logo
Karta przedmiotu
logo

Chemia

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Grupa raportowa 1-1, Grupa raportowa 1-2, Grupa raportowa 2-1, Grupa raportowa 2-1

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska

Kod zajęć: 6403

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1, 2 / W25 C15 L24 / 8 ECTS / Z,E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Lilianna Bartoszek

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr prof. PRz Ewa Czerwieniec

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Znajomość podstawowych pojęć i teorii stosowanych w chemii ogólnej, nieorganicznej i analitycznej. Uzyskanie wiedzy z zakresu podstawowych zjawisk i procesów fizykochemicznych zachodzących w środowisku wodnym oraz jego zagrożenia ze strony człowieka. Umiejętność dokonywania obliczeń chemicznych oraz wykonywania podstawowych oznaczeń w analizie wody.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot realizowany jest na dwóch semestrach: I semestr obejmuje 20 godzin wykładu i 10 godzin ćwiczeń rachunkowych, II - 10 godzin wykładu i 20 godzin laboratoryjnych.

Materiały dydaktyczne: zestawy zadań zawarte w skryptach, instrukcje i procedury analiz chemicznych

Inne: Obowiązujące Rozporządzenia Ministra Środowiska, Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej i Ministra Zdrowia dotyczące oceny jakości wody.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jones L., Atkins P. Chemia ogólna PWN. 2006
2 Bielański A. Podstawy chemii nieorganicznej PWN. 2010
3 Sienko M.J., Plane R.A. Chemia. Podstawy i zastosowanie WNT. 1992
4 Minczewski J., Marczenko Z. Chemia analityczna tom 2 PWN. 2011
5 Śliwa A.(red.) Obliczenia chemiczne. Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej PWN. 1987
6 Kiedryńska L., Papciak D., Granops M. Chemia sanitarna Wyd. SGGW. 2006
7 Koszelnik P., Czerwieniec E., Gruca-Rokosz R. Chemia sanitarna z elementami chemii analitycznej Skrypt PRz. 2012
8 Dojlido J Chemia wód powierzchniowych Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok. 1995
9 Kociołek-Balawejder E., Stanisławska E. Chemia środowiska Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław. 2012
10 van Loon G.W., Duffy S.J. Chemia środowiska Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2007
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Czerwieniec E. Ćwiczenia rachunkowe z chemii ogólnej Skrypt PRz. 2011
2 Całus H. Podstawy obliczeń chemicznych WNT. 1987
3 Śliwa A. Obliczenia chemiczne PWN. 1987
4 Koszelnik P., Czerwieniec E., Gruca-Rokosz R. Chemia sanitarna z elementami chemii analitycznej Skrypt PRz. 2012
5 Kiedryńska L., Papciak D., Granops M. Chemia sanitarna Wyd. SGGW. 2006
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Galus Z.(red.) Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej PWN. 2006
2 Bala H., Banaszkiewicz A., Gęga J. Ćwiczenia rachunkowe z chemii ogólnej Skrypt PCz. 1992
3 Zieliński J. Chemia wody i ścieków Skrypt PŚl. 1993

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na I rok studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość chemii i matematyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wykonywania obliczeń chemicznych, podstawowych czynności laboratoryjnych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współdziałania i pracy w grupie, przestrzeganie zasad postępowania z substancjami niebezpiecznymi, przestrzeganie przepisów BHP i Ppoż w laboratorium chemicznym

