Cykl kształcenia: 2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)
Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska
Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Systemy ochrony atmosfery, Systemy ochrony wód i gleby
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Ciepłownictwa i Klimatyzacji
Kod zajęć: 6487
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Systemy ochrony atmosfery
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Sławomir Rabczak
Główny cel kształcenia: Student ma wiedzę na temat systemów energii geotermalnej i pomp ciepła stosowanych w energetyce zawodowej i pozostałym obszarze.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot daje informację o głównych przemianach realizowanych podczas pozyskiwania energii cieplnej z źródeł geotermalnych oraz transformacji ciepła z wykorzystaniem pomp ciepła, zarówno sprężarkowych jaki i innych.
1 | M. Rubik | Pompy ciepła. Poradnik | COBRTI Instal. | 2005 |
2 | A. Pawitojc; W. Targański; Z. Bońca | Odzysk ciepła w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych | MASTA Gdańsk. | 1998 |
3 | R. Sobański; M. Kabat, W. Nowak | Jak pozyskać ciepło z Ziemi | . | 2000 |
1 | M. Rubik | Pompy ciepła. Poradnik | COBRTI Instal. | 2005 |
1 | V. Pisarev | Alternatywne źródła energii. Instalacjie z pompami ciepłą | OW. Politechnika Rzeszowska. | 2012 |
Wymagania formalne: Obecność na zajęciach wykładowych i projektowych. Wykonanie i obrona projektu. Zaliczenie z całości materiału.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych przemian realizowanych w trakcie działania pomp ciepła oraz systemów geotermalnych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność logicznego analizowania zjawisk fizycznych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność powiązania analizowanych zjawisk z oddziaływaniem na społeczeństwo.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | zna źródła energii odnawialnej | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K_W12++ K_W14++ |
T2A_W05+ P2A_W05+ T2A_W06++ T2A_W07+ |
02 | potrafi zaprojektować proste systemy z wykorzytaniem geotermalnych źródeł oraz pomp ciepła | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_U10+ K_U19+ K_U20++ |
P2A_U05+ P2A_U06++ T2A_U08++ T2A_U09++ T2A_U15+ T2A_U16++ T2A_U17+ T2A_U18+ T2A_U19++ |
03 | potrafi określić podstawowe komponenty systemu gruntowej pompy ciepła oraz innych typów dolnego źródła ciepła | ćwiczenia rachunkowe | kolokwium |
K_K02+ K_K05+ |
T2A_K01+ T2A_K02++ |
04 | zna konsekwencje społeczne stosowania systemów pomp ciepła i geotermalnych | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_K02++ K_K05+++ |
T2A_K01++ T2A_K02+++ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | TK01 | MEK01 | |
2 | TK02 | TK02 | MEK01 | |
2 | TK03 | TK03 | MEK03 | |
2 | TK04 | TK04 | MEK03 MEK04 | |
2 | TK05 | TK05 | MEK01 | |
2 | TK06 | TK06 | MEK01 MEK03 | |
2 | TK07 | TK07 | MEK03 | |
2 | TK08 | TK08 | MEK01 | |
2 | TK09 | TK09 | MEK01 MEK04 | |
2 | TK10 | C1 | MEK03 | |
2 | TK11 | P1 | MEK02 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
3.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
4.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 3.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | |||
Zaliczenie (sem. 2) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenie części pisemnej zajęć stanowi 35% całości oceny. Na zajęciach nie można korzystać z materiałów. |
Projekt/Seminarium | Obrona ustna projektu. |
Ocena końcowa | Jest sumą udziałów zaliczenia z wykładów (40%), zaliczenia projektu (60%). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | K. Nowak; S. Rabczak | Evaluating the Efficiency of Surface-Based Air Heating Systems | 2024 |
2 | K. Nowak; S. Rabczak | Possibilities of Adapting a Free-Cooling System in an Existing Commercial Building | 2022 |
3 | P. Kut; S. Rabczak | Wybrane metody akumulacji chłodu w instalacjach klimatyzacyjnych | 2022 |
4 | I. Babiy; L. Kucherenko; S. Rabczak; Y. Sokolan; A. Zalogina | Comparative characteristics of modern thermal insulation technologies of buildings | 2021 |
5 | K. Nowak; S. Rabczak | Co-Combustion of Biomass with Coal in Grate Water Boilers at Low Load Boiler Operation | 2021 |
6 | B. Nycz; S. Rabczak | Analiza gęstości i lepkości w 3 temperaturach (25, 50 i 80 oC) | 2020 |
7 | D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak | Analysis of Energy Yields from Selected Types of Photovoltaic Panels | 2020 |
8 | D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak; E. Rybak-Wilusz | Ecological and financial effects of coal-fired boiler replacement with alternative fuels | 2020 |
9 | K. Nowak; S. Rabczak | Technical and Economic Analysis of the External Surface Heating System on the Example of a Car Park | 2020 |
10 | P. Kut; S. Rabczak | Analysis of Yearly Effectiveness of a Diaphragm Ground Heat Exchanger Supported by an Ultraviolet Sterilamp | 2020 |
11 | S. Rabczak | Opinia o innowacyjności systemu klimatyzacji wspomaganej lampą UV-C | 2020 |
12 | B. Nycz; S. Rabczak | Źródło ciepła a emisja CO2 | 2019 |
13 | D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak | Ecological and financial aspects of gas boiler co-operation with alternative energy sources for multi-family buildings | 2019 |
14 | D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak | Passive Cooling in the System of a Heat Pump with a Vertical Ground Collector | 2019 |
15 | D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak | The use of forest waste in the energy sector | 2019 |
16 | K. Nowak; D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak | Energy consumption in humidification process | 2019 |
17 | K. Nowak; S. Rabczak; K. Wojdyga | Effect of coal and biomass co-combustion on the concentrations of selected gaseous pollutants | 2019 |
18 | P. Kut; S. Rabczak | Koncepcja pompy ciepła ze skraplaczem dwuczłonowym | 2019 |
19 | S. Rabczak | Opinia o innowacyjności systemu klimatyzacji wspomaganej gruntowym wymiennikiem ciepła z zainstalowaną lampą UV-C | 2019 |
20 | S. Rabczak | Wentylacja hal przemysłowych przy wykorzystaniu technologicznych zysków ciepła | 2019 |