logo
Karta przedmiotu
logo

Gleboznawstwo

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)

Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 2, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 2

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Oczyszczania i Ochrony Wód

Kod zajęć: 6517

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 L10 P10 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Adam Piech

semestr 5: dr Monika Zdeb

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy w zakresie problematyki ochrony środowiska glebowego

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot prowadzony na piątym semestrze

Materiały dydaktyczne: prospekty, ulotki, czasopisma branżowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Zawadzki S. Gleboznawstwo Państwowe Wydawnictwa Rolnicze. Warszawa. 1999
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Turski R. Gleboznawstwo. Ćwiczenia dla studentów wydziałów rolniczych. Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Lublin . 1993
2 S. Białousz, P. Skłodowski Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2007
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Buckman H., Brady N. Gleba i jej właściwości PWRiL Warszawa . 1971

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zaliczone poprzedzające semestry

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z biologii środowiskowej i sanitarnej. Wiedza z geotechniki przekazana we wcześniejszych semestrach

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Podstawowe umiejętności konstruowania obiektów inżynierskich

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumie potrzebę stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i kompetencji społecznych

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Potrafi ocenić jakość gruntu na podstawie parametrów fizycznych i chemicznych wykład, projekt zespołowy, laboratorium kolokwium, obrona projektu K_W006+
K_W009+
K_U012+
K_K005++
P1A_W01++
T1A_W03++
P1A_W05+
P1A_U06++
T1A_U08++
InzA_U01++
T1A_U09++
InzA_U02++
T1A_K01++
02 Potrafi dokonać klasyfikacji gleby zgodnie z obowiązującymi normami projekt zespołowy, laboratorium prezentacja i obrona projektu K_W008++
K_W011++
K_U015++
K_U016++
K_K004++
P1A_W01++
P1A_W05+
P1A_U01++
P1A_U06++
T1A_U09++
InzA_U02++
P1A_K02++
P1A_K06++
03 Umie ocenić stopnień degradacji lub dewastacji gleby wykład, projekt zespołowy, ćwiczenia terenowe prezentacja projektu i jego obrona, kolokwium K_W011++
K_U014++
K_K004++
P1A_W05++
P1A_U06++
T1A_U08++
InzA_U01++
T1A_U09++
InzA_U02++
P1A_K02++
P1A_K06+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Podstawowe określenia związane z glebą. Procesy glebotwórcze. Morfologia gleb Gleba jako układ trójfazowy. Właściwości fizyczne i chemiczne gleby. Procesy biochemiczne i ich produkty-próchnica, związki humusowe. Zdolności sorpcyjne gleb, transport zanieczyszczeń w glebach i jego znaczenie dla ochrony środowiska glebowego. Degradacja i dewastacja, metody rekultywacji gleb - monitoring. Żyzność i urodzajność gleb. Kształtowanie biotopu. Organizmy glebowe i przemiany przez nie wywoływane. Systematyka gleb Polski Użytkowanie i bonitacja gleb w Polsce. Zrównoważone wykorzystanie zdolności produkcyjnej gleb W01-W15 MEK01 MEK02
5 TK02 Pobieranie próbek glebowych i przygotowanie ich do analiz laboratoryjnych. Oznaczanie składu granulometrycznego.Oznaczanie węglanu wapnia i odczynu w glebie. Określenie pojemności sorpcyjnej gleby oraz stopnia wysycenia kompleksu sorpcyjnego kationami zasadowymi metodą Kappena. Oznaczanie węgla organicznego i próchnicy w glebie. L01-L10 MEK01 MEK03
5 TK03 Klasyfikacja gatunku gleby wg PN i PTG. Obliczanie potrzeb nawodnieniowych według krzywej pF. Wyznaczanie zasobności gleby w makroelementy i obliczanie dawek wapna nawozowego. Analiza aktualnych problemów degradacji gleb na podstawie studium przypadka P01-P10 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład kolokwium
Laboratorium oddanie sprawozdań, kolokwium
Projekt/Seminarium prezentacja i obrona projektu
Ocena końcowa ocena końcowa jest średnią ważoną z kolokwium wykładu 60% i kolokwium z laboratorium 20% , ocena projektu 20%

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie