Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Grupa raportowa 1-1, Grupa raportowa 1-2, Grupa raportowa 2-1, Grupa raportowa 2-1
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska
Kod zajęć: 6403
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1, 2 / W25 C15 L20 / 8 ECTS / Z,E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Lilianna Bartoszek
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr prof. PRz Ewa Czerwieniec
Główny cel kształcenia: Znajomość podstawowych pojęć i teorii stosowanych w chemii ogólnej nieorganicznej i analitycznej. Umiejętność dokonywania obliczeń chemicznych oraz wykonywania podstawowych oznaczeń w analizie wody .
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot realizowany jest na dwóch semestrach: I semestr obejmuje 20 godzin wykładu i 10 godzin ćwiczeń rachunkowych, II - 10 godzin wykładu i 20 godzin laboratoryjnych.
Materiały dydaktyczne: zestawy zadań zawarte w skryptach, instrukcje i procedury analiz chemicznych
Inne: Obowiązujące Rozporządzenia Ministra Środowiska i Ministra Zdrowia dotyczące oceny jakości wody.
1 | Jones L., Atkins P. | Chemia ogólna | PWN. | 2006 |
2 | Bielański A. | Podstawy chemii nieorganicznej | PWN. | 2010 |
3 | Sienko M.J., Plane R.A. | Chemia. Podstawy i zastosowanie | WNT. | 1992 |
4 | Minczewski J., Marczenko Z. | Chemia analityczna tom 2 | PWN. | 2011 |
5 | Śliwa A.(red.) | Obliczenia chemiczne. Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej | PWN. | 1987 |
6 | Hermanowicz W. | Chemia wody i ścieków | Arkady. | 1984 |
7 | Kiedryńska L., Papciak D., Granops M. | Chemia sanitarna | Wyd. SGGW. | 2006 |
8 | Koszelnik P., Czerwieniec E., Gruca-Rokosz R. | Chemia sanitarna z elementami chemii analitycznej | Skrypt PRz. | 2012 |
9 | Dojlido J | Chemia wód powierzchniowych | Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok. | 1995 |
1 | Czerwieniec E. | Ćwiczenia rachunkowe z chemii ogólnej | Skrypt PRz. | 2011 |
2 | Całus H. | Podstawy obliczeń chemicznych | WNT. | 1987 |
3 | Śliwa A. | Obliczenia chemiczne | PWN. | 1987 |
4 | Koszelnik P., Czerwieniec E., Gruca-Rokosz R. | Chemia sanitarna z elementami chemii analitycznej | Skrypt PRz. | 2012 |
5 | Kiedryńska L., Papciak D., Granops M. | Chemia sanitarna | Wyd. SGGW. | 2006 |
1 | Galus Z.(red.) | Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej | PWN. | 2006 |
2 | Bala H., Banaszkiewicz A., Gęga J. | Ćwiczenia rachunkowe z chemii ogólnej | Skrypt PCz. | 1992 |
3 | Zieliński J. | Chemia wody i ścieków | Skrypt PŚl. | 1993 |
Wymagania formalne: Rejestracja na I rok studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość chemii i matematyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wykonywania obliczeń chemicznych, podstawowych czynności laboratoryjnych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współdziałania i pracy w grupie, przestrzeganie zasad postępowania z substancjami niebezpiecznymi, przestrzeganie przepisów BHP i Ppoż w laboratorium chemicznym
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna podstawy chemii ogólnej i nieorganicznej. Potrafi posługiwać się terminologią chemiczną i nomenklaturą związków nieorganicznych. Ma teoretyczną wiedzę z zakresu klasycznych metod analizy chemicznej (wagowej i objętościowej) oraz podstawowej analizy instrumentalnej. | wykład | kolokwium |
K_W03+ K_W06+ |
P6S_WG |
02 | Potrafi dokonać obliczeń stechiometrycznych w oparciu o wzór i równanie reakcji chemicznej, wyrażać różne formy stężenia roztworów i dokonywać wzajemnych przeliczeń | ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, zaliczenie cz. pisemna |
K_U24++ |
P6S_UW |
03 | Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych wskaźników analitycznych stosowanych w analizie wód i ścieków. | wykład, laboratorium | raport pisemny, zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna |
K_W03+++ |
P6S_WG |
04 | Potrafi wykonać podstawowe analizy fizyczno-chemiczne jakości wód i ścieków. | laboratorium | raport pisemny, obserwacja wykonawstwa |
K_U25+++ |
P6S_UW |
05 | Potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane ćwiczenia oraz bezpieczeństwo własne i pozostałych osób w grupie. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa |
K_K01++ |
P6S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-W15, C01-C15 | MEK01 MEK02 | |
2 | TK01 | W01-W10 | MEK03 | |
2 | TK02 | L01-L20 | MEK03 MEK04 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
8.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | |||
Zaliczenie (sem. 1) | Przygotowanie do zaliczenia:
15.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 11.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
20.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
30.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | na podstawie frekwencji i zaliczeniakońcowego |
Ćwiczenia/Lektorat | pisemne kolokwia zaliczeniowe |
Ocena końcowa | ocena z kolokwium z ćwiczeń |
Wykład | Egzamin pisemny. |
Laboratorium | Wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych i oddanie poprawnie opracowanych sprawozdań. Zaliczenie kolokwium pisemnego. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa = ocena z egzaminu x 0,7 + ocena z laboratorium x 0,3. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | L. Bartoszek | The effect of natural organic matter (NOM) on the distribution and resources of mobile phosphorus in the bottom sediments of small retention reservoirs | 2023 |
2 | L. Bartoszek; M. Chutkowski; P. Koszelnik; M. Miąsik | The influence of the physico-chemical composition of bottom sediments on their sorption capacity in relation to phosphates | 2023 |
3 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | A new concept to forecast the process of suspended sediment accumulation in the bottom sediment of small reservoirs | 2023 |
4 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Ekoinnowacyjność Jeziora Tarnobrzeskiego | 2023 |
5 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz; O. Omonov | Rekultywacja terenów pogórniczych – studium przypadku Jeziora Tarnobrzeskiego | 2023 |
6 | L. Bartoszek; J. Czarnota; R. Gruca-Rokosz; A. Pękala | Heavy Metal Accumulation in Sediments of Small Retention Reservoirs—Ecological Risk and the Impact of Humic Substances Distribution | 2022 |
7 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Significance of organic matter in the process of aggregation of suspended sediments in retention reservoirs | 2022 |
8 | L. Bartoszek; M. Cieśla | Pułapka sedymentacyjna | 2021 |
9 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Characteristics and origin of suspended matter in a small reservoir in Poland | 2020 |
10 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | The connection between a suspended sediments and reservoir siltation: empirical analysis in the Maziarnia Reservoir, Poland | 2020 |
11 | L. Bartoszek; P. Koszelnik; M. Miąsik | Trophic degradation predispositions and intensity in a high-flow, silted reservoir | 2020 |
12 | L. Bartoszek; R. Gruca-Rokosz; A. Pękala; D. Szal | Isotopic evidence for vertical diversification of methane production pathways in freshwater sediments of Nielisz reservoir (Poland) | 2020 |
13 | L. Bartoszek | Degradacja zbiorników wodnych małej retencji - uwarunkowania, nasilenie, możliwości chemicznej rekultywacji | 2019 |
14 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Effectiveness assessment of a new system of sediment trap in the investigation of matter sedimentation in a reservoir — A case study | 2019 |