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma uporządkowaną wiedzę z podstaw chemii ogólnej i nieorganicznej. Zna poprawną terminologię chemiczną i nomenklaturę związków nieorganicznych. Ma teoretyczną wiedzę z zakresu klasycznych metod analizy chemicznej (wagowej i objętościowej) oraz podstawowej analizy instrumentalnej. wykład kolokwium K_W03+
K_W06+
P6S_WG
02 Potrafi dokonać obliczeń stechiometrycznych w oparciu o wzór i równanie reakcji chemicznej, wyrażać różne formy stężenia roztworów i dokonywać wzajemnych przeliczeń. ćwiczenia rachunkowe kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K_U24++
P6S_UW
03 Posiada podstawową wiedzę w zakresie naturalnego składu chemicznego wód, zanieczyszczeń środowiska wodnego związanych z zakłóceniem równowagi środowiskowej wskutek działalności człowieka. Zna podstawowe procesy fizykochemiczne zachodzące w środowisku wodnym. Posiada wiedzę dotycząca podstawowych wskaźników analitycznych stosowanych w analizie wód i ścieków. wykład, laboratorium raport pisemny, kolokwium, egzamin pisemny. K_W03+++
P6S_WG
04 Potrafi posługiwać się podstawowymi technikami laboratoryjnymi, przeprowadzać proste eksperymenty chemiczne i interpretować wyniki. Potrafi wykonać podstawowe oznaczenia wybranych wskaźników zanieczyszczeń w analizie wody, interpretować wyniki i wyciągnąć poprawny wniosek. Potrafi wymienić źródła pochodzenia i scharakteryzować naturalne i antropogeniczne substancje występujące w środowisku wodnym. laboratorium raport pisemny, obserwacja wykonawstwa, kolokwium, egzamin pisemny. K_U25+++
P6S_UW
05 Potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane ćwiczenia oraz bezpieczeństwo własne i pozostałych osób w grupie. laboratorium obserwacja wykonawstwa K_K01++
P6S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Budowa materii; notacja chemiczna, jednostki układ okresowy pierwiastków; Typy związków nieorganicznych. Reakcje chemiczne: stechiometria, równania chemiczne. Chemia roztworów, rozpuszczalność, sposoby wyrażania stężeń. Roztwory elektrolitów; dysocjacja elektrolityczna. Hydroliza soli. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów (pH). Roztwory buforowe. Chemia analityczna; analiza wagowa, objętościowa. Podstawy analizy instrumentalnej – potencjometria, kolorymetria, konduktometria. Wyznaczanie składu wagowego związku na podstawie wzoru chemicznego; Wyznaczanie zawartości pierwiastków/związków chemicznych na podstawie wzoru chemicznego; Stechiometria mieszanin; Stechiometria reakcji chemicznych: obliczenia ilości substratów i produktów; Roztwory: sporządzanie roztworów o określonych stężeniach, rozcieńczanie, zatężanie i wzajemne mieszanie roztworów; Reakcje w roztworach - obliczanie ilości (stężeń) roztworów kwasów i zasad w reakcjach zobojętnienia. W01-W15, C01-C15 MEK01 MEK02
2 TK01 Wody naturalne – obieg wody w środowisku i właściwości fizyczne, zasoby, typy wód naturalnych, procesy zachodzące w wodach naturalnych. Odczyn wód naturalnych, kwasowość, zasadowość. Twardość wody. Równowaga węglanowa. Rola i formy CO2 w środowisku wodnym. Pochodzenie i rola tlenu w środowisku wodnym. Źródła, rola i przemiany związków biogennych w wodach naturalnych. Eutrofizacja wód, przyczyny i skutki. Metale ciężkie i inne substancje nieorganiczne w środowisku wodnym. Pochodzenie i rozkład związków organicznych. Wskaźniki tlenowe BZT, ChZT. Ogólna charakterystyka naturalnych i antropogenicznych substancji organicznych w środowisku wodnym. W01-W10 MEK03
2 TK02 Organizacja pracy w laboratorium chemicznym. Podstawowe wyposażenie laboratorium chemicznego. Techniki pracy laboratoryjnej (ważenie, pipetowanie, miareczkowanie). Stężenia roztworów kwasów i zasad w reakcjach zobojętniania - alkacymetria. Elektrolity, przewodnictwo właściwe wód różnego pochodzenia. Kwasowość i zasadowość wody - alkalimetria, acydymetria. Zawartość chlorków w wodzie - metoda Mohra. Twardość wody - metoda kompleksometryczna. Chemiczne zapotrzebowanie tlenu - metoda manganometryczna (indeks nadmanganianowy). Zawartość tlenu rozpuszczonego w wodzie - metoda Winklera. Zawartość fosforanów w wodzie - metoda spektrofotometryczna. L01-L20 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 11.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 30.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład na podstawie frekwencji i zaliczenia końcowego
Ćwiczenia/Lektorat pisemne kolokwia zaliczeniowe
Ocena końcowa ocena z kolokwium z ćwiczeń
Wykład Egzamin pisemny (w formie stacjonarnej lub zdalnej).
Laboratorium Wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych i oddanie poprawnie opracowanych sprawozdań. Zaliczenie kolokwium.
Ocena końcowa Ocena końcowa = ocena z egzaminu x 0,6 + ocena z laboratorium x 0,4.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Bartoszek The effect of natural organic matter (NOM) on the distribution and resources of mobile phosphorus in the bottom sediments of small retention reservoirs 2023
2 L. Bartoszek; M. Chutkowski; P. Koszelnik; M. Miąsik The influence of the physico-chemical composition of bottom sediments on their sorption capacity in relation to phosphates 2023
3 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz A new concept to forecast the process of suspended sediment accumulation in the bottom sediment of small reservoirs 2023
4 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz Ekoinnowacyjność Jeziora Tarnobrzeskiego 2023
5 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz; O. Omonov Rekultywacja terenów pogórniczych – studium przypadku Jeziora Tarnobrzeskiego 2023
6 L. Bartoszek; J. Czarnota; R. Gruca-Rokosz; A. Pękala Heavy Metal Accumulation in Sediments of Small Retention Reservoirs—Ecological Risk and the Impact of Humic Substances Distribution 2022
7 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz Significance of organic matter in the process of aggregation of suspended sediments in retention reservoirs 2022
8 L. Bartoszek; M. Cieśla Pułapka sedymentacyjna 2021
9 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz Characteristics and origin of suspended matter in a small reservoir in Poland 2020
10 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz The connection between a suspended sediments and reservoir siltation: empirical analysis in the Maziarnia Reservoir, Poland 2020
11 L. Bartoszek; P. Koszelnik; M. Miąsik Trophic degradation predispositions and intensity in a high-flow, silted reservoir 2020
12 L. Bartoszek; R. Gruca-Rokosz; A. Pękala; D. Szal Isotopic evidence for vertical diversification of methane production pathways in freshwater sediments of Nielisz reservoir (Poland) 2020
13 L. Bartoszek Degradacja zbiorników wodnych małej retencji - uwarunkowania, nasilenie, możliwości chemicznej rekultywacji 2019
14 L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz Effectiveness assessment of a new system of sediment trap in the investigation of matter sedimentation in a reservoir — A case study 2019