logo
Karta przedmiotu
logo

Konstrukcja samolotu 2

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 639

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Samoloty

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 L30 P30 / 7 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Tomasz Lis

Terminy konsultacji koordynatora: Wtorek: 11:00-12:30, Środa: 11:00-12:30.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest przedstawienie roli poszczególnych elementów struktury lotniczej oraz zapoznanie studenta z rozwiązaniami konstrukcyjnymi spotykanymi w technice lotniczej.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł skupia się na zapoznaniu studenta z praktycznie realizowanymi strukturami nośnymi samolotów, konfrontacja rozwiązań z wiedzą z zakresu aerodynamiki obciążeń samolotu i wytrzymałości konstrukcji lotniczych, umiejętność krytycznej oceny konstrukcji, umiejętność twórczego i celowego kształtowania konstrukcji zespołów samolotu.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Cymerkiewicz R. Budowa samolotów WKŁ. Warszawa . 1976
2 Roskam J. Airplane Design, Part I - VIII . 1990
3 Szulżenko M. N., Mostowoj A. S. Konstrukcja samolotów. WKŁ. Warszawa . 1970
4 Torenbeek E Synthesis of Subsonic Airplane Design Delft University Press. 1976
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Cutler J. Understanding aircraft structures Oxford Blackwell Science Ltd. . 1999
2 Niu M.C. Airframe structural design Conmilit Press Ltd. Honk Kong. 1998
3 Stafiej W. Obliczenia stosowane w konstrukcji szybowców Politechnika Warszawska. 2000
Literatura do samodzielnego studiowania
1 1. Raymer D. P. Aircraft Design. A Conceptual Approach. AIAA Educa¬tion Series, Washington . 1989
2 4. Skarbiński A., Stafiej W. Projektowanie i konstrukcja szybowców WKŁ. Warszawa . 1965
3 2. Бадягин А. А., Мухамедов Ф. А Проектирование легких самолетов Москва. Маши¬ностроение . 1978

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na semestr 6.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu aerodynamiki, mechaniki lotu oraz obciążeń samolotu.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego studiowania i pozyskiwania wybranych informacji z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość złożoności budowy statku powietrznego oraz roli jaki pełni lotnictwo we współczesnym świecie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada wiedzę z zakresy rozwiązań konstrukcyjnych wszystkich zasadniczych elementów samolotu przy uwzględnieniu przyjętego materiału konstrukcyjnego. Jest świadomy roli jaką pełnią poszczególne elementy samolotu w przenoszeniu obciążęń. Zna wpływ podziałów i wykrojów na postać bryły konstrukcyjnej samolotu. Wykład Egzamin w formie pisemnej K_W06++
K_W08+
K_W11++
K_W12+++
K_W14+
P6S_WG
P6S_WK
02 Potrafi dokonać identyfikacji poszczególnych elementów w strukturze płatowca oraz określić rolę jaką pełnią z uwzględnieniem działających obciążeń. Laboratorium Sprawozdanie z laboratorium K_U03+
K_U06++
K_K05+++
P6S_UO
P6S_UW
03 Potrafi analizować rozwój poszczególnych elementów płatowca przy uwzględnieniu wybranych materiałów konstrukcyjnych. Posiada umiejętność samodzielnego pozyskiwania informacji z dostępnych źródeł. Potrafi zaprojektować strukturę wybranego elementu płatowca. Projekt Prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu K_U01+++
K_U15+++
K_K02+
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Wstęp do przedmiotu. Materiały wykorzystywane w budowie samolotów - drewno i metale. W01 MEK01
6 TK02 Materiały lotnicze - kompozyty. W02 MEK01
6 TK03 Podziały konstrukcji samolotu. Problematyka odwzorowania geometrii płatowca. W03 MEK01
6 TK04 Struktury skrzydła - schematy statyczne. W04 MEK01
6 TK05 Struktury skrzydła cd.. W05 MEK01
6 TK06 Struktury kadłuba. W06 MEK01
6 TK07 Struktury kadłuba cd.. W07 MEK01
6 TK08 Węzły skrzydło-kadłub. W08 MEK01
6 TK09 Konstrukcja usterzeń. W09 MEK01
6 TK10 Konstrukcja usterzeń cd.. W10 MEK01
6 TK11 Konstrukcja elementów mechanizacji płata. W11 MEK01
6 TK12 Problematyka utraty stateczności w lotnictwie. W12 MEK01
6 TK13 Mechaniczne układy sterowania (w kabinie pilota, sterów, lotek, klap, podwozia, zespołu napędowego). W13 MEK01
6 TK14 Wybrane zagadnienia konstrukcji samolotów. W14 MEK01
6 TK15 Problematyka doboru i łączenia materiałów. W15 MEK01
6 TK16 Laboratorium konstrukcji lotniczych - identyfikacja poszczególnych elementów struktury samolotu oraz określenie związku z działającymi obciążeniami. L01-L08 MEK02
6 TK17 Przegląd rozwiązań stosowanych w technice lotniczej na przykładzie wybranego elementu. Obliczenia wytrzymałościowe wybranego elementu struktury samolotu. P01-P08 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 30.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin w formie pisemnej obejmujący weryfikację modułowego efektu kształcenia MEK01. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie powyżej 50% możliwych punktów. Ocena dostateczna odpowiada zakresowi 51%-60% punków, ocena plus dostateczny to zakres 61%-70%, ocena dobry 71%-80%, ocena plus dobry to 81%-90%, ocena bardzo dobry to zakres powyżej 91% wszystkich punktów.
Laboratorium Obejmuje weryfikację MEK02. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest oddanie kompletu wszystkich sprawozdań pozbawionych błędów merytorycznych. Ocenę dobrą uzyskuje student którego sprawozdania posiadają pewne błędy w interpretacji roli elementu struktury - jednak pod warunkiem ich poprawy. Ocena bardzo dobry jest wystawiana za sprawozdania pozbawione błędów. Oceny pośrednie są uzależnianie od sposobu prezentacji wyników.
Projekt/Seminarium Obejmuje weryfikację MEK03. Projekt składa się z dwóch części. W pierwszej student dokonuje opracowania na temat wybranego elementu konstrukcji samolotu. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest wykonanie opracowania oraz publiczna prezentacja wyników. Ocenę dobrą otrzymuje student który dokonał gruntownego przeglądu stanu wiedzy. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student który w swoim opracowaniu zamieścił wyniki badań wytyczające dalsze drogi rozwoju techniki lotniczej. Oceny pośrednie są uzależnione od sposobu prezentacji. W części drugiej student projektuje wybrane elementy struktury skrzydła. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest oddanie raportu pozbawionego błędów merytorycznych i poważnych błędów rachunkowych. Ocenę dobrą uzyskuje student którego raport posiada błędy rachunkowe - jednak pod warunkiem ich poprawy. Ocena bardzo dobry jest wystawiana za raport pozbawiony błędów. Oceny pośrednie są uzależnianie od sposobu prezentacji wyników. Ocena końcowa z projektu jest średnią arytmetyczną dwóch powyższych ocen.
Ocena końcowa Ocena końcowa wystawiana jest z wagą 0.4 oceny z egzaminu, z wagą 0,3 oceny z laboratorium i z wagą 0,3 oceny z zajęć projektowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Lichoń; T. Lis; A. Majka RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace 2023
2 T. Lis; N. Marszałek The future of sustainable aviation fuels 2022
3 T. Kopecki; T. Lis; P. Mazurek Experimental and Numerical Analysis of a Composite Thin-Walled Cylindrical Structures with Different Variants of Stiffeners, Subjected to Torsion 2019