logo
Karta przedmiotu
logo

Ochrona wód i gleby

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)

Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 2, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 2

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska

Kod zajęć: 6529

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 L5 P15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Piotr Koszelnik

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności w zakresie ochrony ekosystemów wodnych i glebowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Student uzyskuje podstawową wiedzę z zakresu identyfikowania przyczyn degradacji gleby, zasobów wodnych i krajobrazu; prowadzenia studiów nad celowością i zakresem prac poprawiających stan środowiska; racjonalnego planowania przedsięwzięć odnowy środowiska uwzględniających potrzeby przyrodnicze oraz ograniczenia gospodarcze; prognozowania skutków podejmowanych działań na rzecz odnowy środowiska.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Z. Kajak Hydrobiologia-Limnologia. ekosystemy wód powierzchniowych PWN. 2001
2 H. Greinert Ochrona gleb Wyd. Politechniki Zielonogorskiej. 1998
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Z. Mańczak Techniczne podstawy ochrony wód przed zanieczyszczeniem Politechnika Wrocławska . 1982

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczony V semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z chemii, hydrologii oraz ochrony środowiska

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejetność pracy zespołowej

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę dotyczącą aspektów prawnych ochrony wód i gleby. wykład egzamin cz. pisemna K_W005++
K_W006+
K_W009++
P1A_W01
T1A_W03
P1A_W05
02 Umie rozpoznać i zdefiniować źródła zagrożeń dla wód i gleby wykład, projekt indywidualny, laboratorium egzamin cz. pisemna, kolokwium K_W011+++
K_U016+++
K_K001++
K_K004+
K_K005+
P1A_W05
P1A_U01
P1A_U06
T1A_U09
T1A_K01
P1A_K02
P1A_K06
03 Potrafi zaproponować metodę ochrony wód i gleby wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, kolokwium K_U012+++
K_K004++
K_K005++
P1A_U06
T1A_U08
T1A_U09
T1A_K01
P1A_K02
P1A_K06

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Podstawy formalno-prawne ochrony wód i gleb. Eutrofizacja wód powierzchniowych, rola substancji biogennych. Zagrożenia, degradacja i przekształcenia gleb, gruntów, wód podziemnych, zbiorników i cieków wodnych oraz krajobrazu. Ekotony. Prognozowanie zmian jakości wód w środowisku naturalnym. Zanieczyszczenia chemiczne środowiska. Procesy samooczyszczania wód i gleb – rola tlenu. Technologie remediacji i rekultywacji gleb i gruntów. Rekultywacja terenów zdegradowanych. Metody poprawy jakości wód podziemnych. Zasady ochrony zbiorników (jezior) i cieków wodnych. Metody rekultywacji zbiorników i cieków wodnych. Techniczne i ekologiczne działania umożliwiające renaturyzację wód. Wymagania przyrodnicze, ograniczenia i skutki renaturyzacji wód. Bioremediacja. Rośliny w odnowie środowiska i renaturyzacji wód. Rewaloryzacja krajobrazu. W01 MEK01 MEK03
5 TK02 1. Wyznaczanie współczynników szybkości zużycia i poboru tlenu. 2. Obliczanie krzywych tlenowych rzek swobodnie płynących i z zabudową hydrotechniczną. 3. Obliczanie dopuszczalnych ładunków zanieczyszczeń rzek wg. kryterium tlenowego. 4. Obliczanie obciążenia zbiorników wód stojących substancjami biogennymi. 5. Obliczanie wpływu zagospodarowania zlewni na procesy eutrofizacji wód powierzchniowych. 6. Obliczanie wskaźników stopnia zanieczyszczenia gleb. P01 MEK02 MEK03
5 TK03 Laboratorium: 1. Oznaczanie zawartości azotu Kjeldahla w glebie i ściekach. 2. Oznaczanie chlorofilu a 3. Oznaczanie kwasowości czynnej gleby 4. Oznaczanie kwasowości hydrolitycznej gleby 5. Oznaczanie całkowitej kwasowości wymiennej gleby 6. Oznaczanie zawartości metali ciężkich w glebach metodą AS L01 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 5.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Obecność na wykładach. Egzamin pisemny
Laboratorium Wykonanie ćwiczeń, oddanie sprawozdań
Projekt/Seminarium Wykonanie i zaliczenie projektu (kolokwium)
Ocena końcowa Egzamin pisemny, zaliczenie projektu Końcowa ocena = projekt x 0,2 + egzamin x 0,8

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie