Cykl kształcenia: 2017/2018
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)
Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska
Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Systemy ochrony atmosfery, Systemy ochrony wód i gleby
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska
Kod zajęć: 6482
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Renata Gruca-Rokosz
Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z aktualnym harmonogramem zajęć.
Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest przekazanie wiedzy dotyczącej wpływu różnych substancji chemicznych na jakość ekosystemów lądowych i wodnych a także na zdrowie człowieka.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł realizowany jest w grupie przedmiotów obligatoryjnych. Jest on rozszerzeniem i uzupełnieniem zakresu zagadnień związanych z chemią środowiska realizowanych na studiach pierwszego stopnia.
1 | van Loon G. W., Duffy S. J. | Chemia środowiska | WN PWN. | 2008 |
2 | Manahan S. E. | Toksykologia środowiska. Aspekty chemiczne i biochemiczne | WN PWN . | 2012 |
3 | Siemiński M. | Środowiskowe zagrożenia zdrowia | WN PWN. | 2008 |
4 | O’Neill P. | Chemia środowiska | WN PWN, Warszawa – Wrocław. | 1998 |
5 | Kociołek-Balawejder E., Stanisławska E. | Chemia środowiska | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław. | 2012 |
1 | Szperliński Z. | Chemia w ochronie i inżynierii środowiska cz. 1-3 | Wyd. PW. | 2002 |
2 | Gomółka E. Szaynok A., | Chemia wody i powietrza | Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. | 1997 |
Wymagania formalne: Ukończone studia I stopnia na kierunku ochrona środowiska lub pokrewnym.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu chemii środowiska oraz biologii środowiska.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego pozyskiwania informacji z literatury, baz danych i innych źródeł, oraz umiejętność oceny ich rzetelności.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnej pracy.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada podstawową wiedzę na temat rodzajów najgroźniejszych zanieczyszczeń chemicznych środowiska. | wykład | zaliczenie pisemne |
K_W02++ K_W05+++ |
T2A_W01+ P2A_W01++ P2A_W03+ T2A_W04++ |
02 | Posiada wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych źródeł emisji zanieczyszczeń chemicznych do środowiska. | wykład | zaliczenie pisemne |
K_W05++ |
T2A_W04+ |
03 | Potrafi wyszukiwać informacje w internetowych bazach danych i publikacjach naukowych z zakresu zanieczyszczenia ekosystemów związkami chemicznymi i ich wpływu na środowisko, interpretować uzyskane informacje oraz opracować je i zaprezentować w postaci prezentacji. | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_U11++ K_U16++ |
P2A_U06++ T2A_U10++ |
04 | Potrafi pracować samodzielnie mając świadomość konieczności aktualizowania wiedzy. | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_K05+++ |
T2A_K01+++ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01 | MEK01 | |
1 | TK02 | W02 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK03 | W03 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK04 | W04 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK05 | W05 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK06 | W06 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK07 | W07 | ||
1 | TK08 | P01-P07 | MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 1.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 1) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
6.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 1) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. Inne: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | zaliczenie pisemne |
Projekt/Seminarium | wykonanie i zaprezentowanie projektu |
Ocena końcowa | 0.7W + 0.3P = ocena końcowa |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | J. Czarnota; A. Domoń; R. Gruca-Rokosz; A. Masłoń; M. Miąsik; R. Pajura; D. Papciak; J. Zamorska; M. Zdeb | Sposób otrzymywania preparatu płynnego do nawożenia | 2024 |
2 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | A new concept to forecast the process of suspended sediment accumulation in the bottom sediment of small reservoirs | 2023 |
3 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Ekoinnowacyjność Jeziora Tarnobrzeskiego | 2023 |
4 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz; O. Omonov | Rekultywacja terenów pogórniczych – studium przypadku Jeziora Tarnobrzeskiego | 2023 |
5 | M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Influence of the manner of water discharge from dam reservoirs on downstream water quality | 2023 |
6 | M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz; W. Strojny | Preliminary Study of the Occurrence of Microplastics in the Sediments of the Rzeszów Reservoir Using the Laser Direct Infrared (LDIR) Method | 2023 |
7 | O. Mitryasova ; R. Gruca-Rokosz; P. Koszelnik; A. Malyushevskaya; A. Mats; A. Yushchishina | Eco-Friendly Principles on the Extraction of Humic Acids Intensification from Biosubstrates | 2023 |
8 | R. Gruca-Rokosz; P. Koszelnik; A. Malyushevskaya; A. Mats; O. Mitryasova; A. Yushchishina | Synergy Effect during Water Treatment by Electric Discharge and Chlorination | 2023 |
9 | L. Bartoszek; J. Czarnota; R. Gruca-Rokosz; A. Pękala | Heavy Metal Accumulation in Sediments of Small Retention Reservoirs—Ecological Risk and the Impact of Humic Substances Distribution | 2022 |
10 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Significance of organic matter in the process of aggregation of suspended sediments in retention reservoirs | 2022 |
11 | O. Mitryasova ; R. Gruca-Rokosz; P. Koszelnik; A. Malyushevskaya; A. Yushchishina | Green Approach to Intensify the Extraction Processes of Substances from Plant Materials | 2022 |
12 | R. Gruca-Rokosz; D. Szal | Isotopic Evidence for Anaerobic Oxidation of Methane in the Freshwater Sediments of Reservoirs: The Impact of Selected Environmental Factors | 2022 |
13 | M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Czerpacz osadów dennych | 2021 |
14 | M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Sediment methane production within eutrophic reservoirs: The importance of sedimenting organic matter | 2021 |
15 | M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz; P. Koszelnik | Bottom Sediments of Reservoirs as a Source of Greenhouse Gases | 2021 |
16 | Y. Bezsonov; R. Gruca-Rokosz; M. Kida; P. Koszelnik; A. Mats; O. Mitryasova; V. Smyrnov; S. Smyrnova; S. Ziembowicz | Environmental and Geochemical Parameters of Bottom-Sediment from the Southern Bug Estuary | 2021 |
17 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Characteristics and origin of suspended matter in a small reservoir in Poland | 2020 |
18 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | The connection between a suspended sediments and reservoir siltation: empirical analysis in the Maziarnia Reservoir, Poland | 2020 |
19 | L. Bartoszek; R. Gruca-Rokosz; A. Pękala; D. Szal | Isotopic evidence for vertical diversification of methane production pathways in freshwater sediments of Nielisz reservoir (Poland) | 2020 |
20 | O. Mitryasova ; R. Gruca-Rokosz; M. Kida; P. Koszelnik; M. Pasichnyk; A. Yushchishina | Research of Aggregatic Stability and Bactericidal Activities of Nanosilver Colloidal Solutions | 2020 |
21 | R. Gruca-Rokosz | Quantitative fluxes of the greenhouse gases CH4 and CO2 from the surfaces of selected Polish Reservoirs | 2020 |
22 | R. Gruca-Rokosz; D. Szal | Anaerobic Oxidation of Methane in Freshwater Sediments of Rzeszów Reservoir | 2020 |
23 | Y. Bezsonov; R. Gruca-Rokosz; P. Koszelnik; O. Mitryasova; V. Smirnov; S. Smirnova; M. Zdeb; S. Ziembowicz | Features of Heavy Metals Accumulation in Bottom Sediments of the Southern Bug Hydroecosystem | 2020 |
24 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Effectiveness assessment of a new system of sediment trap in the investigation of matter sedimentation in a reservoir — A case study | 2019 |
25 | M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Black Carbon Content and Distribution in Surface Sediments From Temperate-Zone Reservoirs (Poland) | 2019 |
26 | M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Czerpacz osadów dennych | 2019 |
27 | R. Gruca-Rokosz; D. Szal | Anaerobic oxidation of methane in freshwater ecosystems | 2019 |
28 | R. Gruca-Rokosz; D. Szal | Denitrification-Dependent Anaerobic Oxidation of Methane in Freshwater Sediments of Reservoirs in SE Poland | 2019 |
29 | R. Gruca-Rokosz; D. Szal | Heavy metal contamination in sediments of Rzeszów reservoir (Poland) | 2019 |