole | Świadectwa sztuki. Perspektywa. Ilustrowany przewodnik po teorii i technikach od renesansu do pop-ar | Wyd. Dolnośląskie Sp.z o.o., Wrocław . | 1993 |
24 | Kazimierz Bartel | Perspektywa malarska t.I i II | PWN Warszawa. | 1960 |
25 | Leon Marek Suzin | Perspektywa wykresowa dla architektów | Arkady, Warszawa. | 1974 |
26 | Heinrich Wӧlfflin | Podstawowe pojęcia historii sztuki | Ossolineum, Wrocław. | 1962 |
Wymagania formalne: Świadectwo maturalne
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ogólna orientacja w historii sztuki, architektury i technik artystycznych, zainteresowania profesjonalne zdolność abstrakcyjnego patrzenia i myślenia.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Przygotowanie rysunkowe poprzedzające studia - wstępne umiejętności rysunkowe.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Samodzielność i umiejętność pracy w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Wykształcenie wrażliwości na piękno, projektanckiego poczucia estetyki, , zdolności twórczego niestandardowego spojrzenia na potrzeby inwestora i inwestycji (poprzez dobór wartości plastycznych), umiejętności podmiotowego traktowania adresata i użytkownika architektury (poprzez dobór środków artystycznych) umiejętności spektakularnej prezentacji projektu (poprzez dobór techniki i tworzywa artystyc | projekt indywidualny - obraz w zadanej technice malarskiej (mieszanej), o określonym temacie i w indywidualnej interpretacji | prezentacja projektu - klauzurowo prowadzone zajęcia tworzą galerię obrazów każdego studenta dokumentując indywidualność twórczą, sposób widzenia rzeczywistości , znajomość problemów profesjonalnych o |
K_W15+ K_W16+ K_U51+ K_K14+ |
T1A_W02+ InzA2W07+ InzA3W08+ T1A_U07+ InzA7U15+ T1A_K01+++ T1A_K07++ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | L01-L45 | MEK01 | |
2 | TK01 | L01-L30 | MEK01 | |
3 | TK01 | L01-L45 | MEK01 | |
4 | TK01 | L01-L30 | MEK01 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. Inne: 20.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
10.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
10.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 1) | |||
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
50.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 2) | |||
Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Udział w konsultacjach:
45.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 3) | |||
Laboratorium (sem. 4) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 4) | Udział w konsultacjach:
20.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 4) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Laboratorium | Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków) |
Ocena końcowa | Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków) |
Laboratorium | Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków) |
Ocena końcowa | Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków) |
Laboratorium | Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków) |
Ocena końcowa | Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków) |
Laboratorium | Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków) |
Ocena końcowa | Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie