Cykl kształcenia: 2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)
Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska
Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Systemy ochrony atmosfery, Systemy ochrony wód i gleby
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Ciepłownictwa i Klimatyzacji
Kod zajęć: 6489
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Systemy ochrony atmosfery
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Bożena Babiarz
Główny cel kształcenia: Student posiada wiedzę na temat działania systemów grzewczych, klimatyzacyjnych, ciepłej wody oraz chłodniczych.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot przedstawia systematyczną ocenę oddziaływania poszczególnych instalacji zasilanych z różnych źródeł ciepła na wielkość zużycia energii pierwotnej.
Materiały dydaktyczne: Materiały do projektowania firm branży sanitarnej
Inne: Aktualne akty prawne dotyczące wykorzystania i wyznaczania zapotrzebowania energii pierwotnej
1 | Babiarz B., Szymański W. | Ogrzewnictwo | Oficyna Wydawnicza PRz. | 2015 |
2 | Recknagel-Sprenger | Poradnik: Ogrzewanie i klimatyzacja | . | 2010 |
3 | Babiarz B. | Heating system designing | Oficyna Wydawnicza PRz. | 2015 |
1 | Babiarz B., Szymański W. | Ogrzewnictwo | Oficyna Wydawnicza PRz. | 2015 |
Wymagania formalne: Rejestracja na drugi semstr
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość systemów ogrzewania i podstawowych przemian termodynamicznych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Logiczna ocena zjawisk związanych z przenikaniem ciepła, przemianami powietrza wilgotnego.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Znajomość rodzajów źródeł energii i ich wpływu na środowisko.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie klasyfikacji i charakterystyki źródeł energii występujących w przyrodzie | wykład | test pisemny |
K_W12+ |
T2A_W05++ P2A_W05+ |
02 | Posiada umiejętność określania niezbędnych parametrów systemów grzewczych i c.w.u. | wykład, projekt | test pisemny, prezentacja projektu |
K_U10+ |
P2A_U05+ P2A_U06+ T2A_U09+ |
03 | Potrafi określić wielkość zużycia energii pierwotnej, końcowej i użytkowej dla potrzeb ogrzewania i przygotowania ciepłej wody | wykład, projekt | test pisemny, prezentacja projektu |
K_U10+ |
P2A_U05+ P2A_U06+ T2A_U09+ |
04 | Potrafi dobrać podstawowe elementy prostych systemów grzewczych i c.w.u. | projekt | prezentacja projektu |
K_U19+ |
T2A_U15+ T2A_U16+ T2A_U18+ |
05 | Rozumie i ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, w szczególności w zakresie trendów rozwoju i analiz rodzajów nośników jak również zapotrzebowania energii pierwotnej oraz ich wpływu na środowisko naturalne, dostrzega konieczność samokształcenia się. | projekt | prezentacja projektu |
K_K02+ K_K05+ |
T2A_K01+ T2A_K02+ T2A_K05+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | TK01 | MEK01 | |
2 | TK02 | TK02 | MEK01 | |
2 | TK03 | TK03 | MEK02 | |
2 | TK04 | TK04 | MEK02 MEK03 | |
2 | TK05 | TK05 | MEK01 | |
2 | TK06 | TK06 | MEK02 | |
2 | TK07 | TK07 | MEK02 | |
2 | TK08 | TK08 | MEK02 | |
2 | TK09 | TK09 | MEK02 MEK04 | |
2 | TK10 | TK10 | MEK03 | |
2 | TK11 | Projekty | MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
1.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | |||
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenie w formie pisemnej z całości wykładów. |
Projekt/Seminarium | Indywidualne zaliczenie projektu technicznego - prezentacja |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest składową ocen z wykładów (50%), z projektów (50%) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | B. Babiarz; A. Bednarz | Analiza możliwości finansowania inwestycji zwiększających efektywność energetyczną budynków | 2023 |
2 | B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś | Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport | 2023 |
3 | B. Babiarz; A. Chęć | Jakościowa ocena ryzyka projektów inwestycyjnych branży ciepłowniczej | 2022 |
4 | B. Babiarz; W. Szymański | Wpływ bezwładności cieplnej budynku na wykres obciążeń | 2022 |
5 | B. Babiarz; W. Szymański | Perspektywa zarządzania bezpieczeństwem zaopatrzenia w ciepło | 2021 |
6 | B. Babiarz; A. Blokus | Dependency of technological lines in reliability analysis of heat production | 2020 |
7 | B. Babiarz; W. Szymański | Introduction to the Dynamics of Heat Transfer in Buildings | 2020 |