logo
Karta przedmiotu
logo

Wykorzystanie energii pierwotnej

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)

Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Systemy ochrony atmosfery, Systemy ochrony wód i gleby

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Ciepłownictwa i Klimatyzacji

Kod zajęć: 6489

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Systemy ochrony atmosfery

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Bożena Babiarz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student posiada wiedzę na temat działania systemów grzewczych, klimatyzacyjnych, ciepłej wody oraz chłodniczych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot przedstawia systematyczną ocenę oddziaływania poszczególnych instalacji zasilanych z różnych źródeł ciepła na wielkość zużycia energii pierwotnej.

Materiały dydaktyczne: Materiały do projektowania firm branży sanitarnej

Inne: Aktualne akty prawne dotyczące wykorzystania i wyznaczania zapotrzebowania energii pierwotnej

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Babiarz B., Szymański W. Ogrzewnictwo Oficyna Wydawnicza PRz. 2015
2 Recknagel-Sprenger Poradnik: Ogrzewanie i klimatyzacja . 2010
3 Babiarz B. Heating system designing Oficyna Wydawnicza PRz. 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Babiarz B., Szymański W. Ogrzewnictwo Oficyna Wydawnicza PRz. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na drugi semstr

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość systemów ogrzewania i podstawowych przemian termodynamicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Logiczna ocena zjawisk związanych z przenikaniem ciepła, przemianami powietrza wilgotnego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Znajomość rodzajów źródeł energii i ich wpływu na środowisko.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie klasyfikacji i charakterystyki źródeł energii występujących w przyrodzie wykład test pisemny K_W012+
P2A_W05+
T2A_W05++
02 Posiada umiejętność określania niezbędnych parametrów systemów grzewczych i c.w.u. wykład, projekt test pisemny, prezentacja projektu K_U010+
P2A_U05+
P2A_U06+
T2A_U09+
03 Potrafi określić wielkość zużycia energii pierwotnej, końcowej i użytkowej dla potrzeb ogrzewania i przygotowania ciepłej wody wykład, projekt test pisemny, prezentacja projektu K_U010+
P2A_U05+
P2A_U06+
T2A_U09+
04 Potrafi dobrać podstawowe elementy prostych systemów grzewczych i c.w.u. projekt prezentacja projektu K_U019+
T2A_U15+
T2A_U16+
T2A_U18+
05 Rozumie i ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, w szczególności w zakresie trendów rozwoju i analiz rodzajów nośników jak również zapotrzebowania energii pierwotnej oraz ich wpływu na środowisko naturalne, dostrzega konieczność samokształcenia się. projekt prezentacja projektu K_K002+
K_K005+
T2A_K01+
T2A_K02+
T2A_K05+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Rodzaje źródeł energii odnawialnej i nieodnawialnej TK01 MEK01
2 TK02 Zasoby i klasyfikacja źródeł energii. Energia pierwotna. TK02 MEK01
2 TK03 Metody określania wielkości zużycia energii w systemach grzewczych TK03 MEK02
2 TK04 Metody określania wielkości zużycia energii w systemach przygotowania ciepłej wody TK04 MEK02 MEK03
2 TK05 Metody określania wielkości zużycia energii w systemach klimatyzacyjnych TK05 MEK01
2 TK06 Pojęcia energii użytecznej, końcowej, sprawności całkowitej systemu. TK06 MEK02
2 TK07 Pojęcie energii pomocniczej w systemach grzewczych i chłodniczych oraz na inne potrzeby. TK07 MEK02
2 TK08 Wskaźniki zużycia energii EP, EK, EU, TK08 MEK02
2 TK09 Charakterystyka i dobór podstawowych elementów systemów grzewczych i c.w.u. TK09 MEK02 MEK04
2 TK10 Charakterystyka energetyczna i świadectwo energetyczne TK10 MEK03
2 TK11 Wykonać projekt systemu grzewczego dla zadanych warunków zaopatrzenia w nośniki energii i warunków wyjściowych wraz z określeniem zapotrzebowania energii pierwotnej Projekty MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie w formie pisemnej z całości wykładów.
Projekt/Seminarium Indywidualne zaliczenie projektu technicznego - prezentacja
Ocena końcowa Ocena końcowa jest składową ocen z wykładów (50%), z projektów (50%)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie