logo
Karta przedmiotu
logo

Remediacja gruntów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)

Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Systemy ochrony atmosfery, Systemy ochrony wód i gleby

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska

Kod zajęć: 6480

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Systemy ochrony wód i gleby

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Lilianna Bartoszek

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć.

semestr 2: prof. dr hab. inż. Janusz Tomaszek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy w zakresie fizykochemicznych i biologicznych metod remediacji terenów przekształconych.

Ogólne informacje o zajęciach: przedmiot realizowany na 2 semestrze w wymiarze 15 godzin wykładowych i 30 godzin laboratoryjnych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Maciak F. Ochrona i rekultywacja środowiska Wyd. SGGW. 2003
2 Olszanowski A., Sozański M., Urbaniak A., Voelkel A. Remediacja i bioremediacja zanieczyszczonych wód i gruntów oraz wykorzystywanie modelowania i techni Wyd. Politechniki Poznańskiej. 2001
3 Buczkowski R., Kondzielski I., Szymański T. Metody remediacji gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi Wyd. UMK toruń. 2002
4 Malina G. Remediacja, rekultywacja i rewitalizacja = Remediation, reclamation and revitalization. Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych Oddział Wielkopolski, Poznań.. 2015.
5 Malina G. Rekultywacja i rewitalizacja terenów zdegradowanych = Reclamation and revitalization of demoted area Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych. Oddział Wielkopolski, Poznań.. 2013.
6 Karczewska A. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wydaw.Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław.. 2012.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Namieśnik J., Jamrógiewicz Z., Pilarczyk M., Torres L. Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.. 2000.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zaliczenie przedmiotu gleboznawstwo

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: wiedza z zakresu gleboznawstwa, chemii ogólnej i analitycznej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego przyswajania wiedzy

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę w zakresie zagrożeń i zmian w środowisku spowodowanych działalnością człowieka; wie jak dobrać parametry gruntu i zinterpretować parametry substancji skażających niezbędne do prawidłowego doboru technik remediacyjnych. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, K_W005++
K_W009++
K_W012+++
T2A_W04+
T2A_W05++
P2A_W05++
T2A_W07++
02 Potrafi ocenić istniejącą technikę remediacji oraz zaplanować monitoring tego procesu; potrafi zaproponować rozwiązania i sposoby zagospodarowania terenów przekształconych i ich przeznaczenie do nowych funkcji wykład zaliczenie cz. pisemna, K_U013++
K_U018++
P2A_U01++
P2A_U06++
T2A_U08+
T2A_U12+
T2A_U15+
03 Ma świadomość ważności zagadnień związanych z możliwością odzyskiwania i zagospodarowania terenów zdegradowanych, rozumie potrzebę ich ciągłego aktualizowania. Potrafi pracować i współdziałać w grupie, przyjmując odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania, bezpieczeństwo własne i pozostałych osób w grupie. laboratorium obserwacja wykonawstwa K_K002++
K_K005+++
K_K006+++
T2A_K01+
P2A_K02++
T2A_K02+
T2A_K04+
P2A_K06++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Definicje i podstawowe zadania remediacji gruntów. Podział i charakterystyka metod remediacji. Fizyczno-chemiczna remediacja gleb. Biologiczne metody remediacji gleb, zielona remediacja. Techniki oczyszczania gruntów z substancji ropopochodnych; remediacja gleb skażonych metalami ciężkimi. Wykorzystanie osadów ściekowych do remediacji gleb. Remediacja wód gruntowych, wód powierzchniowych i osadów dennych. W01-W15 MEK01 MEK02
2 TK02 Wybrane techniki identyfikacji oraz ilościowe oznaczanie składników zanieczyszczeń gruntu L01-L30 MEK01 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne.
Laboratorium Wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych i oddanie poprawnie opracowanych sprawozdań.
Ocena końcowa Ocena z zaliczenia pisemnego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie