logo
Karta przedmiotu
logo

Rekultywacja zbiorników wodnych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i ekorozwój, Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów, Uzdatnianie wód, Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska

Kod zajęć: 6391

Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W10 P10 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Lilianna Bartoszek

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z aktualnym harmonogramem zajęć.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przekazanie interdyscyplinarnej wiedzy na temat procesów powodujących degradację zbiorników wodnych wywołanych presją ekosystemu lądowego i procesów starzenia się zbiorników oraz sposobów ograniczenia tych niekorzystnych zjawisk poprzez zastosowanie właściwych metod ochrony i rekultywacji zbiorników wodnych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot realizowany jest na 3 semestrze studiów II stopnia w ramach specjalności: Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów w wymiarze 20 godz./sem. Obejmuje zajęcia audytoryjne (10h) i projektowe (10h).

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Chełmicki W. Woda. Zasoby, degradacja, ochrona. PWN, Warszawa. 2002.
2 Kajak Z. Hydrobiologia-Limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych. PWN, Warszawa. 1998.
3 Bajkiewicz-Grabowska E. Obieg materii w systemach rzeczno-jeziornych. Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa. 2002.
4 Kentzer A. Fosfor i jego biologicznie dostępne frakcje w osadach jezior różnej trofii. Rozprawa habilitacyjna., Wydawnictwo UMK, Toruń. 2001.
5 Wiśniewski R., Jankowski J. (red.) Materiały konferencyjne z V Konferencji Nauk.-Tech.: Ochrona i rekultywacja jezior. Grudziądz 2004 Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Oddział Toruń, Toruń. 2004.
6 Wiśniewski R., Piotrowiak J. (red.) Materiały konferencyjne z VI Konferencji Naukowo-Technicznej: Ochrona i rekultywacja jezior. Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Oddział Toruń, Toruń. 2007.
7 Wiśniewski R. (red.) Materiały z VII Konferencji Naukowo-Technicznej: Ochrona i rekultywacja jezior. Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Oddział Toruń, Toruń. 2010.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Piontek F. Metody ustalania szkód i kosztów powodowanych degradacją zasobów wodnych i składowaniem odpadów. Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok. 1995.
2 Bajkiewicz-Grabowska E. Obieg materii w systemach rzeczno-jeziornych. Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa. 2002.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Publikacje naukowe obejmujące tematykę degradacji i rekultywacji zbiorników wodnych. Z czasopism polskich i obcojęzycznych. Dostępne w internecie..

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja studenta na 3 semestr studiów II stopnia na kierunku Inżynieria środowiska.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu chemii środowiska, biologii, ochrony wód i gospodarki wodnej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi pozyskiwać samodzielnie informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, oceniać ich rzetelność.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie i w zespołach 2-3 osobowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada pogłębioną wiedzę obejmującą charakterystykę zbiorników wodnych, przyczyny, uwarunkowania i skutki ich degradacji, zna wskaźniki poziomu trofii i podstawy klasyfikacji stanu troficznego jezior. Posiada wiedzę w zakresie metod ochrony i rekultywacji zbiorników wodnych. wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu K_W020++
T2A_W04+
02 Potrafi określić główne źródła ładunków biogenów, dokonać oceny odporności zbiorników wodnych na degradację i podatności zlewni na dostawę materii. Potrafi omówić możliwości techniczne, efekty i ograniczenia głównych metod rekultywacji. wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu K_U015++
T2A_U15+
03 Potrafi wyszukiwać informacje w internetowych bazach danych i publikacjach naukowych z zakresu przeprowadzonych rekultywacji zbiorników wodnych, interpretować uzyskane informacje i przygotować oraz przedstawić w postaci ustnej prezentacji. projekt indywidualny prezentacja projektu K_U001++
K_U005++
T2A_U01++
T2A_U05+
04 Potrafi pracować samodzielnie mając świadomość konieczności aktualizowania wiedzy w celu ogólnej orientacji w aktualnych trendach rozwojowych w zakresie rozwiązań technicznych i sposobów rekultywacji zbiorników wodnych. projekt indywidualny prezentacja projektu K_K003+++
T2A_K02++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Charakterystyka zbiorników wodnych. Przyczyny i efekty eutrofizacji. Klasyfikacja stanu troficznego jezior. Wskaźniki poziomu trofii. Podatność zbiorników wodnych na degradację. Wpływ zlewni na przyśpieszenie degradacji zbiorników wodnych. Kryteria oceny obciążenia zbiorników biogenami. Zabiegi ochronne w zlewni zbiornika. Techniczne metody rekultywacji: wymiana wody w zbiorniku lub samego hypolimnionu, bagrowanie osadów dennych, napowietrzanie wody w zbiorniku - możliwości techniczne i ograniczenia. Metody biologiczne: biomanipulacja, biostruktury. Chemiczna inaktywacja fosforanów w osadach dennych: metoda Riplox, zastosowanie związków żelaza, glinu, wapnia, lantanu – efekty i ograniczenia. W01-W05 MEK01
3 TK02 Obciążenie zewnętrzne zbiorników wodnych – główne źródła ładunków biogenów i możliwości ich szacowania. Wielkości „dopuszczalnych” i „niebezpiecznych” ładunków fosforu i azotu dla zbiorników wodnych według modelu statycznego i hydraulicznego Vollenweidera. Ocena wpływu zlewni na tempo dostawy materii do wybranego zbiornika. Ocena naturalnej odporności wybranego zbiornika wodnego na degradację. Projekt rekultywacji zbiornika wodnego w formie prezentacji zawierający m.in.: rozpoznanie warunków zasilania wybranego polskiego jeziora lub zbiornika zaporowego, identyfikację zagrożeń środowiska zbiornika, ocenę zastosowanych oraz własną koncepcję rozwiązań ochronnych i rekultywacyjnych. P01-P05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 14.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie ustne.
Projekt/Seminarium Poprawne przygotowanie projektu i przedstawienie w postaci prezentacji.
Ocena końcowa Ocena końcowa = ocena z zaliczenia ustnego x 0,6 + ocena prezentacji projektu x 0,4.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie