logo
Karta przedmiotu
logo

Infrastruktura ekologiczna miast i wsi

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)

Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 2, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 2

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Infrastruktury i Gospodarki Wodnej

Kod zajęć: 6546

Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 1

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 P15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Agnieszka Stec

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi Infrastruktury ekologicznej miast i wsi.

Ogólne informacje o zajęciach: Infrastruktura ochrony środowiska. Gospodarka odpadami. Odnawialne źródła energii. Sposoby odzyskiwania energii w budynkach mieszkalnych i przemysłowych. Wymagania dotyczące energooszczędności budynku. Źródła zasilania w ciepło - wspomaganie procesu decyzyjnego wyboru źródła ciepła dla obiektu. Audyting energetyczny. Analiza efektów środowiskowych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Lewandowski W. Proekologiczne odnawialne źródła energii. WNT, Warszawa. 2007
2 Cieśliński J, Mikielewicz J.: Niekonwencjonalne źródła energii, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej,. 1996
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Dobrowolski, G.: Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Wydawnictwo: TNOIK, . 2011.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Podstawy algebry i programowania komputerów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza i umiejętności z matematyki i fizyki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi rozwiązywać równania matematyczne.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Podstawowe umiejętności współpracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada podstawową wiedzę przekazywaną podczas wykładów dotyczącą zagadnień projektowania ekologicznej infrastruktury technicznej miast i wsi wykład kolokwium K_W10++
K_W11++
P1A_W04++
T1A_W04+
T1A_W05+
P1A_W05++
T1A_W06+
InzA_W01+
02 Ma świadomość ważności i przydatności zagadnień związanych z infrastrukturą ekologiczną miast i wsi wykład kolokwium K_K01+
K_K02+
T1A_K01+
P1A_K05+
03 Umie rozwiązywać problemy związane z projektowaniem infrastruktury ekologicznej miast i wsi projekt prezentacja projektu K_U19+
K_U22+
K_U24+
P1A_U11+
T1A_U13++
InzA_U05++
T1A_U15+
InzA_U07+
T1A_U16++
InzA_U08++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Infrastruktura ochrony środowiska. Proekologiczne zagospodarowanie wód opadowych. Gospodarka odpadami. Odnawialne źródła energii. Kolektory słoneczne. Pompy ciepła. Sposoby odzyskiwania energii w budynkach mieszkalnych i przemysłowych. Wymagania dotyczące energooszczędności budynku. Analiza efektów środowiskowych. Wykład (15 godz.) MEK01 MEK02
4 TK02 Projekt instalacji zasilanej z pompy ciepła. Projekt (15 godz.) MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Przygotowanie do kolokwium: 22.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 4) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Zaliczenie (sem. 4) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład sprawdzian pisemny
Projekt/Seminarium Ocena z projektu.
Ocena końcowa Średnia ważona z ocen z wykładu oraz projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Stec Rainwater and Greywater as Alternative Water Resources: Public Perception and Acceptability. Case Study in Twelve Countries in the World 2023
2 B. Piotrowska; D. Słyś; A. Stec Koryto odwodnieniowe 2023
3 D. Słyś; A. Stec New Bioretention Drainage Channel as One of the Low-Impact Development Solutions: A Case Study from Poland 2023
4 D. Słyś; A. Stec Financial and Social Factors Influencing the Use of Unconventional Water Systems in Single-Family Houses in Eight European Countries 2022
5 A. Mazur; D. Słyś; A. Stec Poziomy prysznicowy wymiennik ciepła 2020
6 A. Stec Sustainable water management in buildings: case studies from Europe 2020
7 D. Słyś; A. Stec Centralized or Decentralized Rainwater Harvesting Systems: A Case Study 2020
8 G. Hudáková; A. Stec; M. Zelenakova Rainwater Infiltration in Urban Areas 2020
9 A. Mazur; A. Stec An Analysis of Eco-Technology Allowing Water and Energy Saving in an Environmentally Friendly House—A Case Study from Poland 2019
10 A. Stec; M. Zelenakova An Analysis of the Effectiveness of Two Rainwater Harvesting Systems Located in Central Eastern Europe 2019
11 D. Słyś; A. Stec Zielone dachy i ściany. Projektowanie, wykonastwo, użytkowanie 2019
12 J. Dziopak; B. Piotrowska; D. Słyś; A. Stec Hydrological and financial model of rainwater harvesting system 2019