Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 647
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Samoloty, Zarządzanie ruchem lotniczym
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 C30 L15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Marek Szumski
semestr 5: dr inż. Daniel Lichoń
semestr 5: dr inż. Radosław Kołodziejczyk
Główny cel kształcenia: Przekazanie podstaw wiedzy z zakresu fizyki lotu statku powietrznego w stanach ustalonych oraz zapoznanie z metodami obliczeniowymi, pozwalającymi na analizę i ocenę osiągów samolotu w ustalonych stanach lotu silnikowego i bezsilnikowego.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz ćwiczenia i zajęcia laboratoryjne umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.
Materiały dydaktyczne: Opracowania autorskie prowadzącego moduł
Inne: Prezentacje do wybranych wykładów
1 | Polski Komitet Normalizacji i Miar | Polska Norma PN-78 N-03100. Atmosfera wzorcowa | 1978. | |
2 | Filippone A. | Flight Performance of Fixed And Rotary Wing Aircraft | AIAA Education Series. | 2006 |
3 | McCormick B.W. | Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics | John Wiley & Sons, NY. | 1979 |
4 | Kundu K.A., Price M.A., Riordan D. | Theory and Practice of Aircraft Performance | Wiley. | 2016 |
1 | Roskam J. | Airplane design. Part VI: Preliminary calculation of aerodynamic, thrust and power characteristics | University of Kansas, Lawrence, Kansas. | 1987 |
2 | Wolowicz Ch.H., Yancey R.B. | Longitudinal aerodynamic characteristics of light, twin engine, propeller-driven airplanes | NASA Technical Note D-6800, Washington D.C.. | 1972 |
1 | Eshelby M.E. | Aircraft Performance: Theory and Practice | AIAA Education. | 2000 |
Wymagania formalne: Student jest wpisany na semestr 5 studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza w zakresie matematyki, podstaw techniki lotniczej, mechaniki ogólnej, napędów lotniczych, podstaw aerodyanmiki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność stosowania podstawowych praw fizyki do opisu ustalonych stanów lotu samolotu. Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, ba
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu mechaniki lotu oraz rozumie i potrafi wykorzystywać tą wiedzę do analizy osiągów samolotu w ustalonych stanach lotu. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | egzamin cz. pisemna, kolokwium |
K_W11+++ |
P6S_WG |
02 | Student posiada wiedzę z zakresu mechaniki lotu i potrafi ją wykorzystać do analizy osiągów samolotu w wybranych stanach lotu ustalonego. | wykład, laboratorium | raporty pisemne |
K_W11+++ |
P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01 | MEK01 | |
5 | TK02 | W02, W03, C01 | MEK01 | |
5 | TK03 | W04, C02 | MEK01 | |
5 | TK04 | W05, C03, C04 | MEK01 | |
5 | TK05 | W06 | MEK01 | |
5 | TK06 | W07, C05, C06 | MEK01 | |
5 | TK07 | W08, W09, C07 | MEK01 | |
5 | TK08 | W10, W11, C08, C09 | MEK01 | |
5 | TK09 | W12, W13, C10 | MEK01 | |
5 | TK10 | W14, W15 | MEK01 | |
5 | TK11 | L01, L02 | MEK02 | |
5 | TK12 | L03, L04 | MEK02 | |
5 | TK13 | L05, L06 | MEK02 | |
5 | TK14 | L07 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
8.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
15.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | |||
Egzamin (sem. 5) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Inne:
0.50 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Wiedza teoretyczna z zakresu mechaniki lotu dotycząca osiągów samolotu w ustalonych stanach lotu (MEK01) sprawdzana na podstawie egzaminu pisemnego. Student opanował wiedzę z zakresu MEK01 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0. |
Ćwiczenia/Lektorat | Wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu mechaniki lotu do analiz osiągów samolotu w ustalonych stanach lotu (MEK01) sprawdzane na podstawie kolokwium zaliczeniowego. Student opanował wiedzę z zakresu MEK01 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0. |
Laboratorium | Wykorzystanie wiedzy z zakresu mechaniki lotu do analizy osiągów samolotu w wybranych stanach lotu ustalonego (MEK02) sprawdzane na podstawie raportów pisemnych z przeprowadzonych prac obliczeniowych. Student opanował wiedzę z zakresu MEK02 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0. |
Ocena końcowa | Ocena łączna uwzględniająca oceny z egzaminu, ćwiczeń i laboratoriów w proporcji: 0.4: 0.3: 0.3 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Mechanika Lotu przykladowy egzamin.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie