logo
Karta przedmiotu
logo

Mechanika lotu 1

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 647

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Samoloty, Zarządzanie ruchem lotniczym

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 C30 L15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Marek Szumski

semestr 5: dr inż. Daniel Lichoń

semestr 5: dr inż. Radosław Kołodziejczyk

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przekazanie podstaw wiedzy z zakresu fizyki lotu statku powietrznego w stanach ustalonych oraz zapoznanie z metodami obliczeniowymi, pozwalającymi na analizę i ocenę osiągów samolotu w ustalonych stanach lotu silnikowego i bezsilnikowego.

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz ćwiczenia i zajęcia laboratoryjne umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.

Materiały dydaktyczne: Opracowania autorskie prowadzącego moduł

Inne: Prezentacje do wybranych wykładów

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Polski Komitet Normalizacji i Miar Polska Norma PN-78 N-03100. Atmosfera wzorcowa 1978.
2 Filippone A. Flight Performance of Fixed And Rotary Wing Aircraft AIAA Education Series. 2006
3 McCormick B.W. Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics John Wiley & Sons, NY. 1979
4 Kundu K.A., Price M.A., Riordan D. Theory and Practice of Aircraft Performance Wiley. 2016
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Roskam J. Airplane design. Part VI: Preliminary calculation of aerodynamic, thrust and power characteristics University of Kansas, Lawrence, Kansas. 1987
2 Wolowicz Ch.H., Yancey R.B. Longitudinal aerodynamic characteristics of light, twin engine, propeller-driven airplanes NASA Technical Note D-6800, Washington D.C.. 1972
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Eshelby M.E. Aircraft Performance: Theory and Practice AIAA Education. 2000

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student jest wpisany na semestr 5 studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza w zakresie matematyki, podstaw techniki lotniczej, mechaniki ogólnej, napędów lotniczych, podstaw aerodyanmiki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność stosowania podstawowych praw fizyki do opisu ustalonych stanów lotu samolotu. Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, ba

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu mechaniki lotu oraz rozumie i potrafi wykorzystywać tą wiedzę do analizy osiągów samolotu w ustalonych stanach lotu. wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna, kolokwium K_W11+++
P6S_WG
02 Student posiada wiedzę z zakresu mechaniki lotu i potrafi ją wykorzystać do analizy osiągów samolotu w wybranych stanach lotu ustalonego. wykład, laboratorium raporty pisemne K_W11+++
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Wprowadzenie.Atmosfera fizyczna, atmosfera wzorcowa W01 MEK01
5 TK02 Siły i momenty aerodynamiczne działające na samolot. W02, W03, C01 MEK01
5 TK03 Biegunowa aerodynamiczna samolotu W04, C02 MEK01
5 TK04 Ustalony lot ślizgowy samolotu, biegunowa prędkości W05, C03, C04 MEK01
5 TK05 Zespoły napędowe stosowane w lotnictwie W06 MEK01
5 TK06 Zespół napędowy śmigło-silnikowy W07, C05, C06 MEK01
5 TK07 Lot silnikowy W08, W09, C07 MEK01
5 TK08 Start i lądowanie samolotu. W10, W11, C08, C09 MEK01
5 TK09 Osiągi przelotowe samolotu W12, W13, C10 MEK01
5 TK10 Osiągi manewrowe samolotu. W14, W15 MEK01
5 TK11 Modelowanie matematyczne bezsilnikowego lotu samolotu L01, L02 MEK02
5 TK12 Modelowanie matematyczne charakterystyk zespołu napędowego L03, L04 MEK02
5 TK13 Modelowanie matematyczne lotu silnikowego L05, L06 MEK02
5 TK14 Modelowanie matematyczne startu i (lub) lądowania samolotu L07 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Inne: 0.50 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wiedza teoretyczna z zakresu mechaniki lotu dotycząca osiągów samolotu w ustalonych stanach lotu (MEK01) sprawdzana na podstawie egzaminu pisemnego. Student opanował wiedzę z zakresu MEK01 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0.
Ćwiczenia/Lektorat Wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu mechaniki lotu do analiz osiągów samolotu w ustalonych stanach lotu (MEK01) sprawdzane na podstawie kolokwium zaliczeniowego. Student opanował wiedzę z zakresu MEK01 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0.
Laboratorium Wykorzystanie wiedzy z zakresu mechaniki lotu do analizy osiągów samolotu w wybranych stanach lotu ustalonego (MEK02) sprawdzane na podstawie raportów pisemnych z przeprowadzonych prac obliczeniowych. Student opanował wiedzę z zakresu MEK02 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0.
Ocena końcowa Ocena łączna uwzględniająca oceny z egzaminu, ćwiczeń i laboratoriów w proporcji: 0.4: 0.3: 0.3

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Mechanika Lotu przykladowy egzamin.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie