logo
Karta przedmiotu
logo

Zagrożenia chemiczne ekosystemów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)

Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Systemy ochrony atmosfery, Systemy ochrony wód i gleby

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska

Kod zajęć: 6482

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Renata Gruca-Rokosz

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z aktualnym harmonogramem zajęć.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest przekazanie wiedzy dotyczącej wpływu różnych substancji chemicznych na jakość ekosystemów lądowych i wodnych a także na zdrowie człowieka.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł realizowany jest w grupie przedmiotów obligatoryjnych. Jest on rozszerzeniem i uzupełnieniem zakresu zagadnień związanych z chemią środowiska realizowanych na studiach pierwszego stopnia.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 van Loon G. W., Duffy S. J. Chemia środowiska WN PWN. 2008
2 Manahan S. E. Toksykologia środowiska. Aspekty chemiczne i biochemiczne WN PWN . 2012
3 Siemiński M. Środowiskowe zagrożenia zdrowia WN PWN. 2008
4 O’Neill P. Chemia środowiska WN PWN, Warszawa – Wrocław. 1998
5 Kociołek-Balawejder E., Stanisławska E. Chemia środowiska Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław. 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Szperliński Z. Chemia w ochronie i inżynierii środowiska cz. 1-3 Wyd. PW. 2002
2 Gomółka E. Szaynok A., Chemia wody i powietrza Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 1997

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończone studia I stopnia na kierunku ochrona środowiska lub pokrewnym.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu chemii środowiska oraz biologii środowiska.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego pozyskiwania informacji z literatury, baz danych i innych źródeł, oraz umiejętność oceny ich rzetelności.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnej pracy.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada podstawową wiedzę na temat rodzajów najgroźniejszych zanieczyszczeń chemicznych środowiska. wykład zaliczenie pisemne K_W002++
K_W005+++
T2A_W01+
P2A_W01++
P2A_W03+
T2A_W04++
02 Posiada wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych źródeł emisji zanieczyszczeń chemicznych do środowiska. wykład zaliczenie pisemne K_W005++
T2A_W04+
03 Potrafi wyszukiwać informacje w internetowych bazach danych i publikacjach naukowych z zakresu zanieczyszczenia ekosystemów związkami chemicznymi i ich wpływu na środowisko, interpretować uzyskane informacje oraz opracować je i zaprezentować w postaci prezentacji. projekt indywidualny prezentacja projektu K_U011++
K_U016++
P2A_U06++
T2A_U10++
04 Potrafi pracować samodzielnie mając świadomość konieczności aktualizowania wiedzy. projekt indywidualny prezentacja projektu K_K005+++
T2A_K01+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Podstawowe akty prawne dotyczące substancji chemicznych. Właściwości chemicznych substancji niebezpiecznych. W01 MEK01
1 TK02 Substancje priorytetowe i trwałe zanieczyszczenia organiczne. Przyczyny i skutki intensyfikacji produkcji rolniczej. (zanieczyszczenia środowiska pestycydami i sztucznymi nawozami). W02 MEK01 MEK02
1 TK03 Przyczyny i skutki zanieczyszczenia środowiska substancjami organicznymi pochodzenia antropogenicznego, które nigdy nie były celowo produkowane przez człowieka: WWA, dioksyny. W03 MEK01 MEK02
1 TK04 Skażenie środowiska PCB, substancjami pochodzenia farmaceutycznego oraz SPC. W04 MEK01 MEK02
1 TK05 Wpływ substancji konserwujących i polepszaczy żywności na zdrowie człowieka i środowiska. W05 MEK01 MEK02
1 TK06 Pierwotne i wtórne zanieczyszczenia powietrza - przyczyny i skutki. W06 MEK01 MEK02
1 TK07 Zanieczyszczenie środowiska metalami ciężkimi. W07
1 TK08 Zagrożenia chemiczne w życiu codziennym i środowisku pracy. P01-P07 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 1.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie pisemne
Projekt/Seminarium wykonanie i zaprezentowanie projektu
Ocena końcowa 0.7W + 0.3P = ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie